Lämplig hoj för caféräserbygge?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Crosskörningen tar för mkt tid och det lär inte bli mkt banåka i år så CBRen ska nog bort.

Men jag misstänker att jag kommer få extrem glassrundeabstinens så jag sitter och spanar på cafecyklar som inte kostar en månadslön att försäkra. Vilka är lämpligast att bygga på? Vilka är lättast att få tag på eftermarknadsdelar till?

Bobber/café är stuket jag tänkte bygga på.

Last edited:
Honda shadow 600, billiga, och ser ut som stelben..

Börjar med att lägga till Honda CX 500 som har levererat en hel del snygga caferecers, likaså Moto Guzzi.
Fortsätter man i gammelträsket så varför inte en HD - sportster.
Men är det bara förs.premien som skall vara billig, eller även objektet?

Tycker det vore skoj att se nån bygga en cafe racer på en "modern" hoj, och på så sätt även få fördelarna med väghållning och motorstyrka, kanske en Ducce Monster, dock vet jag inte vad förs.premien ligger på för en sådan.
Triumph Daytona 595/955? Kollat in HAST's byggtråd, nu fightar han ju sin, men jag tror absolut det skulle kunna vara ett ämne för en caferacer. Helförs - helår ligger på dryga 5000 i Centrala Gbg, halv förs på 3800:-

Sporthojarna från slutet av 80-talet skulle kunna bli en "modern" caferäcer som kostar fikapengar att försäkra. Men i min mening är tidiga 80-talare resp 70-talare de klart snyggaste objekten att bygga caferäcers av. Man kan i princip välja vilken modell som helst utan att det blir fel.

Ska man bygga bobber duger i stort sätt vilken customhoj som helst oavsett tidsepok. Jag skulle ha valt en savage till bobber, encylindriga motorer är hur fräcka som helst.

Yamaha SR400

DSC01476.jpg

Så här såg min SR ut i somras. Jä*lar vad fort det kändes som att den gick:hihi

CX 500 är en riktig jävla darkhorse, motorn är ju egentligen svincool, kassettväxellåda, tvin, allt!

Det stora problemet med alla gamla hojar är möjligheten till att nyttja breda hjul inte finns....

En Yamaha tw 200 är optimal, ett 220 mm bakdäck går i orginal, och 160 fram..

Gode Gud va sugen man blir:). Tack för alla tips. Nu vet man vad man ska leta efter.
Måste bara bli av med CBRen först. Platsbrist i garaget:(

Ös gärna på med fler bilder och tips!

Håller på bygger en caferäcer av just en CX500. Bra ordval där chronic, "darkhorse" beskriver en CX500 perfekt, speciellt efter lite modifikation. Jag har varken garage eller mekskillz, så det blir inga större ingrepp, men ska posta bilder när jag är klar.

För den rätta looken ska man ha en CX500B eller äldre (dvs generationerna innan eurosport). Här kommer en bild på min gamla, i stort sätt originalutförande (som jag dessvärre krajjade sönder för några år sedan):

cx500.jpg

Det borde väll gå att bygga på någon "sportigare" hoj också? Gammel Blade och FZR1000 är ju klassiker nu. De är det ju klipp i!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman