Lämna ut reg nr vid försäljning?????

Bågebabe

Desperado.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 1000 *SÅLD*
Hej!

Om du skulle få ett mail via blocket där någon vill ha reg nr för att kolla försäkring o dyl men du får inte något telefonnr till personen i fråga, hur skulle du göra?? :va
Jag är av naturen misstänksam och har inte lust att upptäcka en morgon att hojen är borta ur garaget.......

/ Bågebabe

Det brukar jag alltid fråga om för att kolla att den inte är stulen, kolla försäkring etc.

Enkelt. Ordna så att hojen står hos polare/föräldrar under försäljningstiden. Ta hem den när någon vill komma o kolla,

Bågebabe skrev:
Hej!

Om du skulle få ett mail via blocket där någon vill ha reg nr för att kolla försäkring o dyl men du får inte något telefonnr till personen i fråga, hur skulle du göra?? :va
Jag är av naturen misstänksam och har inte lust att upptäcka en morgon att hojen är borta ur garaget.......

/ Bågebabe

Bor du i garaget?? :tungan Flåt!! :fatta! :3freak :)

reg nr.

Lämna ut det, klart man vill kolla försäkring, antal tidigare ägare osv.
Vad tror du han skulle kunna göra med numret?

Jag brukar lämna ut reg.nr. Parkera den en bit bort om du är orolig.

Bågebabe skrev:
Hej!

/ Bågebabe

Det är en rätt rimlig begäran... men jag skulle be om ett telefonnummer som jag kan ringa upp, och berätta numret.

Tja, man måste ju ha regnummer för att få veta försäkringar som sagt.
Utom hos Bilsport & MC förstås! :tummenupp
Vad gör det för nytta att hymla med sitt regnummer?
Vill jag sälja min hoj ger i alla fall jag svar på köparens frågor.

Låter i och för sig rätt troligt att någon kan använda sig av registreringsnumret för att ta reda på var hojen finns. Men är det inte lättare för tjuven att bara åka runt och kolla efter motorcyklar? Själv vet jag ju flera stycken hojar som alltid står parkerade på samma ställe..

Använder tjuvarna det här tillvägagångssättet? :confused:

Ang, regnr.

Nog tycker ja man ska lämna ut regnr. De är väl ingen hemlighet, eller lämnar du regplåten hemma då du är ute och kör så ingen ska kunna se den ? De är ju inget kontonummer precis.

smiler skrev:
Bor du i garaget?? :tungan Flåt!! :fatta! :3freak :)

Javisst, gör inte du det :7peta :D

Till er som tycker det är en märklig fråga, läs inlägget igen. Jag har fått en del förfrågningar på internet via hotmailadresser som inte direkt ger någon ledtråd till vilken personen i fråga är.
Självklart fattar jag också att man måste ha reg nr för att kolla försäkring och dyl, jag har ju själv köpt hoj................. Hur svårt kan det vara att presentera sig och skriva ett telnr om man är seriöst intresserad??

Och ja, det finns ligor som kollar regnr för att veta var intressanta objekt finns.

Helt rätt att inte lämna ut till okända.
Annars fungerar ju annonsplatsen i kombination med vv som en beställningskatalog för tjyyvarna.
Seriösa köpare bör nog klara att skriva ett seriöst mail!

Sen är kanske inte just ditt objekt det mest stöldbegärliga och inte bor du väll i närheten av något av landets ghetton heller.

Sportbilar, HD m.fl. är väll de som man absolut inte ska lämna ut eller ha regnr på bild när man annonserar.
Själv delar jag ut regnr men min båge kommer aldrig ens besöka den adressen som skattemyndigheten har.

Bågebabe skrev:

Till er som tycker det är en märklig fråga, läs inlägget igen. Jag har fått en del förfrågningar på internet via hotmailadresser som inte direkt ger någon ledtråd till vilken personen i fråga är.
Självklart fattar jag också att man måste ha reg nr för att kolla försäkring och dyl, jag har ju själv köpt hoj................. Hur svårt kan det vara att presentera sig och skriva ett telnr om man är seriöst intresserad??

Och ja, det finns ligor som kollar regnr för att veta var intressanta objekt finns.
Men låter ganska långsökt att dom ska kolla upp ditt regnummer. Låter som om det är lättare att ta ett hojnummer när dom är ute och kör.

Bågebabe skrev:
Hej!

/ Bågebabe

Glöm att lämna ut nummret. Det är inte rimligt. Kolla papper, ägare etc är något man gör när resten är ok. D v s efter ett antal telefonsamtal, titt på objektet, provkörning eller vad det nu blir.

Lägg ner. Ignorera mailet !! Seriösa köpare börjar liksom inte med reg-nr.

Bågebabe skrev:

Du har rätt ur ett avseende, att man skall ju inte lämna ut ngt om inte dom tillkännager vem dom osv, det är ju oseriöst. Men om intressenten säger vem dom är så bör man nog lämna ut det för att dom skall ha möjlighet att kolla försäkring/stulen hoj.

#Olsson# skrev:
Glöm att lämna ut nummret. Det är inte rimligt. Kolla papper, ägare etc är något man gör när resten är ok. D v s efter ett antal telefonsamtal, titt på objektet, provkörning eller vad det nu blir.

Du glömmer att ett registreringsnummer nuförtiden är absolut nödvändigt för att få en seriös prisuppgift från de flesta försäkringsbolag, och att den prisuppgiften i sin tur ofta ligger till direkt grund för beslutet att överhuvudtaget intressera sig vidare för en viss hoj eller ej...

#Olsson# skrev:
Jag har varit "seriös köpare" på tre hojar i mitt liv och alla tre gånger har jag velat börja med reg-nummer just för att kunna avgöra om jag har råd med försäkringen eller inte, det är liksom ingen vits att fortlöpa med köpet om det sen visar sig att försäkringen hamnar på larviga nivåer.

I min värld så ser seriösa säljare till att tillhandahålla reg-nummer till eventuella köpare så dessa har en sportslig chans att kolla försäkring/tidigare ägare/besiktning etc. Är man så skitnödig att man inte ens vågar dela ut reg-nummer så får man väl göra som redan föreslagits, ställa hojen någon annanstans under säljperioden.

#Olsson# skrev:

Njaaa... Seriösa köpare vill bland annat förvissa sig om att det inte finns lån med återtaganderätt innan de går vidare. Har varit med om oseriösa säljare så numera är reg.nr bland det första jag frågar om tillsammans med en massa annat som brukar saknas i många annonser. Man vill inte kuska runt en massa mil för att tjommen "glömde" att han hade lån och att affären således inte kan slutföras för att bank och svensk kassaservice har stängt.

*edit - stavning*

Varför inte? Jag menar man kan ju kolla reg. nr på hojar (och bilar) ute i trafiken hur enkelt som helst.
Själv var jag spekulant på en hoj men fick inte reg. nr. Kan ju vara bra att veta vad hojen ska kosta i försäkring innan man åker och tittar på den så man inte slösar på köparens/säljarens tid i onödan p.g.a. för dyr försäkring.

Back