Lägga igen hål i plast

Z Fredde

"Ride the wind of boost"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR1000 "RS"
Om man ska lägga igen hål i plast, vad använder man då? Hål som tex. blinkers och bakspeglar. Kan man plasta igen med glasfiber? Eller kommer det att släppa, även om jag ruggar upp ytan på baksidan och fasar kanterna?

Har lite smått panik inför lacken efter Påsk, så kom igen med förslag som är rimliga, tack.

//Fredde
 
Z Fredde skrev:
Om man ska lägga igen hål i plast, vad använder man då? Hål som tex. blinkers och bakspeglar. Kan man plasta igen med glasfiber? Eller kommer det att släppa, även om jag ruggar upp ytan på baksidan och fasar kanterna?

Har lite smått panik inför lacken efter Påsk, så kom igen med förslag som är rimliga, tack.

//Fredde

Nä de går inte... du måste ta reda på vad kåporna är gjorda av för material... glasfiber kan du inte sätta på plast...
originalkåpor är sällan gjorda i glasfiber.
plast måste lagas med plast...
Häggen jobbar med sånt.. skicka honom ett Pm så får du säkert ett bra svar...
 
Z Fredde skrev:
Om man ska lägga igen hål i plast, vad använder man då? Hål som tex. blinkers och bakspeglar. Kan man plasta igen med glasfiber? Eller kommer det att släppa, även om jag ruggar upp ytan på baksidan och fasar kanterna?

Har lite smått panik inför lacken efter Påsk, så kom igen med förslag som är rimliga, tack.

//Fredde

jag borde kunna hjälpa dej om du finns i närheten av gbg jobbar med att laga plast du måste tillföra samma typ av material troligen med en tepratur av 350grader eller limma med plast limm som e elastskt kostar as
 
Snick snack. Jag limmade ihop min trasiga original kåpa med stark 2-komp lim från båtaffär samt med kolfiber. Vad jag gjorde var att slipa lite på den ytan som skulle limmas, sen penslade jag med aceton, OBS ej aceton med olja utan kemiskt ren aceton. Då ytan på kåpan smälter och den fettiga ytan på kåpan försvinner. Styk sen 2-komp limet på den behandlade ytan och lägg på en bit kofiber/kevlar. Lägg gärna på mer lager då blir det starkare. Min lagnig på kåpan är betydligt hårdare o starkare än originalet. Det kan jag garantera då jag har kört i höga farter hela säsongen nästan ifjol och inga nya sprickor runt om det lagade har bildats
 
Och så en bild på detta, har dock visat detta förr i andra trådar.
 

Bifogat

  • gixxer1000_no1_part2.jpg
    gixxer1000_no1_part2.jpg
    111.5 KB · Visningar: 575
Då har du tur, eller är det på ett ställe där inte plasten rör sej.

Glasfiber e armerad polyester (oftast, ibland epoxi) men ABS som de flesta kåpor e gjorda av e inte armerad, vilket gör den elastisk. När man lägger på ett material som inte är rörligt på ett som är... så släpper det/spricker. Ska du laga en ABS kåpa måste du göra det med ABS plast. Gå till en lackerare han kan hjälpa dej med lim eller plastsvets. Ta en bit av en spoiler te.x från en kreskad bil på skroten, sen svetsas alt. limmas den däe du vill laga. Sen är det bara att slipa tills du e nöjd med ytan och lackera.

Armerad plast e inget bra alternativ... :fakta
 
Hur ska den kunna röra sig? Där du såg den största lagningen har jag byggt upp själv då jag inte hittade den biten som lossnade, den mindre lagade biten har jag lagt biten på plats + limmat + överlappat med 1 lager kolfiber. På frontkåpan hade jag en spricka i mitten som delade den biten under strålkastaren och mellan insugen, den har jag oxå lappat på insidan o utsidan då mest vind o blåst trycker på där, rimligen är det så iaf. Då detta var en tillfällig lösning istället för att najja ihop det med ståltråd o dylikt som en mc reparatör med många års erfarenhet sa till mig att göra tills jag får mina nya. Detta är inte snyggt, men ståltråd som håller ihop kåporna är nog tamig fan mycket fulare. Tyvärr har jag ingen bild på front kåpan på min dator utan hos farsans dator. Nu har jag fått mina nya kåpor för länge sedan men så fick jag mina krash kåpor i tisdags som ska på i år istället. Dom tycker man mindre synd om ifall det skulle hända nåt med dom.
 
Jag har också lagat plastkåpor med glasfiber, och det har hållt. Men tror dock det är bättre om man kan smälta ihop det, men det är funkis med glasfiber också.
 
chrille-r1000 skrev:
Snick snack. Jag limmade ihop min trasiga original kåpa med stark 2-komp lim från båtaffär samt med kolfiber. Vad jag gjorde var att slipa lite på den ytan som skulle limmas, sen penslade jag med aceton, OBS ej aceton med olja utan kemiskt ren aceton. Då ytan på kåpan smälter och den fettiga ytan på kåpan försvinner. Styk sen 2-komp limet på den behandlade ytan och lägg på en bit kofiber/kevlar. Lägg gärna på mer lager då blir det starkare. Min lagnig på kåpan är betydligt hårdare o starkare än originalet. Det kan jag garantera då jag har kört i höga farter hela säsongen nästan ifjol och inga nya sprickor runt om det lagade har bildats

som utbildad plastrepratör skulle jag inte göra så på an termoplast möjligen en härdplast knapt då och adsolut inte lämna mer än RH-garanti (Runt Hörnet) helst inte det ens
ett under att det hela håller ihop alls det du gjort när du smälte plast med kemikalier eller för hög värme utvinns kol vilket gör att det andra materialet inte fäster även om det ser ut att sitta hur hårt som helst på bilderna ser det ut som det liggerett ansenligt lager mad kolfiber/epoxy :confused: hur snygt e det å lacka på det hade du tänkt å slipa det lika tunt som orginalkåpan e, så kommer det garanterat spricka :confused:
även om plasten inte skulle vibrera så sväller å krymper den beroende på värmen på samma sätt som stål dock inte lika mycket :fakta
 
Ett alternativ är att smälta in finmaskigt aluminiumnät på
baksidan av hålet med hjälp av varmluftspistol eller lödkolv.
Får dock inte bli för varmt.

Fasa gärna av kanterna runt hålet innan du smälter in
nätet

Sen är det bara att spackla igen hålet med tvåkomponents
flexibel lagningsmassa för plast både på ut och insida

Till vissa plaster behövs en primer för att öka vidhäftningen

3M har bra produkter till att laga o limma plast

Tror detta är en bra metod för hemmapulare med tummen på
rätt ställe. :squid

Edit: dom som inte tror plast sväller och krymper kan mäta radien
på en plaststötfångare mitt i vintern och sen mäta när solen
skiner en varm sommardag man blir förvånad kan ja säga.

:fakta
 
Last edited:
outsider skrev:
som utbildad plastrepratör skulle jag inte göra så på an termoplast möjligen en härdplast knapt då och adsolut inte lämna mer än RH-garanti (Runt Hörnet) helst inte det ens
ett under att det hela håller ihop alls det du gjort när du smälte plast med kemikalier eller för hög värme utvinns kol vilket gör att det andra materialet inte fäster även om det ser ut att sitta hur hårt som helst på bilderna ser det ut som det liggerett ansenligt lager mad kolfiber/epoxy :confused: hur snygt e det å lacka på det hade du tänkt å slipa det lika tunt som orginalkåpan e, så kommer det garanterat spricka :confused:
även om plasten inte skulle vibrera så sväller å krymper den beroende på värmen på samma sätt som stål dock inte lika mycket :fakta

Ok! Du har säkert alldeles rätt, fast då jag skrev att detta bara var en temporär lösning tills sänsongen var slut, för att jag inte ville förstöra hoj säsongen med att lämna in den på verkstad redan i maj i fjol, då menar jag det. Jag har aldrig haft som avsikt att lacka om de trasiga kåporna då jag visste att jag skulle få nya när säsongen var över. Detta var som sagt en bättre lösning än ståltråd, lite dyrare fast ännu finare. Jag trodde inte att detta skulle funka heller fån början men jag gav epoxin/kolfibern en chans iaf.
Och jag ångrar inte detta för fem öre. Jag önskar att du kunde se med egna ögon hur jag har gjort.
 
