Lämplig lack inomhus?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hej. Till att börja med är jag helt nollad på färg och lack!

Har lite ramdelar och kåpor som jag snart ska få möjlighet att lacka, tanken var att det skulle gjorts i somras men projektet har stått still sedan dess. Köpte biltemas Polyuretanlack och tänkte lacka utomhus vid lagom temperatur men projektet blev åtsidosatt. Nu tänkte jag sätta igång men har inga tillräckligt ventilerade utrymmen inomhus för att kunna lacka med färg som avger farliga ångor.

Vad jag vill ha är alltså tips på hållbara lacker som är OK att använda inomhus (i källaren är värt att nämnas, men ångor sprider ju sig ändå). Gasmask har jag men ingen vidare ventilation, och vill gärna inte att det ska stinka i hela huset så att min familj helt pittögda.

Om det är lack avsedd för lackspruta eller på burk spelar inte jättestor roll men jag vill ju gärna få någorlunda kontrollerad och fin yta på det. Går såklart bra att lacka utomhus också men då behöver jag ju färg som funkar i låga temperaturer. Det ska helst tåla lite stryk då det är tänkt som en stuntmaskin.

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hej. Tack för ditt svar. Ställde frågan där och svaret blev att det finns inga egentliga alternativ. Jag får alltså värma upp grejerna inomhus, ut å lacka fort som sjutton med min polyuretanlack, när det är några plusgrader, sen in med det igen.

Ska göra lite tester i helgen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, det låter ju rimligt.
Kan du hålla både färg och de delar som ska lackas i rumstemperatur, och sen ta ut dem just när du ska lägga på färgen borde funka. Återkom när du provat! :)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Kan inte mycket om färger och deras egenskaper heller, men delar ändå med mig av mina personliga erfarenheter. Ta dem för vad de är, tips från en amatör till en annan.

När jag lackade en kompis cykel ute i garaget byggde vi ett målarbås av byggplast.
Tejpade ihop alla skarvar med plasttejp och ingången bestod av överlappande byggplast.
Efter de värsta sessionerna inne i "båset" var det dimmigt av färgånga då vi saknade allt form av ventilation. Att ta ett endaste andetag där inne utan en ordentlig mask var inte görbart.
Vi använde genomgående lösningsmedelsbaserad tvåkompnentsfärg.

Garaget i övrigt var i stort sett luktfritt.

Tog en himla tid för lukten att försvinna från båset.

Nu gjordes detta sommartid och vi kunde ha öppet i garaget, så helt jämförbart med en källare är det inte.
Jag är dock såpass övertygad om funktionaliteten att jag kommer sätta upp en liknande tingest i källaren snart då jag har lite kåpor som behöver ny färg.
Det kommer tveklöst att sippra ut lukt, men jag inbillar mig att det kommer vara såpass lite att det inte stör resten av huset.

Skulle personligen inte lacka något utomhus den här årstiden. Både pga. luftfuktigheten och kylan.
Har fått göra om både en och tre småsaker som jag spraylackat med burk när luftfuktigheten varit för hög.
Låter det vara osagt om det beror på färgen eller drivmedlet i sprayburkarna. Har inte provat lacka något med färgsprutan under liknande omständigheter.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej. Tack för ditt svar. Ställde frågan där och svaret blev att det finns inga egentliga alternativ. Jag får alltså värma upp grejerna inomhus, ut å lacka fort som sjutton med min polyuretanlack, när det är några plusgrader, sen in med det igen.

Ska göra lite tester i helgen.

Testa i helgen du. Men du lär aldrig göra om det.

Du blir ju inte av med lukten genom att lacka ute och bära in prylarna. Lukten uppstår ju när färgerna torkar, d.v.s. när lösningsmedlet avdunstar, vilket ju måste ske i rumstemperatur. Du kan ju inte bära in de nylackade prylarna och lämna lukten ute - liksom.

Ska du lacka med lackspruta inomhus måste du fixa ett lackbås annars kommer ALLT i rummet att anta samma färgnyans som den nylackade prylen. Det är väsentligt mycket högre tryck i en färgspruta än i en sprayburk. Vilket i sin tur ju också gör att eventuellt damm i rummet virvlar omkring mycket mer.

Sprayfärger, och det som lackeras, bör absolut ha samma temperatur och den temperaturen bör vara 20 grader eller varmare.

Mitt råd: Vänta tills Kung Bore kapitulerat.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Fint med några fler bra svar, jag är tacksam för alla tips och råd!

Testa i helgen du. Men du lär aldrig göra om det.

