Lägga ut sin lägenhet till andrahands uthyrning på SH? :)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
En fundering..

Min beryktade lägenhet som varit objekt för 2-3 trådar här innan står nu tom och grovrenoverad. Där saknas lite golvlister. Ska sätta in ny diskbänk och nya köksluckor och lite annat smått och gott. Som jag ska göra nu de kommande veckorna. Sen ska även toaletten få sig en totalrenovering inom sinom tid.
Mest för att den ska vara i toppskick tills försäljningen. Men nu står den som sagt tom, 5 minuters gångväg ifrån Värnhem Malmö. Med inflyttning till den 1 oktober. Det är en 2:a på 48 kvm. Öppen planlösning med inglasad balkong med utsikt över Ellstorpsparken.

Tänkte jag skulle hitta någon som är sugen på att ha den i 6/12 månader tills marknaden går upp lite och jag har dragit ihop cash till toalett renoveringen. Eller snarare ork, haha. Med andra ord någon som vill förvalta mitt Malmö cribb :rolleyes:

Så frågan är ifall man ska leta efter någon här inne som kanske söker bostad, och om inte det lyckas. Ösa ut den på blocket.

Känns som att det är lite större chans att hitta sunda, betalningsansvariga personer här inne, än på blocket. De flesta känner ju varandra här, och risken att bli blåst är nog mindre här än på övriga ställen. Sist jag hade den ute på blocket fick jag över 70 mail på 2 dagar. Varav 30 inte pratade svenska, eller någon inkomst och resten hade betalningsanmärkningar. Och det pallar jag inte igen, hehe..

Så finns här någon som har lite intresse? Eller man kanske inte ens får lov att göra en sån här tråd här? haha. Tänkte iallafall vara lite solidarisk och kolla med mina fellow brothers on wheels innan jag öser iväg den till studenterna ;) :krama

Se till att kolla upp din framtida hyresgäst extra noga den här gången oavsett om det är en SH medlem eller någon annan som får andrahandskontraktet. Varför inte bara lägga ut lägenheten som den är utan att renovera toaletten. Det lär ju knappast vara en dealbreaker. Tror knappast att marknaden kommer att se bättre ut om 6- 12 månader.

Om du väljer att annonsera ut lägenheten i media. Skit i blocket och lägg ut en annons i t ex Sydsvenskan istället. Jag tror du kommer att få seriösare svar den vägen än via Blocket. Det krävs lite mer att dra iväg ett fysiskt brev som vidarebefordras till dig än att dra iväg ett svar direkt på blocket.

• Gilla
Reaktioner: U.S
Se till att kolla upp din framtida hyresgäst extra noga den här gången oavsett om det är en SH medlem eller någon annan som får andrahandskontraktet. Varför inte bara lägga ut lägenheten som den är utan att renovera toaletten. Det lär ju knappast vara en dealbreaker. Tror knappast att marknaden kommer att se bättre ut om 6- 12 månader.

Om du väljer att annonsera ut lägenheten i media. Skit i blocket och lägg ut en annons i t ex Sydsvenskan istället. Jag tror du kommer att få seriösare svar den vägen än via Blocket. Det krävs lite mer att dra iväg ett fysiskt brev som vidarebefordras till dig än att dra iväg ett svar direkt på blocket.

Jo, det är lite så som jag ska göra denna gången. Lika många månaders uppsägningstid som innestående hyra, båda parter kan säga upp. Legitimation, koll hos kronofogden/skatteverket samt referenser! :D

Våga vägra bli blåst igen, kostade mig halva min buffert till mitt bygge :(

Var försiktig med mytomanerna. De har en tendens att klara den typen av kontroller du tänkt dig och de är oerhört trovärdiga och svåra att bli av med. Vill inte skrämma upp dig på något sätt. Men man kan aldrig vara för försiktig. Ska du inte använda lägenheten själv inom överskådlig framtid är det lika bra att sälja den om du frågar mig.

Snygga ytornatill och möblera sprsamt. Det är värt 10-20k.
Bort med allt privat lösöre.
Hyr ut till företag.

Du kommer få mer än dubbelt betalt mot om du hyr ut den privat. Dessutom riskerar du inte att hyresgästen kräver pengar tillbaka efter hyresperioden, eller har brakfester i trapphuset.

