Lämna in hojen efter trafikincident?

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Ekerö
Hoj
Aprilia Shiver
Hej,

Känner mig lite villrådig. Var med om en trafikincident igår där jag stötte i en vänstersvängande bilist. Vi stannade och skrev papper och vid en första okulär besiktning så såg hojen ut att ha klarat sig helt och det var bara bilen som tagit skada. Men när jag körde iväg så känns det som att växelreglaget fått sig en justering och tar aningen, lite lite, högre upp, alltså jag får lyfta foten lite till. Vilket verkar rimligt då det var den sidan som slog i bilen. Grejen är att det stör mig inte, det gör ingen skillnad, och i övrigt verkar växellådan funka som den skall. Ändå funderar jag på om jag skall lämna in den för att verkligen kolla att inget är skevt, jag är ändå inte vållande så det kostar gratis. Men så tänker jag att verkstaden kommer att kolla hojen, känna att växellådan funkar och lämna tillbaka den utan att egentligen gjort någonting. Så vad tror ni… skall jag be dom kolla den eller skall jag skita i det?
 
Last edited:
Hojsäsongen är i stort sett över tycker jag, och om du inte var vållande så skulle jag lämnat in den.
 
Tycker också att du ska låta kolla den och få ett utlåtande, skulle det börja krångla ordentligt fram emot våren så kommer de snikna försäkringsbolagen säga att det kanske inte alls berott på sammanstötningen och hänvisa till att det gått så lång tid emellan så att man inte kan utesluta andra orsaker :(.
 
Som ovan nämnt; hojsäsongen är snart slut och det är gratis. Skulle också lämna in den för en koll!
 
Klart du ska lämna in den. Men vadå hojsäsongen Snart över :va Fan va ju 18+ 3 ms idag körde riktigt skön runda nästa bättre än sommaren, lagom varmt. Bättre höst får man ju drömma om.
 
Klart du ska lämna in den. Men vadå hojsäsongen Snart över :va Fan va ju 18+ 3 ms idag körde riktigt skön runda nästa bättre än sommaren, lagom varmt. Bättre höst får man ju drömma om.

Skåne är några klimatzoner från Stockholm, men visst är det fortfarande säsong här med.
 
Vem har du tänkt ska betala när du lämnar in hojen?
Är det motpartens försäkringsbolag så finns en möjlighet att de (försäkringsbolaget) har synpunkter på vem som ska göra jobbet.
Jag skulle kolla med försäkringsbolagen innan inlämning.
 
Vem har du tänkt ska betala när du lämnar in hojen?
Är det motpartens försäkringsbolag så finns en möjlighet att de (försäkringsbolaget) har synpunkter på vem som ska göra jobbet.
Jag skulle kolla med försäkringsbolagen innan inlämning.

Det är ju hans eget försäkringsbolag som ska stå för fiolerna. Sen gör dom upp med den andra förarens försäkringsbolag. Jag har i alla fall aldrig pratat med något annat försäkringsbolag än mitt eget dom gånger som jag haft anledning att lämna in hoj eller bil.

Men sen är det klart att försäkringsbolaget kan tänkas ha åsikter om vilken verkstad som skall användas. Vissa försäkringsbolag ger bara något enstaka alternativ på vart man bör lämna in. Vissa försäkringsbolag säger att man får lämna in den vart som helst. Men ofta är det så att även dom som försöker styra ganska hårt går att få att godkänna att man lämnar in den på något annat ställe om man pratar med dom.

Men man ska absolut prata med sitt försäkringsbolag först innan man lämnar in så man slipper trassel.

Sen finns ju iofs möjligheten att man lämnar in den själv och tar kostnaden och försöker få ut ersättning i efterhand men då finns en liten risk att dom trilskas.
 
Ja, jag har redan fått klart med mitt försäkringsbolag (Svedea) att lämna in hojen där jag känner för och sedan tar de kostnaden och clearar själva med bilistens bolag utan min medverkan och kännedom.

Min fundering är ju mer av karatären att det är jävligt bökigt att åka och lämna in den och jag kommer ju att jobbpendla med den i säkert minst en månad till och förhoppningsvis en bra bit till, och vill inte gärna vara utan den just nu. Och det är inte direkt något SWAT-team med vita handskar och precisionsverktyg som tar hand om hojen på verkstaden. Hojen rullar ju på fint och jag tänker att de bara kommer konstatera ”Naaaah, den verkar funka, jag har rullat ett varv på innergården nu!”.

Men jag hör vad ni säger, jag kontaktar verkstaden och lämnar in den, better safe than sorry. :tungan
Tack för input!
 
Last edited:
Ah, vad fan, jag gör en uppdatering då, även om jag framställs som en idiot i och med det. Jag gjorde ju som ni sa, lämnade in hojen. Fästet för fotpinnen var av och det var en spricka i svingarmen... Jo jo, jag vet, hade jag lagt mig på knä så hade jag upptäckt det, men ni vet, nya jeans, trött rygg, ont om tid, och... och.... och... Nä, jag vet inte.

Så ganska nöjd att jag gjorde som ni sa. Det fina i kråksången var att den stod på verkstaden oktober till mars, så jag löste vinterförvaringen på ett smidigt sätt.
 
Ah, vad fan, jag gör en uppdatering då, även om jag framställs som en idiot i och med det. Jag gjorde ju som ni sa, lämnade in hojen. Fästet för fotpinnen var av och det var en spricka i svingarmen... Jo jo, jag vet, hade jag lagt mig på knä så hade jag upptäckt det, men ni vet, nya jeans, trött rygg, ont om tid, och... och.... och... Nä, jag vet inte.

Så ganska nöjd att jag gjorde som ni sa. Det fina i kråksången var att den stod på verkstaden oktober till mars, så jag löste vinterförvaringen på ett smidigt sätt.

Inte framstår du som en idiot? Visst är det alltid lättare i efterhand men erfarenhet är summan av begångna misstag och här blev det ganska bra. :)
 
Ah, vad fan, jag gör en uppdatering då, även om jag framställs som en idiot i och med det. Jag gjorde ju som ni sa, lämnade in hojen. Fästet för fotpinnen var av och det var en spricka i svingarmen... Jo jo, jag vet, hade jag lagt mig på knä så hade jag upptäckt det, men ni vet, nya jeans, trött rygg, ont om tid, och... och.... och... Nä, jag vet inte.

Så ganska nöjd att jag gjorde som ni sa. Det fina i kråksången var att den stod på verkstaden oktober till mars, så jag löste vinterförvaringen på ett smidigt sätt.

Att be om råd och lyssna på rådet som ges är inte dumt på något sätt, utan visar tvärtom upp en ganska hälsomsam mognad. :D :tummenupp
Det är en inte helt ovanlig företeelse med frågeställare här på frumet som helt enkelt ställer en fråga för att få det svaret de på förhand bestämt sig för att de vill ha, och då envisas de med att fortsätta fråga tills de får det svaret de ville ha. :gnissla
 
Skrev i en annan tråd ang att jag blev påkörd bakiftån i en rondell.

Slutsumman av ett skavt avgas, bruten fotpinne med fästen och länkage, underkåpa och annat rent estetiskt som för mig var en bagatell slutade med materiel för 29,000 och med arbete 32,,,, helt galet..

Så ett tipps är att alltid anmäla skadan för det man ser som billigt kan vara helt fel.

FB anser jag är mycket ute och seglar då jag erbjöd mig att ta bort självrisken mot att jag själv lackade om avgaset men det var bakåt på den frågan! jag tror bara ett nytt avgas gick på över 10,000 med arbete.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top