Lämna utrustning på/vid hojen på färjetransport?

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
Som rubrik, hur gör ni med ställ/hjälm/stövlar/handskar/packväska etc?? Får man ha grejerna kvar om man lämnar det på/vid hojen? Känns skapligt drygt att släpa runt på det men vore samtidigt ännu mer otrevligt att bli av med något man högst ogärna åker utan. Kan tillägga att det gäller Gotlandsfärja.

Är säkert bara nojig så lugna mig.

Skulle aldrig lämna hjälmen någonstans i princip. Det är väl det enda förutom själva hojen som du verkligen måste ha för att komma iväg. Mer eller mindre allt annat går att lösa. Så jag hade burit på hjälmen iaf.

Det finns en pryl för alla problem. Ett Abus Combiflex 201 löser delar av ditt problem. Använder det för att låsa fast hjälm, kläder och stövlar (crosstövlar där det kan dras genom spännen). Handskar lägger man i jackan så de inte syns.

Exempel:
http://www.cykelgear.se/reservdelar...LQgqUDmty6Ot4i2TjYGvY0dsyofcgdMDKiHetbsbw_wcB

Iofs aldrig haft något problem med att någon norpat prylar varken på färja eller vid längre parkering, varken med eller utan lås. Med lås på de dyra prylarna (främst hjälm) så slipper jag iaf noja.

Tar med mig allt som jag inte vill bli av med, förutom hojen då förstås. Har aldrig blivit av med nåt på Gotlandsfärjan.

Tar med tankväskan, resten får va kvar. Och sen brukar ju bildäck va låst, iaf på lite längre turer som till Åland eller Rostock.

Kolla k1322:s länk. :tummenupp

Bär bara med mig rena värdesaker på färjeturer. Beror nog på hur nya och fina grejer man har... :tummenupp

Bildäck är låst under överfarten, så jag skulle lämna allt som inte var av värde. Vänta kvar på däck så länge som möjligt om du är nojig.

Ingen vill ha andras svettiga hjälmar....

Man skulle kunna önska det. Tyvärr finns det konstigare saker än beggade hjälmar som en del stjäl. Och OM nu någon skulle ta något tror jag inte det är en annan mcåkare utan någon kleptoman i/med bil.

Tack för tipset om vajerlås, tänkte inte på det, det stoppar nog 99,9% av alla för att klippa ett lås för dylika saker tar nog emot även för klepton.

Man skulle kunna önska det. Tyvärr finns det konstigare saker än beggade hjälmar som en del stjäl. Och OM nu någon skulle ta något tror jag inte det är en annan mcåkare utan någon kleptoman i/med bil.

Tack för tipset om vajerlås, tänkte inte på det, det stoppar nog 99,9% av alla för att klippa ett lås för dylika saker tar nog emot även för klepton.

Tror du oroar dig i onödan, men en lösning att kika på är att använda en rejäl ryggsäck. Släng ner hjälm och vad som nu får plats som du inte vill släpa runt på och sätt ett litet hänglås på dragkedjan. Tråckla in lämplig rem i låskedjan/skivbromslås och du är klar. Stoppar naturligtvis inte någon som verkligen är ute efter din svettiga hjälm ;) men resten.

Vissa hojmodeller kan du ju klämma fast hakremmen under sadeln på och sen låta hjälmen hänga. Det är ju också ett alternativ.

Bildäck är låst under överfarten, så jag skulle lämna allt som inte var av värde. Vänta kvar på däck så länge som möjligt om du är nojig.

Exakt , alla färjor som trafikerar Åland har bildäcket låst under överfarten och så är bildäcket kamera övervakat ! :tummenupp

Jag funderar själv på någon av PackSafe:s wiresäckar i samband med att jag vill kunna lämna grejer (hjälm, jacka, stövlar osv.) vid hojen under en MC-semester. Blir antagligen ett köp innan vi drar i juli.

(Kan vara lite overkill till låst färja)

http://pacsafe.com/pacsafe-55l-bag-protector

Tänkte packa direkt i wiresäcken...

Det finns ganska stora förvaringsskåp uppe på Gotlandsfärjorna.Tror det kostade 30 kr,3 tior, klar värt det tycker jag!

Jag har haft en sådan för länge sedan.
tyvärr helt värdelös, så mitt råd blir spara pengarna till något annat.
problemet med alla näthanterarna är att du kommer åt alla fickor och allt i väskan och nätmaskorna är så stora att man får ut det mesta genom dem, annars så är det inte svårt att klippa upp det.
så den tillfälliga tjuven kommer man inte åt med detta då de helt enkelt sticker in handen genom maskorna och hämtar ut vad de vill ur väskan, och den avancerade tjuven kommer åt den iaf. antingen genom att smälta plastpluggarnas kontakt mot kabeln eller att klippa kabeln.

hade det varit en hel säck med kevlar väv eller liknande så hade jag kunnat tänka att det skulle kunna vara intressant. Då slipper man den tillfälliga tjuven iaf.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...