Lägst bränsleförbrukning?

F800:an har jag länge varit lite nyfiken på.

Även en 650 Dakar har stått på min lista ett tag. Om en sådan klarar sig runt 0,3 vid pendling så vete sjutton om inte den är en het kandidat till nästa års pendling. Gäller bara hitta en fin.....
 
F800:an har jag länge varit lite nyfiken på.

Även en 650 Dakar har stått på min lista ett tag. Om en sådan klarar sig runt 0,3 vid pendling så vete sjutton om inte den är en het kandidat till nästa års pendling. Gäller bara hitta en fin.....

då skulle jag helt klart satsa på en F800 isåfall, klart roligare hoj. kostar lite mer dock.
 
Min V70 Drive drar 0,52 blandad körning om jag tar det hyffsat lugnt! Motocyklar är inte effektiva.
 
BMW F800 är nog de hojar som ligger lägst i förbrukning om vi snackar annat än lätta eller mellanklassare. Min F800ST drog ca 0.4-0.45 och då har jag en relativ tung gas hand. Snackar vi pendling med farter under 90 kan du utan problem få ner den under 0.4 om du är snäll mot den.

I farter typ 120++ är den dock inte helt otörstig.

Trevlig hoj som pendlare, tämligen smidig och väldigt lätthanterlig samt hyfsat med effekt. Dessutom låg försäkring och hyfsade servicekostnader.
 
XT660R 0,39 blandad körning, en del kallstarter.
 
Det du vill ha är få cylindrar, helst bara en. Lite kubik, eller så lite kubik som du tycker är acceptabelt. Bra aerodynamik.

Resten fixar du själv, öka utväxlingen maximalt, ställ förgasaren/sprutet så att motorn går på lambda = 1.1-1.15.
Beroende på hojmodel kanske öka kompressionen.

Drar den fortfarande för mycket så bygg en streamliner cigarr.
 
Min Honda CBR 600 RR 2006 drar 0,55-0,6 när jag pendlade till jobbet i somras.
Min gamle GasGas 125a drog 1 liter milen vid stenhård körning.
 
Min V70 Drive drar 0,52 blandad körning om jag tar det hyffsat lugnt! Motocyklar är inte effektiva.

Det kan jag hålla med om. Faktiskt lite därför jag ställer frågan. Kör normalt en Polo 1,4 TDI. Den ligger runt 0,42 vid vanl körning fram och tillbaka till jobbet. Kan ibland gå upp till kanske 0,45-0,47 men aldrig över 0,5. Det tillsammans med att den är miljhöklassad på 119g gör att skatten enbart blir 1100kr.

Om hojpendlingen fortfarande skall kännas ok så vill jag gärna ha en hoj som ligger på halva Polons förbrukning eller kanske strax över halva. Argument som att det är roligare att köra hoj och att man kommer fram bättre i köerna rättfärdigar inte enbart att jag köper ytterligare en hoj för att pendla med. Kanske blir till att skippa hoj pendlandet och lägga dom extra pengarna på en ny lek hoj :crash
 
Det du vill ha är få cylindrar, helst bara en. Lite kubik, eller så lite kubik som du tycker är acceptabelt. Bra aerodynamik.

Resten fixar du själv, öka utväxlingen maximalt, ställ förgasaren/sprutet så att motorn går på lambda = 1.1-1.15.
Beroende på hojmodel kanske öka kompressionen.

Drar den fortfarande för mycket så bygg en streamliner cigarr.

Tanken har slagit mig att göra om Defendan till en pendlare. Men aerodynamiken är ju inte direkt optimal :D
 
Onej, miljö och hoj hör verkligen ihop. Alla har inte hojarna enbart som nöjesfordon. Därav ordet pendlar hoj. Jag har en R6:a som funkar för att ha kul med. En Defenda för att motionera med och nu behöver jag en hoj att pendla med. Olika typer utav karaktärer för olika typer av användningsområden.

