Lägga ner upprätt eller hängandes?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det här är väl iofs en motard-relaterad fråga men lättare att nå ut till fysik-kännande människor här.

På vilket sätt kan man vinkla cykeln mer, eller är det lika mycket?:

Om man hänger ut mot insidan av kurvan.
Om man sitter rakt upp oavsett hur hojjen lutar.

Det handlar alltså inte om vad som går fortast, utan hur mycket man kan lägga ner cykeln. Varför är det intressant? Man svänger ibland sittandes upprätt...
 
en motard kör du väl inte på sporthojsvis i vilket fall?

Jag skulle tro att gränsen är lika oavsett du hänger eller inte, MEN när du inte hänger så kommer det skrapa vid lägre hastighet än om du hänger.
 
Poacher skrev:
en motard kör du väl inte på sporthojsvis i vilket fall?
Ja/Nej, man flyttar sig ju fortfarande på hojjen. Ejdehage tex (som är en av de duktiga förarna i Sverige) trycker hojjen under sig (dvs sitter relativt rakt upp) medans en del andra tillåme hänger på insidan.
 
jag själv tycker de är enklare i små kurvor o trycka ner hojen under mig men de beror mest på att jag e stor och ovig o de känns bäst upptäckte jag för nåra veckor sen.. :rolleyes:

viket fall som helst luta till fotpinnen tar i så går de inge mer sen :tummenupp :rolleyes: :3freak
 
ft skrev:
Teorin bakom förklarad.
Nu är jag dum å frågar före jag läst hela texten (bara läst det med bilderna på de olika possitionerna). Säg att man skulle lägga ner hojjen lika mycket (dvs bara hojjen), när skulle det släppa först? Om man sitter rakt upp eller om man hänger ut? Eller skulle det släppa vid samma vinkel på hojjen vilket som? Fart har alltså inget/väldigt lite med frågan att göra. (jag skriver före för att jag tror inte det står i texten, eller så har jag svårt att förstå det)

Får man mer tryck (och med det skulle menas bättre grepp) på däcksytan som är i backen ifall man sitter rakt upp från däcksytan? Det är det som frågan handlar om.
 
OlleR skrev:
Nu är jag....
...frågan handlar om.

Om du har samma vinkel på hojen och den enda skillnaden är att du sitter upprätt kontra hänger som en apa på sidan så kommer det enligt min mening att släppa först när du hänger på sidan. Varför?
För att du måste köra SNABBARE när du hänger ut på sidan för att inte trilla innåt eftersom du har flyttat tyngden längre ifrån däckens kontaktyta med backen (i sidled då). Kör du snabbare så skapas mer sidokrafter som däcken måste ta upp.

Trycket som däcken har mot backen (i vertikal riktning) förändras inte någonting. Den enda kraften som trycker ner hur du än lutar hojen är ju tyngden av cykeln och dej. Det spelar ju ingen roll om du lutar någonstans åt. Med reservation för eventuella konstiga aerodynamiska hjälp/stjälp-medel.

Kanske inte svarade på dina frågor, men men.. =)
/O

ädith: Trycket som däcken har ska förstås som kraften i vertikal riktning. Friktion är väl, om jag nu minns rätt, endast beroende av normalkraft och friktionskoefficent. /ädith
 
Last edited:
Du kan avläsa vilken sidokraft du har (och därmed vilken kurvradie du har vid en given hastighet) genom att mäta vinkeln mellan din och hojens gemensamma tyngdpunkt och kontaktpunkten, d v s däcken.

Hänger du ut kommer du att ha mindre lutningsvinkel på hojen för en viss sidokraft och kurvradie. Vad det innebär för den maximala tillgängliga sidkraften... hmm... vet jag ärligt talt inte men det borde vara positivt tycker jag rent intuitivt.

Vid nerlägg så verkar dessutom gärna kåporna som en vinge och stjäl vikt från däcken. Den tillgängliga friktionen minskar då, så det är mindre risk med mindre nerlägg.
 
nerläggningsvinklar och tyngdpunktsteorier hit eller dit:
Jag upplever det ofta som tryggare att luta "innanför" hojen eftersom det då är lättare att trycka ner hojen mera om det visar sig att kurvan var skarpare och man måste korrigera. Sitter man upprätt tar det kraft/tid innan man får över tyngdpunkte inåt i kurvan om man behöver svänga mer tycker jag.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top