Var försiktig med mytomanerna. De har en tendens att klara den typen av kontroller du tänkt dig och de är oerhört trovärdiga och svåra att bli av med. Vill inte skrämma upp dig på något sätt. Men man kan aldrig vara för försiktig. Ska du inte använda lägenheten själv inom överskådlig framtid är det lika bra att sälja den om du frågar mig.

Ah, jag ska lägga ut den så fort jag gjort vid badrummet ;)

Kräv bara anställningsbevis så borde saken vara biff? :)

Mjo man tycker det, men den som hade den sist hade ett förfalskat körkort med sin brors identitet på som han hyrde lyan med utan att brodern visste om det, weehue.. 30 k fattigare :P

Snygga ytornatill och möblera sprsamt. Det är värt 10-20k.
Bort med allt privat lösöre.
Hyr ut till företag.

Du kommer få mer än dubbelt betalt mot om du hyr ut den privat. Dessutom riskerar du inte att hyresgästen kräver pengar tillbaka efter hyresperioden, eller har brakfester i trapphuset.

Men var hittar jag företag som kan vara intresserade av att hyra den? Låter ju annars som en mördar idé! :)

Men var hittar jag företag som kan vara intresserade av att hyra den? Låter ju annars som en mördar idé! :)

1. Kontakta http://www.keyrelocation.se/
2. Lägg ut på Blocket (skriv inte ut någon hyra och svara endast företag)

Såna här lyor är attraktiva för företag. Det bli mycket billigare än att betala 1500/natt på hotell.

Redan i början på 2000-talet hyrde jag ut min 2:a i Sthlm för 12000/månad. Nu torde man få ännu mer. Vet inte riktigt hur priserna ligger i Malmö.

1. Kontakta http://www.keyrelocation.se/
2. Lägg ut på Blocket (skriv inte ut någon hyra och svara endast företag)

Såna här lyor är attraktiva för företag. Det bli mycket billigare än att betala 1500/natt på hotell.

Redan i början på 2000-talet hyrde jag ut min 2:a i Sthlm för 12000/månad. Nu torde man få ännu mer. Vet inte riktigt hur priserna ligger i Malmö.

Ska jag fan ta och kontakta imorron. Undrar bara vad min förening säger. De är lite tråkiga av sig när det kommer till att ansöka om andrahandsuthyrning, men det får ju bli en senare lösning. Nä, men detta här låter intressant :)

Ska jag fan ta och kontakta imorron. Undrar bara vad min förening säger. De är lite tråkiga av sig när det kommer till att ansöka om andrahandsuthyrning, men det får ju bli en senare lösning. Nä, men detta här låter intressant :)

Säg att du skall flytta ihop med din tjej och provbo lite. Jag har för mig att de inte har rätt att neka dig uthyrning under en begränsad period om du kan ange en bra anledning till att du hyr ut. En förutsättning är såklart att din hyresgäst sköter sig.

Vad säger bostadsföreningar om att ha en "inneboende" i lägenheten? Borde väl vara det smidigaste sättet om man har en trångsynt styrelse. I slutändan har man ju som ägare oavsett det yttersta ansvaret för att allt sköts snyggt.

Att dra nödlögner som att man ska flytta ihop med sin flickvän på prov etc håller ju bara under en begränsad tid juridiskt sett om det är samma lagstiftning som omfattar hyresrätter.

Se till att skriva ett tidsbegränsat avtal när det gäller företag och tänk på att slitaget kan vara rätt stort. Ibland upplåter företagen lägenheterna till många olika individer och det blir svårt att stoppa. Det allra bästa är ändå att skriva ett avtal direkt med hyresgästen som privatperson. Jag tror inte jag skulle upplåta en lägenhet till ett företag. Har sett alldeles för mycket vad det kan ställa till med för bekymmer. Det är sällan som bryr sig om lägenheten. Något att beakta helt klart. Speciellt om lägenheten är nyrenoverad och ska ut på marknaden.

I en tidigare tråd har det varnats för att hyra ut till försäkringsbolag, som i sin tur låter försäkringstagare i nöd ha lägenheten. So far so good, men det ska tydligen finnas en stor portion mindre aktsamma personer just där av någon anledning. Värt att googla lite extra på iaf.

Men för 12 000.- i månaden (en bra bit mer än dubbelt upp på marknadsmässig hyra) kanske man får räkna med visst slitage.

Edit: Schysst om ens lya börjar figurera som scen i diverse morbida p-våfflor. Vilket säljargument!
"Wohow, gumman! Den här lägenheten måste vi ha! Här spelades ZombieFuck 14 in!!"

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon