Lämnade bilen på verkstad.. Kan gå illa.

Det kan ju bara vart så att killen som gjort jobbet inte mådde bra, hans unge kanske låg inne på sjukhuset och han hade tankarna på annat eller vad som helst. Att rakt av säga si eller så är inte helt rätt, även om jag helt förstår situationen och jag hade själv varit förbannad om det varit min bil.

Om nu mekanikern inte var kapabel till att utföra arbetet skulle han inte varit på jobbet den dagen. Om hela motorn skurit ska man då tänka på att mekanikern kanske hade en dålig dag?
 
Köp BMW så slipper ni kamremsbyten. Kamkedja på alla modeller sedan -94. På köpet får ni rätthjulsdrift, körglädje och kvalitet!
 
Det där med specialverktyg är ju iofs sant. Vw audi kräver att vi ska ha alla verktyg hemma för att vi ska få ha skylten på väggen fast vi inte använder mer än 10% av dom. Tyvärr har alla bilar sina sjukor....
 
Det där med specialverktyg är ju iofs sant. Vw audi kräver att vi ska ha alla verktyg hemma för att vi ska få ha skylten på väggen fast vi inte använder mer än 10% av dom. Tyvärr har alla bilar sina sjukor....

Vad är det för typ av specialverktyg?
 
En annan sägen är den om tidiga 2000-tals 9-5:or.
Den säger att katalysatorn ligger för nära oljetråget vilket gör att oljan koksar på alla bilar som körs hårt.
Symptom 1 turbon rasar. turbon byts sen rasar hela motorn eftersom oljekanalerna är igentäppta. Inget av detta vill saab ta åt sig på garantin.
sant eller osant?
De som verkligen vet har ingen anledning att tala..

varför skall en biltillverkare stå för kostnader för bilar som går sönder när de är nästan 10 år gamla? biltillverkare har garantier i 2-3 år och det är det som gäller, allt annat är goodwill.

alla bilmärken har modelltypiska fel och de kan omöjligt stå för de kostnaderna. då hade en vanlig bil haft dubbla nybilspriset än vad de hade haft idag...
 
Mänsklig? Om hela motorn skurit är det väl verkstadens ansvar.

Lite intressant fråga faktist.
jag ska nog låta dem svettas lite imorgon när jag lämnar in den.
ifråga sätta vad som hänt om motorn skurit om jag fått en helt ny? hade ju iof varit bra. Men hade ju varit värre om man hunnit stannat kört utan olja i några sec kanske inte blivit några direkt skador men kanske framtida som är svåra att bevisa.
 
Köp BMW så slipper ni kamremsbyten. Kamkedja på alla modeller sedan -94. På köpet får ni rätthjulsdrift, körglädje och kvalitet!

Det med kvalitet håller jag inte med om.
Jag har ägt flertalet olika bilmärken och har inte märkt att BMW skulle hålla bättre kvalitet. Det är bara en myt.
 
Vad är det för typ av specialverktyg?

Ja du var ska jag börja? Div avdragare tolkar fixeringar lyftverktyg styrverktyg kamaxellåsningar vevaxellåsningar svänghjulslåsningar lamellstyrningar plus en massa verktyg jag inte ens vet vad dom är till för.... Allt för att få ha skylten på väggen.
 
Lite intressant fråga faktist.
jag ska nog låta dem svettas lite imorgon när jag lämnar in den.
ifråga sätta vad som hänt om motorn skurit om jag fått en helt ny? hade ju iof varit bra. Men hade ju varit värre om man hunnit stannat kört utan olja i några sec kanske inte blivit några direkt skador men kanske framtida som är svåra att bevisa.

Ny lär det aldrig blivit, en beg säkerligen. Dom kanske anlitar sig av sin försäkring i det fallet ifall dom tabbar sig.
 
Köp SAAB så slipper ni kamremsbyten. Kamkedja på alla modeller sedan -68 (utom V4an som var en fordmotor med underliggande kam och kamdrev). På köpet får ni rätthjulsdrift, körglädje och kvalitet!

Jag rättade ditt inlägg lite
 
Om nu mekanikern inte var kapabel till att utföra arbetet skulle han inte varit på jobbet den dagen. Om hela motorn skurit ska man då tänka på att mekanikern kanske hade en dålig dag?

Du missar helt poängen jag försöker göra, känns inte ens lönt att fortsätta diskutera då men jag försöker ändå. Jag menar bara att man kan ha en dålig dag eller vad som helst, det betyder inte automatiskt att verkstaden suger balle och att den fuskar för det.

Alla gör misstag, vissa är mer eller mindre kostsamma och mer eller mindre irriterande. Det är bara att acceptera att vi är människor och människan kommer ALLTID att göra misstag. Som sagt så hade jag inte vart glad om det vart på min bil heller men alla förtjänar en andra chans (jag vet inte om just denna verkstaden som menas i denna tråden fått det). Å andra sidan är det ju kundens pengar och beslut så det är bara att byta om man verkligen inte vill ge de en andra chans.