Last edited:
chrille-r1000 skrev:
Ok! Du har säkert alldeles rätt, fast då jag skrev att detta bara var en temporär lösning tills sänsongen var slut, för att jag inte ville förstöra hoj säsongen med att lämna in den på verkstad redan i maj i fjol, då menar jag det. Jag har aldrig haft som avsikt att lacka om de trasiga kåporna då jag visste att jag skulle få nya när säsongen var över. Detta var som sagt en bättre lösning än ståltråd, lite dyrare fast ännu finare. Jag trodde inte att detta skulle funka heller fån början men jag gav epoxin/kolfibern en chans iaf.
Och jag ångrar inte detta för fem öre. Jag önskar att du kunde se med egna ögon hur jag har gjort.



jo vist det e en temporär lösning men grabben som frågade skulle ju lacka kåporna redan efter påsk lite taskigt å lägga ut pengar på lack å sen se det hela gå åt helvete bara för man har en taskig lagning inunder
men vist om det e temporärt medans man väntar på nya kåpor så gör det ju inget då man ska slänga dom gamla
hade gärna sett din lagning vore intersant alltid lär man sej ngt
 
outsider skrev:
jo vist det e en temporär lösning men grabben som frågade skulle ju lacka kåporna redan efter påsk lite taskigt å lägga ut pengar på lack å sen se det hela gå åt helvete bara för man har en taskig lagning inunder
men vist om det e temporärt medans man väntar på nya kåpor så gör det ju inget då man ska slänga dom gamla
hade gärna sett din lagning vore intersant alltid lär man sej ngt
Du bor ju i Gbg så det är inte helt omöjligt att vi stöter ihop i sommar då jag är på G-platsen rätt ofta med dom andra plastraketerna. Jag ska ej slänga dessa skadade kåpor, alltid bra att ha som reserv kåpor utifall nåt skulle hända.
 
chrille-r1000 skrev:
Du bor ju i Gbg så det är inte helt omöjligt att vi stöter ihop i sommar då jag är på G-platsen rätt ofta med dom andra plastraketerna. Jag ska ej slänga dessa skadade kåpor, alltid bra att ha som reserv kåpor utifall nåt skulle hända.

brukar också vara på g-punkten håll utkik efter en yamaha tdm900 -03 grå/silver troligen den enda som kommer vara där bland plastraketerna
(e ju en outsider) :fakta
om något skulle hända i sommar så kan du ju alltid kontakta mej så kan jag kolla om det går å laga jobbar ju som sagt med sådant
 
Det är klart att du kan plasta glasfiber på kåporna rugga bara upp och torka av med lösningsmedel innan så sitter det som berget 2 lager glasfiberväv räcker gott för att lappa sprickor och hål.
 
Håller med Hightuned här. Funkar prima om man ryggar upp ytan och lägger ett par lager väv. På baksidan av hålet och gärna "i hålet" om man säger så.

Jag har lagt igen mitt hål för framlyset. (stort hål!) Ska ersätta det med två mindre spotlights av något slag. Jag använder också glasfiber spackel med glasfiberstrån för att få det extra hållbart och kunna borra ut hålen för de nya lysena utan att få en massa spackel som spricker. Detta har funkat prima hittills. Är iofs inte klar än. Plasten rör sig lite men det håller som sagt.

EDIT: Hål kan ju förekomma i alla möjliga skepnader. Överallt kanske det inte fungerar lika bra.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top