Lämplig hoj för övningskörning

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Tjena det är så att jag lyckats övertala min tjej till att ta mc kort. :tummenupp
Nu letar jag efter en lämplig första cykel som hon kan ha och övningsköra med.
Budgeten ligger runt 20 tusen gärna billigare.
Vad rekommenderar ni??

Mvh Mheel

GSX 400, eller GSX 550, kanske kan vara nåt. Borde gå o få för runt 15tusen

Är hon inte för kort, är en motard jätte bra. Fast det var kanske inte det svaret du ville ha :7peta

Skall hon höra upp på den måste det ju minst vara 700cc. Det är ju ganska smidigt att köra upp på samma hoj man övningskör på. Då är det någon 750 från 80-talet du söker. Märke spelar mindre roll, pris och skick varierar mycket!

Jag körde gsx750 på min körskola. Tämligen lättkörd, men ändå lite pulver (hm, nåja, 86 pållar eller så). Vet inte priserna dock.
CB750 som någon sa är också okej såvitt jag vet, den är också populär bland körskolorna, vilket borde tyda på att den är lättkörd.

Beroende på hur hon är skapt till längd och muskelmassa så är väl det mesta inom genren "sitta rakt upp och ner hoj" bra.
Men som ngn sa finns ju GSX 400 till 550, CB 550, Z500 och uppåt.
Jag hade själv en GSX 400 F -81 som första väghoj.
En mkt lätthanterad hoj, tanken är väl att hon ska hantera större åk så ngn 125 eller 250 är bara larvigt :tungan
Jag är belönad med en ganska lång dam ( 1,79 ) som desutom har ganska långa ben.
Hon har börjat mumla ngt om hojkort och jag har börjat smida planer på en offroad som hon kan öva på och jag kan ha skoj med.
Men man får väl se hur det blir med den saken, det bästa är ju att man åker och känner sig för på lite olika hojar.
//Tobbe

Min RD är till salu som du ser, ta en titt på annonsen. :)

Hon får jätte gärna köra min motard men förmodligen är den lite för vild för henne. :gnissla

Kollade lite på mobile.de och man kan få en kawa er-5 för runt 15-17 i tyskland.

får väl slå ett slag för kawa gpz500s, går att få för 15' ungefär, är låg och lätthanterlig, man sitter ganska rak i ryggen med låga fotpinnar. den har ett mkt snällt register under 7000varv. dessutom kåpa så man inte blåser bort när det går lite undan.
det enda minuset jag kan komma på är att det inte går att köra upp på den.
övningskörde själv på min och tycker det är en kanon hoj för nybörjare. nu skall den säljas till en kompis som ska övningsköra på den.
jo, den drar löjligt lite soppa oxå. o e billig i drift. köpte nytt bakdäck för 1200 som exempel.

Virago 535 kanske? Billig att försäkra, skall vara lättkörd. CB 400 kan man få ruggigt billigt!!(7000-10 000kr)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph