Lägre utväxling?

www.duells.se

Kolla MC-Drev-Drev honda-vtrSP1:

Fram 180:- tandantal 16 eller 17
Bak 490:- tandandtal 40 eller 42

Vilken som helst seriös handlare tar hem detta åt dig, leverans inom några dagar.

1 kugg ner fram är ingenting. Det är lugnt! KÖP!

Har själv just nu upp 7 bak på 02 R1an och ... ja, kan ju inte påstå att hålla nere framhjulet är lätt ;)

å sen upp 19 på en YZF750 = första 4a växlarna är det bara å gasa upp den med ren rulle. Mind you det gick inte alls få upp den på gas innan jag dreva om den.

Dravlet = Köp! 1 ner är inte mycket och du kommer inte gråta över nån direkt högfartsminskning !

Dreva ner ska man bara göra om 1an el 6an är för hög. Området däremellan täcks ju av växellådan. Har väldigt svårt att tro att den vanligen täta stegningen i lådan o vettiga effektkurvor inte räcker för gatåka o hobbyracing.

Vill man kunna ta upp den på bakhjulet på 4an är det lättast att numrera om växlarna; börja från 3 t.ex.... :D
/u

ulf_lundin skrev:
Dreva ner ska man bara göra om 1an el 6an är för hög. Området däremellan täcks ju av växellådan. Har väldigt svårt att tro att den vanligen täta stegningen i lådan o vettiga effektkurvor inte räcker för gatåka o hobbyracing.

Vill man kunna ta upp den på bakhjulet på 4an är det lättast att numrera om växlarna; börja från 3 t.ex.... :D
/u

Men även du känner till att folk använder hojar mer eller mindre till att stunta på?
Det är då sånt här kommer in.

ulf_lundin skrev:

/u

Har du kört sp-1 an någon gång :rolleyes:

Japp, det blir ner en kugg fram. Nu är det bara att vänta till våren, nya däck, lite trim, krach kåpor med puckar, gaaaaahhhh vad långt det är kvar :huvet

bebbe skrev:
Har du kört sp-1 an någon gång :rolleyes:
Har inte kört SP1. Det var en mer allmän kommentar. Dyker upp ungefär samma variant gång på gång där det viktigaste verkar vara att hojen ska vara så stark som möjligt på så högt växelnummer som möjligt.
Berätta gärna varför du vill ha lägre utväxling på den hojen.
/u

Last edited:
Silwer skrev:
Men även du känner till att folk använder hojar mer eller mindre till att stunta på?
Det är då sånt här kommer in.
Visst. Men det ryms väl trots allt inom skälet '1an är för hög' ?
Fast det är ett rätt ovanligt skäl att dreva ner, skulle jag tro. Och så talar vi väl inte om några % upp o ner, utan 10-tals %. Är mer att bygga om hojen för ett annat ändamål än finjustering efter eget tycke o smak sas.
/u

ulf_lundin skrev:
Har inte kört SP1. Det var en mer allmän kommentar. Dyker upp ungefär samma variant gång på gång där det viktigaste verkar vara att hojen ska vara så stark som möjligt på så högt växelnummer som möjligt.
Berätta gärna varför du vill ha lägre utväxling på den hojen.
/u

Jag vill växla ner min hoj för att ettan är så extremt hög, vid lite körning inne i stan så är den skit jobbig att åka runt med, man får slira på kopplingen grymt mycket även i lite högre farter. Sedan så lär jag ju även få lite mer klipp på tex tvåan vilket jag har saknat lite på ban körningarna där ettan har varit för låg och tvåan för hög för att få det rätta "rivet" Sedan så sägs det även att man sparar kopplingen pga den gärna vill släppa, slira lite på ettan pga den just är så högt ställd. Förvisso ingentig som jag har märkt av men sedan så har ju hojen inte gått mer än 300 mil heller.

