Lämligt aggregat till en zx12;a?

Temp-problem e ju inte så bra om du tänkt turboladda... Jag fick inte plats med vattenkyl "där fram" eftersom BlackBirdmotorn e såpass lång så IC:n fick ta den platsen. Jag satte kyl på varje sida om motorn ifrån en VTR + ett rejält oljekyl uppe i ena lamphålet. Men det räckte inte så nu sitter det ytterligare ett vattenkyl innanför bakstötdämparen som går med fläktar hela tiden. När det är som varmast ute ligger den runt 85 när kör landsväg och lite över 90 när man frestar..

Även wheeliedevil har märkt av temp-problem efter han turboladda..

Bifogat

• C~000011.jpg
    C~000011.jpg
    88.1 KB · Visningar: 201
heliac skrev:
Temp-problem e ju inte så bra om du tänkt turboladda... Jag fick inte plats med vattenkyl "där fram" eftersom BlackBirdmotorn e såpass lång så IC:n fick ta den platsen. Jag satte kyl på varje sida om motorn ifrån en VTR + ett rejält oljekyl uppe i ena lamphålet. Men det räckte inte så nu sitter det ytterligare ett vattenkyl innanför bakstötdämparen som går med fläktar hela tiden. När det är som varmast ute ligger den runt 85 när kör landsväg och lite över 90 när man frestar..

Ursäkta nu håller jag mig inte till ämnet men hur f*n är din hoj att köra eg ?Är den bromsad ? Borde kunna leverera mängder me ponnysar.

mrblue9r skrev:
Tjenare. Det börjar nalkas mot vinter,, och då blir man lite sugen på lite vinterpyssel,,
Jag undrar om någon kan rekomendera ett lämpligt aggregat till min hybrid 12:a?
Obs! vill ha en snäll hoj inget ketchup...

Kanske någon har en begagnad snurra liggandes? :D

mvh
Mats

Som sagt...

Jag vill INTE bli hopplöst efter, så ge fasen i dina planer!
:7peta
:)

Vill också ha TURBO!!

Sku man få en bra turbo av en garret TO25 till en -99 R1?Sådana har äldre Nissan 200sx.Den måst väl om modifieras ganska mycket.Jag bor i Finland o jag vet nog en plats som importerar MCEXPRESS turboserier men det kostar 4500euro!!!WWW.viaber.com. Ja skulle int vilja betala så mycket!!jag har kompisar o bekanta som kan svetsa aluminium så dom skulle få göra IC och trycklådan som kommer på förgasaren.Vad allt ska man göra åt förgasaren att dom ska hålla tryck???satan när man int rikit förstår sig på sånt här men de är bara till pröva sig fram!! :va :va Village Wheeler

Last edited:
Village Wheeler skrev:
Sku man få en bra turbo av en garret TO25 till en -99 R1?Sådana har äldre Nissan 200sx.Den måst väl om modifieras ganska mycket.Jag bor i Finland o jag vet nog en plats som importerar MCEXPRESS turboserier men det kostar 4500euro!!!WWW.viaber.com. Ja skulle int vilja betala så mycket!!jag har kompisar o bekanta som kan svetsa aluminium så dom skulle få göra IC och trycklådan som kommer på förgasaren.Vad allt ska man göra åt förgasaren att dom ska hålla tryck???satan när man int rikit förstår sig på sånt här men de är bara till pröva sig fram!! :va :va Village Wheeler

Kolla på min hemsida om du vill vet hur man trycksätter förgasarna på R1:an

R1 T
http://www.turbo-bike.net/

heliac skrev:

Det blir ju en följd av all trimning, mer värme.. Det hjälper ju inte heller med att man placerar intercoolern framför vattenkylaren. Men med hjälp av en knapp som styr fläkten så går det att hålla tempen på strax över 80 grader en varm sommardag och lite stadskörning.

mrblue9r skrev:
Tjenare. Det börjar nalkas mot vinter,, och då blir man lite sugen på lite vinterpyssel,,
Jag undrar om någon kan rekomendera ett lämpligt aggregat till min hybrid 12:a?
Obs! vill ha en snäll hoj inget ketchup...

Kanske någon har en begagnad snurra liggandes? :D

mvh
Mats

Jag har en TD04HL-15 med 5:ans avgashus på min och den kommer jämt o fint trots att den turbon är ganska stor i förhållande till motorstorleken. Marklund säljer ju kit till 12:orna. Köp en sån som han inkluderar i sina kit eller ring o fråga vad han använder.. Han är kanon o prata med.

Tackar för era svar..
Jag har gjort lite undersökningar,, och det verkar som det lämpligaste agget för min motor och mina behov skulle va ett TD04 HL-16T. ...eller,,?

Jag kör åxå med en brytare till fläkten,,men tyvärr orkar den inte hålla ner motortempen en varm sommardag. Får nog leta plats för x-tra kylare isf. Tyvärr är det trångt,, jag har ju redan en för stor motor i en för liten hoj... :D

mvh

R-one skrev:
Som sagt...

Jag vill INTE bli hopplöst efter, så ge fasen i dina planer!
:7peta
:)

Du ÄR redan hopplöst efter,,,, :hihi men klaga inte .. om jag monterar turbo på min hoj,,,så blir det ju Nos godis över till din hoj... :dricka

Jag använder en 16T med 7ans avgashus har funkat bra(1195cc)!

mrblue9r skrev:
Tackar för era svar..
Jag har gjort lite undersökningar,, och det verkar som det lämpligaste agget för min motor och mina behov skulle va ett TD04 HL-16T. ...eller,,?

Jag kör åxå med en brytare till fläkten,,men tyvärr orkar den inte hålla ner motortempen en varm sommardag. Får nog leta plats för x-tra kylare isf. Tyvärr är det trångt,, jag har ju redan en för stor motor i en för liten hoj... :D

mvh

Det blir nog perfekt för dina behov.

Jag har lindat mitt gregrör med avgasbandage, det hjälper lite mot för hög motortemp.

Hittade en sida med en turbo laddad zx12:a
http://www.kiruna.se/~mgrape/vinterproject2004.htm

Här är till hela sidan http://www.kiruna.se/~mgrape/

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back