Lägre sadel

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När vi var till kalix å kollade på hojåkarna som skjussade runt på banan hann vi även med några besök i depån. På en av husacyklarna var det en som hade satt luftfiltret rakt bakåt från förgasaren istället för upp igenom ramen. Detta utgjorde säkert nån fin fördel för honom men för mig skulle det spela stor roll ifall jag kunde kapa ner sadeln lite så jag når att hänga ut mer! Någon som har något tips angående detta? Husasadeln är ju oval innuti vilket innebär att man inte kommer kunna ta ner den hur mycke som helst, och som jag förstår det så har det endast med luftfilterplaceringen att göra. Finns det kanske redan lägre sadlar att köpa?

Skulle en annan lösning kanske vara att flytta upp fotpinnarna?

För att inte fortsätta gå offtopic i en annan tråd så tackar jag Akra-Linkan för tipset om hondas gashandtag, ska kollas upp! Har någon annan något förslag på gashandtag med kortare slag så uppskattas även det :)

Anledningar till varför jag inte bör pyssla med det här uppskattas även det :)

Det finns nog bara extra hög sadel att köpa tyvärr.Men prova att skära ner stoppningen först,några cm borde gå att skala bort.Skillnaden mellan original och högdynan är väl ca 3 cm och det märks.

OlleR skrev:
När vi var till kalix å kollade på hojåkarna som skjussade runt på banan hann vi även med några besök i depån. På en av husacyklarna var det en som hade satt luftfiltret rakt bakåt från förgasaren istället för upp igenom ramen. Detta utgjorde säkert nån fin fördel för honom men för mig skulle det spela stor roll ifall jag kunde kapa ner sadeln lite så jag når att hänga ut mer!

Det var nog Martin Lindhs hoj du tittade på. Men om du hade kollat lite nogrannare så
hade du sett att han inte har ersatt orginal luftfiltret utan byggt ett till luftintag.
Sen har han en bula på sadeln oxo. Precis framför pungen när man sitter normalt.
Tror den är till för att han inte ska glida fram när han kör.

Vad menar du med att du vill nå att hänga ut mer?
Kör du mer RR-stil på motarden??

/Stefan

420 skrev:
Det var nog Martin Lindhs hoj du tittade på. Men om du hade kollat lite nogrannare så
hade du sett att han inte har ersatt orginal luftfiltret utan byggt ett till luftintag.
Sen har han en bula på sadeln oxo. Precis framför pungen när man sitter normalt.
Tror den är till för att han inte ska glida fram när han kör.

Vad menar du med att du vill nå att hänga ut mer?
Kör du mer RR-stil på motarden??
Japp det var den hojjen, hursomhelst så skulle det ju gå att helt plocka bort luftfiltret vid tanken :) Angående bulan så förstår jag inte riktigt varför, man vill ju sitta långt fram :>

Jag kör blandat, RR stilen där fästet räcker till för det. Och enligt en viss snabb herre går det fortare att köra så så länge som man har fäste ;)
Problemet är att jag är 163 lång, och då äre knivigt att hänga ut mycket :(

OlleR skrev:
Problemet är att jag är 163 lång, och då äre knivigt att hänga ut mycket :(
Problemet är så stort att jag skrapat i styrändan före jag skrapat i knäet ;) Även på R6an har det vare knivigt att få ner knäet, trots att jag hängt ut å i princip användt hela däcket (nån millimeter kvar) så har jag haft nån cm kvar. (dock har jag inte puckar på skinstället) (sen har jag inte vågat pröva gränserna på den, för att den blir så ruskigt dyr å rusta upp sen)

Eeeh, crap! :)

Jag med flera åker fortare med foten ute än med knäskrap, enl "vissa" SOS så skiljer det sekunder på tex GELLERÅSEN :tummenupp

Prova själv vad som känns bäst, å varför måste du få i knät? Det går ju inte fortare än om du bara hänger ut.

:)

OlleR skrev:
Och enligt en viss snabb herre går det fortare att köra så så länge som man har fäste ;)
:(

Tom Byron skrev:
Eeeh, crap! :)

Jag med flera åker fortare med foten ute än med knäskrap, enl "vissa" SOS så skiljer det sekunder på tex GELLERÅSEN :tummenupp

Prova själv vad som känns bäst, å varför måste du få i knät? Det går ju inte fortare än om du bara hänger ut.

:)
Det var förövrigt Ejdehage som kom med den här informationen :tummenupp

Nej, men jag tycker att jag inte hänger ut nog mycket, knäet i eller inte spelar inte så stor roll, men jag vill ha mer vikt på innersidan :>

aha, men han åker ju med dojan ute HELA tiden, har ju till åmed sådan där skrapplåt på dojorna så han kan skrämma bort de som e framför :tummenupp

Jaja, alla kör som de vill..........VROOOOOOOOOOOM
OlleR skrev:
Det var förövrigt Ejdehage som kom med den här informationen :tummenupp

Nej, men jag tycker att jag inte hänger ut nog mycket, knäet i eller inte spelar inte så stor roll, men jag vill ha mer vikt på innersidan :>

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back