Lämna logiken utanför denna tråd tack...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
.... :rolleyes: :näsblod

http://www.dn.se/nyheter/varlden/kristna-sager-sig-ha-funnit-rester-av-noaks-ark-1.1083837

En grupp kinesiska och turkiska kristna upptäcktsresande hävdar att de har hittat Noaks ark. Från 4.000 meters höjd på berget Ararat i östra Turkiet, där Noaks skuta strandade enligt Bibeln, har den evangeliska gruppen tagit med sig provbitar av en träkonstruktion med bås som de tror att Noak höll djuren i.

Med hjälp av kol 14-datering har det enligt gruppen fastställts att bitarna är hela 4.800 år gamla, vilket skulle stämma med arkens ålder.

– Det är inte hundraprocentigt säkert att det är Noaks ark, men vi tror att det är 99,9 procent säkert, sade dokumentärfilmaren Yeung Wing-cheung till AFP i Hongkong på måndagen.

Gruppen utesluter möjligheten att det skulle handla om ett vanligt hus eftersom inga bostäder någonsin har hittats ovan 3.500 meters höjd i trakten.

Turkiska lokala myndigheter ska nu be Ankararegeringen ansöka om världsarvsstatus för träkonstruktionen så att den kan skyddas medan en större arkeologisk utredning görs, säger Yeung.

Enligt Bibeln beslöt Gud översvämma jorden därför att människorna levde i synd. Noak undantogs och byggde på Guds befallning en jättelik båt och förde ombord djurpar som skulle återskapa livet när vattnet sjönk undan.

Trådrubriken till trots... blir mina två enda frågor
1) Hur jävla gigantisk måste inte båtfan ha varit för att två exemplar av samtliga djur på jorden ska få plats? (samt mat till alla, och ta hand om all avföring varje dag....)
2) Hur fixade han dit alla djur från t.ex. Sverige och Australien, Japan och Spanien?... och hur överlevde alla djur som bor i olika klimat (minus 20-30 grader till plus 30-40 grader...) på samma båt?

:brinnerup

1. Gud kan krympa saker, så allt går in utan att avverka all skog för att bygga den där saken.

2.Är man kallad av gud, kan man göra vad fan som helst. Annars är det bara någon som rök rökte förmycket.

1. Gud kan krympa saker, så allt går in utan att avverka all skog för att bygga den där saken.

2.Är man kallad av gud, kan man göra vad fan som helst. Annars är det bara någon som rök rökte förmycket.

Där slog du spiken i huvet!

Snacka om gamla nyheter, den där skorven hittades redan på 70-talet.
Ställ 50-pers på rad och låt alla återberätta en liten historia, när sista man berättar så skiljer det oftast en hel del mot när den förste berättade.
Jag påstår inte att bibeln stämmer, men många av berättelserna har i modern tid visat sig ha helt naturliga förklaringar, lägg därtill att de förvanskats något över åren.
Så ja, det är inte omöjligt att arken funnits, men den tog troligen inte alla världens djurarter.

Hmm, undrar om de där "forskarna" är opartiska samt ej troende...? Annars är det ju som att skicka in ett gäng avdankade pundare i en heroinfabrik.

Jag påstår inte att bibeln stämmer, men många av berättelserna har i modern tid visat sig ha helt naturliga förklaringar, lägg därtill att de förvanskats något över åren.
Så ja, det är inte omöjligt att arken funnits, men den tog troligen inte alla världens djurarter.

Såg en dokumentär om bibelhistoriernas ursprung, om hur den katolska kyrkan plockat guldkornen av berättelser i världen och röstat ut dåliga Robinsonstyle.

Noaksark skulle enligt detta program härstamma från en gammal irakisk berättelse. Under en översvämning i Irak räddade han grannar med sin fiskebåt och blev drivande ut ur Persiska viken i några månader (veckor?).

Så om dom nu har hittat arken, är det en så bra idé och börja plocka sönder den?

Bettskena; honom hade jag glömt... kan det ha varit han som styrde ekipaget när det begav sig för några tusen år sedan tro?

Det där läste jag om i "Ding-ding värld" när det begav sig. Man tycker att de borde vara fientligt inställda till Kol 14-metoden då det bevisar att jorden är betydligt äldre än 5000-6000 år men jag antar att det funkar när det passar sig.

Så om dom nu har hittat arken, är det en så bra idé och börja plocka sönder den?

Det är helt nya konstruktionsregler som gäller nu så den är inte godkänd. Totalvikten för den gamla konstruktionen innebär att 30% av djuren inte får plats. De kräver att man har tätare skott och att klinkarna ligger mer omlott.

Det där läste jag om i "Ding-ding värld" när det begav sig. Man tycker att de borde vara fientligt inställda till Kol 14-metoden då det bevisar att jorden är betydligt äldre än 5000-6000 år men jag antar att det funkar när det passar sig.

Klart det funkar, pedofili, utomäktenskapliga förhållanden osv. Men det e klart. En söndag i månaden så är man renad. Här passar ordet kolsupare in..

SVT sände ju från berget i morse. Dem hade tydligen hittat prislappar från byggmax på delarna

Last edited:
Men förihelvete! den där skulle ju Indiana Jones ha hittat i nästa film! nu är det förstört.....

Indiana Jones skulle ha hittat Atlantis i senaste filmen i stället för rymdgubbar som urholkar det arkeologiska värdet i övriga filmer så det är redan förstört.

:mad:

Såg en dokumentär om bibelhistoriernas ursprung, om hur den katolska kyrkan plockat guldkornen av berättelser i världen och röstat ut dåliga Robinsonstyle.

Det stämmer ganska dåligt faktiskt men jag tror jag sett den—från History eller National Geographic va?

Eftersom katolska kyrkan endast bestämt över Nya Testamentet är det också det de har röstat om. Alla historier innan är från Torah och Tanakh och alltså betydligt äldre än katolska kyrkan.

Under de första ~300 åren av kristendomen fanns inte en gemensam tro, den 'skapades' under rådet i Nicea. Man samlade alla höga kyrkmän och röstade helt enkelt så att tron riktades åt samma håll—för att slippa bråk och för att skapa enighet. Det pågår fortfarande och är en anledning till att vi har olika kristna samfund.

Noaksark skulle enligt detta program härstamma från en gammal irakisk berättelse. Under en översvämning i Irak räddade han grannar med sin fiskebåt och blev drivande ut ur Persiska viken i några månader (veckor?).

Eftersom folkslaget som skrev texterna bodde i Irak är det väl inte helt lustigt skulle jag gissa på..? ;)

Historian har ju undersökts från alla möjliga håll. Man vet inte vilket berg som Ararat hänvisar till, man vet inte hur många djurarter han ansåg vara 'alla på jorden' men eftersom historien dessutom finns nedtecknad i Gilgamesh-eposet är det nog så att nånting i den stilen hände nån gång under den tiden.

Historiskt korrekt eller inte, det finns inga bevis för att händelserna i Gamla Testamentet inte är korrekt dokumenterade även om dåtidens människor upplevde saker som skänkta från Gud snarare än, som vi kanske skulle gjort, naturfenomen.

På 4000 meters höjd... Tänk vad mycket vatten det måste ha funnits då på jorden. Snacka om växthuseffekt. :näsblod

Bah! Löjligt! Jag tror att det är resterna av ett UFO som har nånting med 2012, judeutrotningen och Mona Sahlin att göra.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park