Lägre bränsleförbrukning/högre fart med Rain Off

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Inom många områden såsom flyg och lastbilstrafik pågår forskning på reducerat luftmotstånd.

En av teknikerna är att använda en speciell vattenavstötande ytbeläggning för att minska motståndet i fuktig luft.

Se ex. http://www.chbmeng.ohio-state.edu/~brodkey/DR-surface.ppt

Hur mycket snabbare har du lyckats att köra en hoj som behandlats med t.ex. Biltemas Rain Off?

Själv får jag ut en 10 - 15 km/h mer i topfart på Autobahn i Tyskland.

tror jag nog lutning på vägen och hur mycket det blåser spelar mer roll på din mc inte överljudsfart vi pratar om precis

Efter 80 km/h (50 mph) utgör vindmotståndet den största kraften som bromsar din hastighet :fakta

ImageUploadedByTapatalk1345913040.757562.jpg

Men för enkelhetens skull säger vi att det är vindstilla i övrigt så kan vi bortse från den faktorn.

Last edited:
Då skulle ju denna formel även innebära att om hojen är obehandlad och smutsig så skulle den gå minst 10 - 15 km/h långsammare.En teori som säkert är möjlig på pappret men inte i en relativ användning ute i verkligheten i mc farter.Påminner mer om en placeboeffekt som jag i vården har upptäckt kan ha en stor positiv inverkan på patienten om denna vårdtagare blivit informerad om att medicinen ska ha en bra effekt.Naturligtvis inte i alla fall men i tillräckligt många.Detta fick mig även att tänka på alla former av oljeförstärkningsprodukter som man bombarderar motorintresserade kunder med i lagerhyllorna i ett försök av att komma åt en eventuell konsuments kapital, LOL ... :crash

Last edited:
Hörrdu TS, om du inte äter på en vecka så lär du gå ner i vikt, alltså blir du mindre, väger mindre och skapar inte så mycket luftmotstånd. Jag tror du kan höja din toppfart med några km till :tummenupp

Påminner mer om en placeboeffekt som jag i vården har upptäckt kan ha en stor positiv inverkan på patienten om denna vårdtagare blivit informerad om att medicinen ska ha en bra effekt

Så man kan tänka sin hoj snabbare, coolt :) :rolleyes

Last edited:
Hörrdu TS, om du inte äter på en vecka så lär du gå ner i vikt, alltså blir du mindre, väger mindre och skapar inte så mycket luftmotstånd. Jag tror du kan höja din toppfart med några km till :tummenupp

Vikt har inte med toppfart att göra.
Enbart acceleration. Skulle jag gå upp markant i omfång så kan jag hålla med dig :banana

Tycker det verkar rimligt. det där med att skapa en hydrofob yta. Det är sånt man snackar om när det gäller glidvalla på skidor också. Man vill inte att ytan ska ta upp vatten.

Säker på det?

På plan mark då förstås. :fakta

Last edited:
haha vilket trolljobb!

absolut, i höga hastigheter så är luftmoståndet en stor kraft som motverkar hastigheten, men att tro att en ytbehandling kommer att göra annat än marginell skillnad i väghastigheter är virrekocko.
Märk väl att det står "aerodynamic drag" i ditt lilla diagram, så lägg krutet på att oroa dig över din aerodynamsika profil och inte över luftfriktion.

Märk väl att det står "aerodynamic drag" i ditt lilla diagram, så lägg krutet på att oroa dig över din aerodynamsika profil och inte över luftfriktion.
Just det diagrammet är taget från en undersökning om aerodynamiska profiler ja.
Men syftet i det svaret var ju att visa att luftmotstånd är en icke försumbar kraft.

Man borde nog tänka på bägge faktorerna, dvs ha ett jävligt tight skinnställ och vara inlindad i gladpack med "rain-off" på över hela kroppen. Smal och hal liksom...

:D:D:D tror jag pinkar på mig :), är verkligen Lör å någon har börja druckit riktigt tidigt :D

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul