Lämnade iväg bilen på försäljningsuppdrag, säljaren gick ut med felaktig/negativ info

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
För ca 1månad sedan lämnade jag in en bil till en firma som specialiserar sig på försäljningsuppdrag, där de förmedlar och säljer bilar på ett auktionsliknande sätt.
Bilen är en relativt ovanlig modell som dessutom gått väldigt lite.
Vid inlämnandet tog jag med ett Carfax-utdrag och visade att bilen av misstag besiktats vid 2 tillfällen med bilens mätare omställd till att visa miles (pga oteknisk tidigare ägare) och förklarade läget.

Vid auktionstillfället så har de nu gått ut och sagt till köparna att mätarställningen är osäker/skruvad, då de helt plötsligt glömt bort allt som diskuterats vid inlämningen av bilen.
Så givetvis räckte inte buden upp i närheten av reservationspriset, då det sattes med tanke på skick och mil..
Efter första auktionen blev jag uppringd och anklagad för att jag skulle ha skruvat mätaren på bilen.
Men efter ett antal samtal så har jag pratat med dem och klargjort exakt hur det ligger till, varpå de bett om ursäkt och försökt rädda situationen genom att lägga till lite text i annonsen och sen lägga upp den igen.
Vid andra försöket slutade den vid en ännu lägre summa än vid auktion 1, vilket känns ganska givet då skadan redan är skedd..

Så nu kommer jag få hämta bilen, som nu lär bli i princip omöjlig att sälja för en vettig peng eftersom de gått ut med att mätaren blivit skruvad och sedan försökt förklara bort det...
Modellen det handlar om är värderad till strax under 200000 på firma och det finns <10st i Sverige. Så det är ingen extremt exklusiv eller speciell bil, men de som kikar på denna modell lär garanterat känna igen den.
Buden som kommit in har slutat på ca hälften av värderingen.
Har man någon som helst rätt i att klaga och få någon ersättning eller är det bara bita i det sura äpplet och aldrig mer använda sig av dylika tjänster?
 
Länk till annonsen?

Vet inte hur bra ide det är att länka till annonsen just nu eller nämna företaget vid namn.
Ska ringa och prata med dem imorgon, men hade hoppats på att få en fingervisning om jag kan ha rätt till något eller om man bara får gilla läget att bilen nu kan ha tappat X-tiotusentals kronor i värde..

Vid andra försöket skrevs dock detta:
"Bilen ställdes om till milesmätare innan besiktningen 2014-11-26 vilket gör att besiktningsrapporten anger 21337 km när det egentligen är miles, motsvarande 34352 km. Samma sak gäller rapporten 2016-03-16 där besiktningen anger 22036 km vilket borde varit i miles, motsvarande 35477 km. Innan den senaste servicen så ställdes mätaren om igen till km av den nuvarande ägaren.
Näst sista servicen är rapporterad i miles men omräknad till mil i annonsen."

Vilket jag också motsatte mig till att de skulle skriva då det också är fel.
Vid besiktningen så antecknas aldrig enheten, så att påstå att besiktningen skrivit in 21337 km är också helt fel..
Så de har rört ihop allting rejält..
Personligen hade jag inte velat bjuda på en bil med ovanstående förklaring öht..
 
Last edited:
Vet inte hur bra ide det är att länka till annonsen just nu eller nämna företaget vid namn.
Ska ringa och prata med dem imorgon, men hade hoppats på att få en fingervisning om jag kan ha rätt till något eller om man bara får gilla läget att bilen nu kan ha tappat X-tiotusentals kronor i värde..
Svårt att säga med tanke på vad det är för bil, hur eftertraktad den kan vara osv.
 
Svårt att säga med tanke på vad det är för bil, hur eftertraktad den kan vara osv.

Fast egentligen spelar det väl inte så stor roll.
Säg att det är en V70 -12 som gått 4000mil eller samma bil där man går ut med att mätaren är skruvad (eller valfri bil som bör kosta runt 180-200 med 4000mil på mätaren).
Skulle du vara villig att betala lika mycket för båda bilarna?
 
Fast egentligen spelar det väl inte så stor roll.
Säg att det är en V70 -12 som gått 4000mil eller samma bil där man går ut med att mätaren är skruvad.
Skulle du vara villig att betala lika mycket för båda bilarna?
Beroende på vad det är för bil så kan man ibland med rätt diagnosutrustning läsa av det korrekta milantalet, vilket finns i fler ecu:n än instrumentklustret, men nej, jag skulle nog tra öronen åt mig.
Nu jobbar ju jag i branschen och är rätt van att se folks importerade bilar som de köpt i tron att det var ett fynd.

Gjorde för några år sedan en service på en BMW 750 med v-10 och den hade gått 9900 mil.
Trodde kunden.
I motorutrymmet, på ett bromsrör hade man satt fast en servicelapp med över 30000 mil nedskrivet.
Syntes inte på bilen.
 
Beroende på vad det är för bil så kan man ibland med rätt diagnosutrustning läsa av det korrekta milantalet, vilket finns i fler ecu:n än instrumentklustret, men nej, jag skulle nog tra öronen åt mig.
Nu jobbar ju jag i branschen och är rätt van att se folks importerade bilar som de köpt i tron att det var ett fynd.

Gjorde för några år sedan en service på en BMW 750 med v-10 och den hade gått 9900 mil.
Trodde kunden.
I motorutrymmet, på ett bromsrör hade man satt fast en servicelapp med över 30000 mil nedskrivet.
Syntes inte på bilen.

Tyvärr tror jag inte detta går på denna bil då inte ens den auktoriserade verkstaden kunde få ut vilken service bilen skulle ha genom att kika i bilens dator..
Det gäller en Mercedes -09 som är lite av en mellanmodell med det nya utseendet men "gammal" hårdvara under skalet.
Jo att det förekommer rejält skruvade mätare är jag fullt medveten om.

Däremot kan jag säga till 99,9% att så inte är fallet med min bil, då den gick 1år utomlands och 2månader innan importen till Sverige så servades den på en auktoriserad verkstad vid ca 800mil (Dokumenterat i den elektroniska serviceboken).
Sen ställdes den antagligen om till miles vid en service på Mekonomen för ca 2år sedan då de försökte nolla servicemätaren..
När jag köpte bilen var trippmätaren fortfarande omställd till miles och den tidigare ägaren hade ingen aning om hur man gjorde för att ändra det eller ens använda färddatorn.
Med några få knapptryckningar kan man ändra mellan miles/km och även språket i färddatorn, på gott och ont..
 
Last edited:
Beroende på vad det är för bil så kan man ibland med rätt diagnosutrustning läsa av det korrekta milantalet, vilket finns i fler ecu:n än instrumentklustret, men nej, jag skulle nog tra öronen åt mig.
Nu jobbar ju jag i branschen och är rätt van att se folks importerade bilar som de köpt i tron att det var ett fynd.

Gjorde för några år sedan en service på en BMW 750 med v-10 och den hade gått 9900 mil.
Trodde kunden.
I motorutrymmet, på ett bromsrör hade man satt fast en servicelapp med över 30000 mil nedskrivet.
Syntes inte på bilen.

Det märks att du jobbar i branschen, för du har ingen koll :tungan

Det är endast BMW M5 E60 som fått V10-motorn.

En BMW750 har antingen V12 eller turbomatad V8 beroendes på årsmodell.
 
Det märks att du jobbar i branschen, för du har ingen koll :tungan

Det är endast BMW M5 E60 som fått V10-motorn.

En BMW750 har antingen V12 eller turbomatad V8 beroendes på årsmodell.
Ja det har du rätt i.
Förstår att du är lite bitter där i ditt tält i Norrland.
 
Du vill ju inte nämna vad det är för bil, men entusiastbilar säljer man lämpligast på våren om man vill ha bra betalt så ta bort alla annonser och vänta till våren så hinner hela fadäsen kallna samtidigt som säsongen blir bättre.
 
Du vill ju inte nämna vad det är för bil, men entusiastbilar säljer man lämpligast på våren om man vill ha bra betalt så ta bort alla annonser och vänta till våren så hinner hela fadäsen kallna samtidigt som säsongen blir bättre.

Jag skulle nog inte gå så långt att kalla den en entusiastbil, mer en ovanlig modell.
Jo du har jag helt rätt egentligen.
Det jag är mest bitter på är bara att en firma som ska jobba med bilförsäljningar kan klanta sig så katastrofalt med allt från värdering till hanteringen av ärendet.
Hade det varit Nisse på hörnet som är både icahandlare och bilförsäljare kvällstid, då hade jag inte sagt något..
 
Jag skulle nog inte gå så långt att kalla den en entusiastbil, mer en ovanlig modell.
Jo du har jag helt rätt egentligen.
Det jag är mest bitter på är bara att en firma som ska jobba med bilförsäljningar kan klanta sig så katastrofalt med allt från värdering till hanteringen av ärendet.
Hade det varit Nisse på hörnet som är både icahandlare och bilförsäljare kvällstid, då hade jag inte sagt något..

Tyvärr så behöver det inte betyda att alla där kan det där.
En kompis till mig blev kontaktad av en firma som sysslar med Bilauktioner när han skulle sälja sin bil och den som kontaktade honom var kunnig på nivån att han inte riktigt förstod vad 20 tums alufälgar betydde. Dvs det var långt ifrån någon expert som ringde.

Knappast något som inger förtroende. Så det kan mycket väl hända att den som skrivit ihop beskrivningen av bilen har varit totalt okunnig om bilar och därmed bara försökt tolka stödanteckningar efter bästa förmåga och inte alls själv begriper vad feltolkningarna eller förenklingarna får för påverkan på bilens försäljning.
 
Pratade med Kvarndammen och mycket riktigt så rycker de på axlarna och välkomnar mig att hämta ut bilen..
Så i eftermiddag ska jag väl hämta ut bilen och hoppas på att den är i samma skick som när jag lämnade in den..
 
Tyvärr så behöver det inte betyda att alla där kan det där.
En kompis till mig blev kontaktad av en firma som sysslar med Bilauktioner när han skulle sälja sin bil och den som kontaktade honom var kunnig på nivån att han inte riktigt förstod vad 20 tums alufälgar betydde. Dvs det var långt ifrån någon expert som ringde.

Knappast något som inger förtroende. Så det kan mycket väl hända att den som skrivit ihop beskrivningen av bilen har varit totalt okunnig om bilar och därmed bara försökt tolka stödanteckningar efter bästa förmåga och inte alls själv begriper vad feltolkningarna eller förenklingarna får för påverkan på bilens försäljning.

Jo tyvärr så är det ju så..
Jag hade väl en förhoppning om att ett företag specialiserat på att sälja bilar faktiskt har koll på vad de gör och vet vad som kan höja eller sänka en bils värde.
Fast bevisligen inte..
 
Kvd är väl förresten inga experter på "finbilar" de tar väl mest hand om kronofogdens objekt?
 
De säljer också en hel del bilar åt privatpersoner.
Så det finns en hel del dyra bilar där.

Sen var jag i kontakt med dem och fick ett vettigt bud/värderin som de menade att de skulle kunna få för den.
Vilket det sen också visade sig vara långt ifrån de bud som kom in, vilket iofs är förståeligt då de gick ut med att mätarställningen var skruvad..
 
Pratade med Kvarndammen och mycket riktigt så rycker de på axlarna och välkomnar mig att hämta ut bilen..
Så i eftermiddag ska jag väl hämta ut bilen och hoppas på att den är i samma skick som när jag lämnade in den..

Kolla så de inte har skruvat mätarställningen.



:glömdet
 
OT:
Kvd...mmm... Jobbet har sålt flertal fordon via dem. De undersökningar de gör varierar ganska kraftigt.
Vissa hittar allt och även lite saker som inte finns. Andra hittar knappt nått fel på bilarna vi skickat.
Det grövre som missats har varit typ att ac havererat, motor knackar kraftigt vid gaspådrag, ena sidans hjul stod snett efter dikeskörning (den gick att köra, men inte mycket mera).

Fast det bästa med KVD är att alla bilar jobbet har skickat dit har haft med sommar/vinterdäck, hundbur, LED-extraljus, osv. Men, hör och häpna ingen av bilarna har denna utrustning när de sen säljs.... :va
Ett helt sett nästan nya vinterdäck av bra märke inbringar nog en ganska bra sidoinkomst till någon anställd där.
 
Om man nu har en lite ovanligare bil varför lämnar man den till KVD öht?

Det finns i min mening ingen kanal som slår blocket. Ja man får stå ut med diverse idioter som ringer och mailar men det blir garanterat rätt om man gör det själv och det kostar nästan gratis.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top