Hojen blir både billig och miljövänlig om man anväder rätt modell

Mythbusters testade faktiskt just miljöpåverkan från hojar jämfört med bilar i realtid.

Alltså mätte vilka ämnen och hur mycket en hoj vs en bil spydde ut under färd.

Hojarna förlorade stort även om bränsleförbrukningen var lägre så renar bilarna så pass mycket bättre att dom vann ändå.

Och då testades både hojar och bilar från flera olika decennier.
 
Det kan jag hålla med om. Faktiskt lite därför jag ställer frågan. Kör normalt en Polo 1,4 TDI. Den ligger runt 0,42 vid vanl körning fram och tillbaka till jobbet. Kan ibland gå upp till kanske 0,45-0,47 men aldrig över 0,5. Det tillsammans med att den är miljhöklassad på 119g gör att skatten enbart blir 1100kr.

Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket ;)

Förvisso drar mercan runt 0.6 i 130 tror jag...
 
Hondas cbr250 är ju byggd för att vara snål och rolig. Kolla upp den kanske?
 
Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket ;)

Jag körde en passat manuell 140hk diesel på 0,38 tur och retur dalarna. Snitta 0,44 på 830mil. Din merca är törstig.

Allt handlar om vart man kör, hur man kör och hur man räknar, att det är möjligt att köra ovannämnda passat på detta JA. Men på flera hundra mil... Nja jag kör som Norrlandssäljare många mil alltid efter skyltarna så för mej är det möjligt, men inte till och från jobbet. Nuvarande passat 4wd automat 170hk går på 0,54 liknande.
 
Jag körde en passat manuell 140hk diesel på 0,38 tur och retur dalarna. Snitta 0,44 på 830mil. Din merca är törstig.

Allt handlar om vart man kör, hur man kör och hur man räknar, att det är möjligt att köra ovannämnda passat på detta JA. Men på flera hundra mil... Nja jag kör som Norrlandssäljare många mil alltid efter skyltarna så för mej är det möjligt, men inte till och från jobbet. Nuvarande passat 4wd automat 170hk går på 0,54 liknande.

Min "miljöklassade" ford focus kombi flexifuel -06 drar runt 0,95 L/mil i genomsnitt för mig, när den går på bensin alltså. Och då kör jag inte som en gammal kärring direkt men jag kör ju inte full gas hela tiden heller. Sthlmstrafik liksom. Skitbil.
 
Tanken har slagit mig att göra om Defendan till en pendlare. Men aerodynamiken är ju inte direkt optimal :D

Kan funka om du inte har några höga hastigheter på vägen till jobbet.

Testa :tummenupp, nya drev och munstycken kostar inte många kronor. Poängen med hög drevning är att du vill hålla låga varvtal och stort gaspådrag för där går motorn effektivt. Vet inte hur bra Defendan går på låga varvtal. Möjligen kan den behöva lite mer svängmassa. Men det märker du på att den börjar bli ryckig.
 
Jag har en Merca C200 diesel,kombi o icke miljöklassad. Den drar lagligt under halvlitern när jag kör till kontoret, massa motorväg+rotebroleden/e4 in till Frösunda typ. Bästa notering är 0.42 hem i motorvägsfart på sommaren... Din Polo tycker jag drar onödigt mycket ;)

Förvisso drar mercan runt 0.6 i 130 tror jag...

Ja, den förbrukning jag får är när jag inte tänker mig för, gasar som jag vill och använder farthållaren. Skall prova och snålköra till sommaren och se vad man kan få ner den till. På mina vägar skulle jag tro att man skulle kunna prata om kanske 0,36-0,38. Men så kommer jag nog aldrig orka ligga och köra mer än max en tank :tungan

Edit; jag skall nog tillägga att den förbrukningen jag pratar om är verkliga uträknade förbrukningen. Inte den som bilen visar i sin färddator!
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top