Jag rättade ditt inlägg lite

Ja för SAAB.s kamkedjekonstruktionen är den mest skottsäkra någonsin :näsblod Jag har bytt alltför många kedjor för att tycka att nånting överhuvudtaget i den konstruktionen är värd något mer än getpiss. Ändå gillar jag SAAB som bil men de motorerna är inget annat än S.K.I.T!

Dock min åsikt, du är fri att tycka vad du vill :)
 
Last edited:
Ja för SAAB.s kamkedjekonstruktionen är den mest skottsäkra någonsin :näsblod Jag har bytt alltför många kedjor för att tycka att nånting överhuvudtaget i den konstruktionen är värd något mer än getpiss. Ändå gillar jag SAAB som bil men de motorerna är inget annat än S.K.I.T!

Dock min åsikt, du är fri att tycka vad du vill :)

Mina tre senaste saabar gick tillsammans över 90 000mil utan ett kamkedjebyte.
(en tändkassett och en vattenpump, inga andra motorreparationer)
Den jag har nu är bara inkörd med sina 15 tusen mil.

Däremot måste jag byta växellåda i den här, det fick jag göra i den första saaben jag hade också.

Den första saabens låda pajade när en pajas tvärklev av kopplingen med växeln bara halvt urlagd, den här växellådan började låta likadant efter en avkörning över en hög kant där lådan slog i.

Jag tror att det är en axialbricka som brukar fara, men det spelar ingen roll, jag river fan inte en saablåda hemma på garagegolvet...
 
Skönt att du verkar få tag i "problemfria bilar". Det är inte direkt så att det är jättekul att byta kedja :näsblod

Borde väl finnas ett antar lådor på skrotar runtom Svea Rike så du slipper renovera? Hade inte jag heller pallat. Lycka Till med snaaben och hoppas du får fler strulfria mil :tuttar
 
En annan sägen är den om tidiga 2000-tals 9-5:or.
Den säger att katalysatorn ligger för nära oljetråget vilket gör att oljan koksar på alla bilar som körs hårt.

Eller så tar man den sanna versionen om den koksande oljan.

Var väl om jag minns rätt garantiåtgärd på det. Problemet var att hade du bommat en serviceintervall med tio mil kunde du glömma att få det på garanti. Hade du kört för länge med det kunde skadan redan vara skedd. Tittar du på begagnad kan den ha kört för länge innan åtgärd och ha tagit stryk.

Aldrig en 9-5 före -06 för mig, om alls.
 
Eller så tar man den sanna versionen om den koksande oljan.

Var väl om jag minns rätt garantiåtgärd på det. Problemet var att hade du bommat en serviceintervall med tio mil kunde du glömma att få det på garanti. Hade du kört för länge med det kunde skadan redan vara skedd. Tittar du på begagnad kan den ha kört för länge innan åtgärd och ha tagit stryk.

Aldrig en 9-5 före -06 för mig, om alls.

De nya ser ju ut som Dame Edna, så inte alls verkar bäst.
 
Eller så tar man den sanna versionen om den koksande oljan.

Var väl om jag minns rätt garantiåtgärd på det. Problemet var att hade du bommat en serviceintervall med tio mil kunde du glömma att få det på garanti. Hade du kört för länge med det kunde skadan redan vara skedd. Tittar du på begagnad kan den ha kört för länge innan åtgärd och ha tagit stryk.

Aldrig en 9-5 före -06 för mig, om alls.

300 mil åt endera håll (dvs +/- 300 mil) var den informationen vi fick från SAAB när jag jobbade där dvs fram till sista Februari 2008. Vissa bilar bytte vi kedja på två ggr tyvärr, just för att SAAB inte bytte kedja till bättre grejor utan precis samma grejer som satt där från början och som sträckts ut till bristningsgränsen monterades igen, svagt och rent ut sagt dåligt.

Hur motiverar man för en kund att den ska byta kedja två gånger? Även om kunden får det på garantin så undrar ju kunden vafan det är för skitbil egentligen.
 
Jag håller inte med någonstans, jag har arbetat inom verkstadsbranschen i hela mitt liv både med ackordlön och fast timlön och jag garanterar dig att det inte är så generellt. Givetvis kan det vara så i något fall men knappast alltid. Jag vet både små verkstäder som stora som fuskar och tvärtom som värnar om varenda kund.

Det kan ju bara vart så att killen som gjort jobbet inte mådde bra, hans unge kanske låg inne på sjukhuset och han hade tankarna på annat eller vad som helst. Att rakt av säga si eller så är inte helt rätt, även om jag helt förstår situationen och jag hade själv varit förbannad om det varit min bil.
Ja, dom anställda har säkert vanlig timlön, men eftersom servicar är fastpris så säger det sig självt att det är bättre att göra servicen på 1h istället för 1,5h, 8 istället för 6 bilar om dan. Dessutom ser dom inte alltid vitsen med att göra ett bra jobb, dom ser inget personligt ansvar i att ha nöjda kunder. Kanske för att dom aldrig ens ser den som äger bilen.

Sen kan man ju fråga sig om dagens bilmeckar är lika duktiga som gamla gardet? En gammal bilmeck hör att treans avgasventil har lite stort spel och ettans tändstift börjar bli slitet. Nuför tiden kollar dom bara felkoder, och står det inte där att vindrutan är sprucken så är den inte det :huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top