... Bra text...

Mitt råd: Vänta tills Kung Bore kapitulerat.

I hear you. Givetvis har du rätt, det har jag inte tänkt på. Det är ju vid härdningsprocessen som gaserna avges. Prova att lacka utomhus tänker jag alltså inte göra :)

När jag lackade en kompis cykel ute i garaget byggde vi ett målarbås av byggplast.
Tejpade ihop alla skarvar med plasttejp och ingången bestod av överlappande byggplast.
Efter de värsta sessionerna inne i "båset" var det dimmigt av färgånga då vi saknade allt form av ventilation. Att ta ett endaste andetag där inne utan en ordentlig mask var inte görbart.

Detta låter ju faktiskt som en lösning. Dock är det avgörande i ett lackbås att ha utsug. Utsugets funktion är i huvudsak inte att man ska kunna andas i båset, utan för att färgdammet i luften slutligen lägger sig på prylen man lackat och färgen blir matt. Men att bygga någon form av mini-lackbox inomhus kan ju faktiskt absolut gå om man är nogrann med att få det tätt och ventilera ordentligt. Jag tackar ödmjukt för tipset och ska fundera på en lösning till detta :)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Då kompisens cykel skulle bli matt var det inget problem med att få eventuellt färgdamm i lacken.
Problemet var att vi och färghandlaren inte hade riktigt samma syn på vad matt innebar, så istället för en mattgrön chopper blev det en blankgrön. :)

Inga problem med färgdammet faktiskt, och skulle det bli det, bör det inte svårt att polera bort.

Men självklart vore det alla gånger bättre med ett utsug. Borde ju gå att lösa genom en lämplig fläkt och en slang ut genom källarfönstret? Något jag själv kanske skall fundera över inför nästa gång.

Jag vattnade för övrigt golvet innan lackering, för att binda dammet så mycket som möjligt, men brydde mig inte om detta de sista gångerna. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad på resultatet.
Hade inga synliga dammkorn i lacken vare sig med eller utan vattnat golv.

Ram och tank var de enskilt största delarna som lackades. Har inte provat att ge mig på en helkåpa i mitt fattigmanslackbås än.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Detta låter ju faktiskt som en lösning. Dock är det avgörande i ett lackbås att ha utsug. Utsugets funktion är i huvudsak inte att man ska kunna andas i båset, utan för att färgdammet i luften slutligen lägger sig på prylen man lackat och färgen blir matt. Men att bygga någon form av mini-lackbox inomhus kan ju faktiskt absolut gå om man är nogrann med att få det tätt och ventilera ordentligt. Jag tackar ödmjukt för tipset och ska fundera på en lösning till detta :)
Tar inte många minuter att polera bort lite ryk.
Annars går det faktiskt hyfsat att köra utomhus med en varmluftspistol i några + grader på småytor. Du behöver inte stå där o blåsa tills det är genomhärdat utan lite mer för att sätta fart på bränningen. Genomhärda (kanske?) det kan göra inomhus, luktar - ja, fast en bråkdel av vad det hade gjort om du lackat inne.

Edit : tänk på att det är viktigt med avståndet när du värmer, gärna med lite rörelse och att du bör kunna ha handen på samma avstånd utan att det är obehagligt varmt.
 
Last edited:

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
vattenbaserad billack luktar ju inte så fasligt tycker jag. Inte i närheten av gamla tinnerbaserade lacker...
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Sent svar av mig men tack för alla svar!! Lacka utomhus m.h.a värmepistol låter ju onekligen som den bästa lösningen i dagsläget, nu börjar det ju bli lite plus också. Vad jag är orolig över nu är ju att det ska börja regna mitt i allt ihop men jag har några delar som är färdigblästrade, tänkte jag ska prova ikväll..

Tycker heller inte att det luktade sådär hemskt starkt, men polyuteran är vad jag förstått ganska giftigt så känns ändå dumt att släppa loss det inne i bostadshuset. Verkstan ligger ju källaren med två dörrar som skärmar av från bostadsdelen, så med fönstret öppet borde det väl iochförsig inte vara så farligt.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Problemet med att lacka ute i låg temperatur med sprayburk/spruta är att
oavsett om du förvärmer färgen kommer den att hålla i stort sett samma
temperatur som omgivande luft när den väl träffar det som skall lackas. :fakta

Detta beroende på att färgdropparna är så
små att de kyls ned på nästan ingen tid alls. :)

Med pensel eller roller går det däremot bra. :crash

:hej

/e
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top