lämna in för service lr inte?

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
tänkte fråga om er åsikt ang att lämna in hojen eller göra det själv.

har en KTM660 -04 som är i behov av en service. den har gått ca 1750mil och förra servicen utfördes vid ca 1500mil. efter det har jag bytt olja ett par gånger, får castrol slx (tror jag den heter) extremt billigt så varför inte lixom.

Min fråga är nu denna. Tycker ni jag ska lämna in hojen på en genomgång + storservice för att få stämpel och alla andra saker som är bra till försäljning?

eller tycker ni jag ska göra det hela själv? aldrig tittat under ventilkåpan på den här hojen så har ingen aning om hur det ska ställas, men det är väl rullvippor om jag inte gissar helt åt helvete?

samt om någon lämnat in en likadan hoj och vad servicen kostade..

Undrar jag oxå !
Jag resonerar lite som så att är man motorintresserad har man förståelse för att ägaren inte ville betala 3000 för att kolla om man har vatten i kylaren ;-)

Jag behöver hjälp med ventilerna....vet inte än hur jag ska göra !?!?!?

Sen om vi snackar renovering eller byte av lager, kolv osv. Då kanske man kan unna sej att lämna in den !

Undrar jag oxå !
Jag resonerar lite som så att är man motorintresserad har man förståelse för att ägaren inte ville betala 3000 för att kolla om man har vatten i kylaren ;-)

Jag behöver hjälp med ventilerna....vet inte än hur jag ska göra !?!?!?

Sen om vi snackar renovering eller byte av lager, kolv osv. Då kanske man kan unna sej att lämna in den !

På soe.se finns en mekguide för att ställa ventilerna på en LC4 :tummenupp

På en LC4 tycker jag stämplar i boken är skit samma då de i mina ögon behöver oljebyten oftare än vad boken anger så hellre en kille som servat själv och oftare än någon som bara lämnat in.....

Jag har aldrig fått med en service bok till en motard med mer än 100 milarn ifylld. Jag brukar föra en service journal till mina motarder. Där skriver jag vad som gjorts vid vilket datum/tid/miltal. Viktigast är inte vem som gjort det utan att det finns dokumenterat tycker jag!

Som "Boris JR" säger - man bör byta oljan med tätare intervaller än rekommenderat. Det är inte livslängden på oljan (nedbrytningen av molekylerna) i sig som är det kritiska, utan snarare den hårda nedsmutsningsgraden. En olja som legat i 500 mil av buskörning, är inte fräsch och fin längre. I synnerhet kan det bli illa om man inte hållit efter oljenivån, utan bara kört och kanske tryckt ur olja vid bakhjulsåka. En liter kolsvart sirap som gofsar runt, kan då bli resultatet.

Jag för en slags bok över de förändringar som görs på alla hojarna, men t.ex. datum för oljebyten o.d. har jag inte ens brytt mig om - det sker tillräckligt ofta och service-boken hade tagit slut vid det här laget :)

Service gör jag själv och det är bara mer avancerade motorarbeten jag lämnar bort (portning och vissa svetsjobb t.ex.). Byta lager och mäta toleranser kan man fixa själv med tålamod, en manual och en mindre uppsättning verktyg. Helrenovering efter ras är dock ganska omfattande och kan vara bekvämt att lämna bort. Finns de som gör sådant för ett par, tre tusenlappar + materiel. Vanlig service är skönt att fixa själv - då vet man att allt blir gjort (smörja vajrar, kolla hjulaxellager, packboxar, tvätta rent från smuts och olja, kolla utseendet på flis på magneterna osv osv...).

När det är dags att sälja så kan man välja bort de köpare som inte förstår sig på (den eventuella) skillnaden mellan en välservad cykel och en fullstämplad bok.

Min 640 har jag bara servat första 100mila på firma, ingick påbultning av Akra pipor oxo ;) Sedan är det som folk säger, byta olja på halva intervallen o kolla ventiler ungefär samtidigt. Beror lite på hur man kör oxo.

Serva själv sålänge det inte är några garantier som rycker, tycker jag.
Men sen på racemotarder blir det ju alltid något oljebyte emellan också...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back