Jonas skrev:
Jag köpte mitt av en lokal mcfirma. Tror att de flesta kan ta hem det åt dig om de inte har hemma. Resultatet blir mycket roligare än innan hojen känns piggare nu än förut och även känns det som den har blivit starkare på de tre första växlarna. Så upplever jag det iallafall, som sagt av/på metoden med gasen funkar klart mycket bättre nu. Hadde en 996:a innan som jag gjorde samma grej på bästa 104kr jag spenderat, klart mycket roligare efter det. :yoparty

:hej

Jag håller på och letar, om jag inte hittar någon som har det drev jag vill ha så skulle jag gärna vilja ha firmans namn :) Tror tom att jag skall gå på 15 taggar fram och 41 bak, skall tydligen vara en rätt så bra kombination enligt denna sidan http://www.rc51.org/

bebbe: Tack då vet jag.
Kopplingen sitter ju före lådan så påfrestningarna på den ändras rätt lite av utväxlingen. Utom förstås om en lägre utväxling gör att du inte behöver slira så mycket på den.

I runda slängar så är 1 kugg fram som 2-3 kugg bak (bakdrevet 2-3 ggr större). Enklast o billigast är nog att prova m framdrev för att känna sig fram sas. O ev. finlira m bakdrev om det behövs.

Men det påverkar ju varv o toppfart oxå. Vad är rödstreck resp. max.effekt varv på hojen ? O vad varvar den idag på 6an ? Med vilken utväxling ?
/u

ulf_lundin skrev:
Men det påverkar ju varv o toppfart oxå. Vad är rödstreck resp. max.effekt varv på hojen ? O vad varvar den idag på 6an ? Med vilken utväxling ?
/u

Har för mig att den varvar ca 3400-3500 i hundra på sexan, kommer inte riktigt ihåg. Var ju ett tag sedan man körde :( Vet att den är god för nästan 75mph på ettan vid rödmarkeringen (kommer inte ihåg hur man räknade ut det i km/h :rolleyes: ) Men vet att det är på tok för fort i vart fall.

Bebbe: Sorry, formulerade mig dåligt, nytt försök:
rödstreckad vid ? rpm
max.effekt vid ? rpm
varvtal vid toppfart på 6an ? rpm
framdrev ? kugg
bakdrev ? kugg
/u

ulf_lundin skrev:
Bebbe: Sorry, formulerade mig dåligt, nytt försök:
rödstreckad vid ? rpm
max.effekt vid ? rpm
varvtal vid toppfart på 6an ? rpm
framdrev ? kugg
bakdrev ? kugg
/u

Nu skall vi se, hm tror att den är rödsträckad vid ca 10500 (är inte helt säker dock :va ) tänker inte så mycket på det för den där digitala varv räknaren med staplar :mad:
Sedan så lär väll effekten ligga på ca 120hp vid ca 9500rpm
Har aldrig toppat den helt men varit på ca 285kmh vid strax under 10000rpm
Framdrevet nu är 16 och bakdrevet 40.

Ok. Den är i stort sett växlad f högsta toppfart, kanske lite lite underväxlad. Så här blir det:
40 bak
16 fram: varvar 3500 v 100 o skulle toppa 299 v 10500 om den orkade
15 fram: varvar 3700 v 100 o toppar (nog) 281 v 10500
14 fram: varvar 4000 v 100 o toppar 262 v 10500

41 bak
16 fram: varvar 3600 v 100 o skulle toppa 291 v 10500 om den orkade
15 fram: varvar 3800 v 100 o toppar (nog) 274 v 10500
14 fram: varvar 4100 v 100 o toppar 256 v 10500

ungefär.
/u

ulf_lundin skrev:
Ok. Den är i stort sett växlad f högsta toppfart, kanske lite lite underväxlad. Så här blir det:
40 bak
16 fram: varvar 3500 v 100 o skulle toppa 299 v 10500 om den orkade
15 fram: varvar 3700 v 100 o toppar (nog) 281 v 10500
14 fram: varvar 4000 v 100 o toppar 262 v 10500

41 bak
16 fram: varvar 3600 v 100 o skulle toppa 291 v 10500 om den orkade
15 fram: varvar 3800 v 100 o toppar (nog) 274 v 10500
14 fram: varvar 4100 v 100 o toppar 256 v 10500

ungefär.
/u

Ser man på det så räcker det ju gott att den gör 274 som vid 15 fram och 41 bak. Tror nog att det får bli något liknande det. Har hittat ett 15 drev att sätta fram men inget 41 drev bak ännu :( Får nog bli till att prova med 15 och sedan kanske köpa 42 drev att prova med bak. Den lär nog bli rätt pigg med den uppsättningen :crash

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park