Lämplig uppkörningshoj

Uffe80

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Honda Africa Twin
Håller på och tar kortet nu, har haft B-kort i 8 år och körde cross som tonåring, har köpt en Yamaha TT 600 som jag övningskör kors och tvärs med och har gått på en seriös körskola ett tag. Läraren säger att jag har allt klart utom krypkörningen. Trafiken, landsvägen, manöver och broms är godkänt liksom teorin som jag tog i höstas. Nu är det så att jag har djävulska problem med hojen de har på körskolan. Med min TT tar jag serpentinbanan samtidigt som jag käkar en tunnbrödrulle :lol (nåja, men jag tar den med god marginal) men med körskolans Honda CB 750 är det grymt svårt! Känns som att jag inte klickar med den hojen, har kört banan med hojarna de har på Grönlunds trafiksola (Kawasaki 750), och det gick rätt bra då med. "Visst är det skillnad på hojar, men kan man krypköra så kan man krypköra" säger min lärare, och jag kan väl hålla med, men tusenlapparna börjar dra iväg på den förbannade krypkörningen. Nu funderar jag på att hyra en annan cykel än körskolans att köra upp på, typ Africa Twin eller BMW R850 R. Skulle vara glad för synpunkter ang. detta resonemang. Hur är dessa hojar jämfört med TT:n? Andra förslag på manöverbara 750-kubikare?

Uffe80 skrev:
2236703 Håller på och tar kortet nu, har haft B-kort i 8 år och körde cross som tonåring, har köpt en Yamaha TT 600 som jag övningskör kors och tvärs med och har gått på en seriös körskola ett tag. Läraren säger att jag har allt klart utom krypkörningen. Trafiken, landsvägen, manöver och broms är godkänt liksom teorin som jag tog i höstas. Nu är det så att jag har djävulska problem med hojen de har på körskolan. Med min TT tar jag serpentinbanan samtidigt som jag käkar en tunnbrödrulle :lol (nåja, men jag tar den med god marginal) men med körskolans Honda CB 750 är det grymt svårt! Känns som att jag inte klickar med den hojen, har kört banan med hojarna de har på Grönlunds trafiksola (Kawasaki 750), och det gick rätt bra då med. "Visst är det skillnad på hojar, men kan man krypköra så kan man krypköra" säger min lärare, och jag kan väl hålla med, men tusenlapparna börjar dra iväg på den förbannade krypkörningen. Nu funderar jag på att hyra en annan cykel än körskolans att köra upp på, typ Africa Twin eller BMW R850 R. Skulle vara glad för synpunkter ang. detta resonemang. Hur är dessa hojar jämfört med TT:n? Andra förslag på manöverbara 750-kubikare?

Afrikanen är suverän den är mer lik din TT, Lycka till se bara till att du har med regbevis till uppkörningen :tummenupp

Verkar som att trafikskolan försöker blåsa dig på en del pengar..
När någon här rekommenderat en hoj så hyr och kör upp privat eller nått.

Uffe80 skrev:
2236703 Håller på och tar kortet nu, har haft B-kort i 8 år och körde cross som tonåring, har köpt en Yamaha TT 600 som jag övningskör kors och tvärs med och har gått på en seriös körskola ett tag. Läraren säger att jag har allt klart utom krypkörningen. Trafiken, landsvägen, manöver och broms är godkänt liksom teorin som jag tog i höstas. Nu är det så att jag har djävulska problem med hojen de har på körskolan. Med min TT tar jag serpentinbanan samtidigt som jag käkar en tunnbrödrulle :lol (nåja, men jag tar den med god marginal) men med körskolans Honda CB 750 är det grymt svårt! Känns som att jag inte klickar med den hojen, har kört banan med hojarna de har på Grönlunds trafiksola (Kawasaki 750), och det gick rätt bra då med. "Visst är det skillnad på hojar, men kan man krypköra så kan man krypköra" säger min lärare, och jag kan väl hålla med, men tusenlapparna börjar dra iväg på den förbannade krypkörningen. Nu funderar jag på att hyra en annan cykel än körskolans att köra upp på, typ Africa Twin eller BMW R850 R. Skulle vara glad för synpunkter ang. detta resonemang. Hur är dessa hojar jämfört med TT:n? Andra förslag på manöverbara 750-kubikare?

Varför kör du inte med din hoj då? Jag både körde upp på min egna hoj samt övade på den när jag åkte med trafikskolan. (De drog av typ 50 spänn per lektion också)

Den klassar inte in, för liten cyllevolym för A obegränsad men för stort förhållande effekt/vikt för begränsad. Schysst at AT'n är bra, frågan är bara var man får tag på den. Mabi har ju BMW'n men den ser mer vägstrykare ut än AT'n.

Jag har kört R850R:en och den gick bra att ta krypen med tycker jag, serpentinen likaså, inga problem! :tummenupp
Att den har ABS är ju heller ingen nackdel.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show