Lägga uppfart!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hallåja!

Är det någon här som är haj på det här med uppfarter?

Jag har en 15kvm yta som just nu består av grovsten och stenklossar.
Finns även två rötter, ena till en stooor buske och ena till ett gammalt rönnträd som ska bort. Även 1 meter buske mot gatan ska bort.

Vad kan det tänkas gå på och hur stort är arbetet?

Det ska vara en bra gjord uppfart, samt med snyggare stenar från typ www.stenbolaget.se.

Är det kanske någon här som känner sig manad att göra jobbet åt en oxå? :)

Gräv bort buskarna, fyll upp hålen och beställ hem ett lass med singel. Sedan hyr du en "padda" över en dag och passar skiten, slänger på fogsand och lägger ut stenarna så som du vill ha dem och sedan så fogar du springorna med mer sand. KLART!
Då har du sparat in hantverkskostnaderna rejält och du betalar bara för ett lass med singel (5000:-?), hyra av padda (300-600:-), hyra av stensåg (400-800:-?) fogsand (3000?) och sten (4000-20000:-?)
Hantverkskostnaden lär nog inte hamna på under 8000:- minst.
Och inget av det är speciellt svårt heller, bara sågningen av stenen som är marig när man är ovan.
Hur gick det med det andra som du messade mig om förut? Klar eller?

Edit/ ahh, du vill absolut inte göra något jobb själv... Då blir det såklart dyrare, ring runt för offert till att börja med så har du en aning om vad det kan gå på också, då har du lite att pruta ned från nån SH-medlem :D
Hade jag inte varit sjukskriven för pajj rygg så vet du att jag hade fixat det åt dig väldigt billigt :tummenupp

Last edited:
jajamen, fått hjälp med garaget. tyvärr fått sprickor i det så det ser ut som en sköldpadda just nu. men ska lägga på nått speciellt extralager med fiber i som ska vara elastiskt. det ska ta hand om och göra golvet finfint igen.

men nu behöver jag fixa en uppfart till som sagt...

sten från stenbolaget går på 6-8000 kr för allting.
sedan tillkommer då hyra för maskiner som behövs.

det jag behöver är väl annars att någon håller mig i handen meden jag gör det. annars blir det jobbigt att behöva gör om allting.

eller så ger jag ett par kronor för att någon annan gör det rätt från början :)

Det är ju inte så värst stort, så att göra dedär själv vore ju inte helt överjävligt o om man nu mot förmodan skulle misslyckas totalt är det ju faktiskt inte stå stor yta att göra om...

asfalt = nej, ser inte snyggt ut alls. behöver lite "kontrast".

göra slarvigt = nej, vill inte hålla på och göra om. rätt från början!

asfalt = nej, ser inte snyggt ut alls. behöver lite "kontrast".

göra slarvigt = nej, vill inte hålla på och göra om. rätt från början!

Du ska inte göra slarvigt... du ska göra bra själv från början.. men OM du mot förmodan gör fel då e de inte så mkt att göra om...

Att göra själv är bra.. lära lära lära... good

Det är bara att inse att stnläggning är inne i år.

Jag pratade med en bekants bekant som har en firma som både säljer sten och lägger den, dom påstår att det har aldrig varit större efterfrågan.
Något som märks i kvarteret där jag bor, stenkaparna har ylat varenda jävla dag på sommaren, inklusive min semester.

Dom som inte har lagt sten har kapat virke, och morgonpigga är dom jävlarna också, strax efter 7 har dom dragit igång byggarbetsplatsen :huvet

Jag ska fan bli eremit och flytta upp på något berg någonstans så jag får vara i fred...

Jag kan hjälpa dig med infarten alternativt göra hela jobbet, bara att skicka ett PM om du är intresserad. Jag har grävmaskin, padda samt erfarenhet.

3115222 Det är bara att inse att stnläggning är inne i år.

Jag pratade med en bekants bekant som har en firma som både säljer sten och lägger den, dom påstår att det har aldrig varit större efterfrågan.
Något som märks i kvarteret där jag bor, stenkaparna har ylat varenda jävla dag på sommaren, inklusive min semester.

Dom som inte har lagt sten har kapat virke, och morgonpigga är dom jävlarna också, strax efter 7 har dom dragit igång byggarbetsplatsen :huvet

Jag ska fan bli eremit och flytta upp på något berg någonstans så jag får vara i fred...
Låter som mina grannar.. klagar på att jag bankar på ett hjullager och lyssnar på musik (stog 1 meter ifrån 199 kroners radion så det kan fan inte varigt högt..) kl15 en tisdag för att sen starta cirkelsågen kl 06.58 på internationella bakfylledagen.

angående uppfarten är det väll inte så smart att ha den i stark lutning, eller ljuger bilden?

Låter som mina grannar.. klagar på att jag bankar på ett hjullager och lyssnar på musik (stog 1 meter ifrån 199 kroners radion så det kan fan inte varigt högt..) kl15 en tisdag för att sen starta cirkelsågen kl 06.58 på internationella bakfylledagen.

Jag har fan rätt att gnälla, har jag lämmnar motorcykeln utanför dörren så att klockan har blivit mycket så rullar jag ut den i garaget utan att starta.
Grannarna har små barn nämligen.
Jag har ALDRIG haft fest, spelar ALDRIG musik högt, klipper gräset med elgräsklippare och har alltid lågt ljud på tv'n (så lågt att alla andra höjer hela tiden)

Jag börjar allt mer inse att jag är ljudallergiker och okompatibel med grannar.

3115329 Jag har fan rätt att gnälla, har jag lämmnar motorcykeln utanför dörren så att klockan har blivit mycket så rullar jag ut den i garaget utan att starta.
Grannarna har små barn nämligen.
Jag har ALDRIG haft fest, spelar ALDRIG musik högt, klipper gräset med elgräsklippare och har alltid lågt ljud på tv'n (så lågt att alla andra höjer hela tiden)

Jag börjar allt mer inse att jag är ljudallergiker och okompatibel med grannar.
du kör säkert med en massa extra stålull i ljuddämparen också va....

Det där fixar man på en pisskvart om man orkar. La det här för något år sedan och jag gör aldrig om det igen. :gnissla

Bifogat

• huset.jpg
    huset.jpg
    46.8 KB · Visningar: 358
du kör säkert med en massa extra stålull i ljuddämparen också va....

Näe, men orginaldämpare.
Jag tror inte att extra stålull skulle få ner ljudet speciellt mycket, däremot stjäl det garanterat mer effekt än vad man vinner på att byta till ett bullrigare system.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026