Lägeskontroll: Endurospåren runt Sthlm

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hur är Endurospåren runt Stockholm?

Det är väl 2-4 dm med snö i skogen, hur är det att köra i? Det är ju inte puder rakti igenom, kanske 2 dm nysnö och därunder är det lite skare kan jag tänka mig.

Kör med endurodubbat.

-MLM- skrev:
Kolla med SOE... Det är flera som kör runt om sthlm.. kistaspåret, arlanda till exempel..
Måste man ju regga sig och så. Men får väl ta och göra det. Alternativen är just Arlanda, Kista eller grusgropen vid Älta.

Vad är den allmänna åsikten att köra i halvmeter snö? Kul, utmanande, bara svettigt och meningslöst?

EDIT// Läste lite på SOE, och det verkar köras ganska friskt i dessa områden. Hur blir snön då? Vet själv hur det är att gå i snö blandat med sand och det är förjävligt, och köra i snö med skare provade jag en kortis och det var också lite småkämpigt.

Last edited:
Bodoe skrev:
Måste man ju regga sig och så. Men får väl ta och göra det. Alternativen är just Arlanda, Kista eller grusgropen vid Älta.

Vad är den allmänna åsikten att köra i halvmeter snö? Kul, utmanande, bara svettigt och meningslöst?

EDIT// Läste lite på SOE, och det verkar köras ganska friskt i dessa områden. Hur blir snön då? Vet själv hur det är att gå i snö blandat med sand och det är förjävligt, och köra i snö med skare provade jag en kortis och det var också lite småkämpigt.

Du hittar ganska mkt matnyttig på www.soe.se.
Det är enbart under körningar du måste vara reggad + om du vill skriva nåt!

Bodoe skrev:

Är det ospårat så går det knappt ta sig fram, inte med den halvt packade snön underst och de 20-25cm som har ramlat ner senast nu.
Men ett uppkört snöspår är kul när man får till körningen, djävligt svårt och vingligt innan det går nog fort. Bered dig på skavsår i röven och schysst träningsvärk i ljumskarna/låren :gnissla

Uppkört e-spår i snö har jag inte testat, däremot skog med 3dm snödjup och en smal tramppackad gångstig. Sålänge du har bra tempo och inte dippar med blicken för lågt går det brutalt fort. Kör du långsamt blir det vingligt och du halkar lätt ner i lössnön bredvid när blicken dippar = långsamt, tungkört, svårt och tråkigt.

motardnisse skrev:
Du hittar ganska mkt matnyttig på www.soe.se.
Det är enbart under körningar du måste vara reggad + om du vill skriva nåt!
Tänkte att eftersom detta är en forumsdel för motard och offroad så fanns det kanske nån som kan svara på min fråga, finns ju mkt kunnigt folk här. Tack för tipset, jag kollar SOE då och då, men tyckte det vore bra att få lite variation till diskussioner om "Vilken motard ska jag köpa?".

Tack för övriga svar, jag ska ut och prova körningen i Älta imorgon och förhoppningsvis även på söndag i Arlanda. Återkommer med rapport om vad jag tyckte :tummenupp

Tack för att ni lurade ut mig i denna mycket fina men förädiska miljö runt Älta grusgrop. Slutade lyckligt men svettigt. Fanns en lite uppkörd "bana" som min första reaktion över var: "Vilka fan kör 3 hojar i bredd?". Sedan insåg jag att spåren ytters var för fötter som släpade i.

En kort sammanfattning:
Uppkörd och spårigt bana - Jobbigt, svettigt och roligt; gäller hålla tungan i mun och bra balans om man vågar ställa sig upp. Till skillnad från somamren körde man fort där det var guppigt och långsamt där det var plant (där det nu var som mest spårigt).
Nertrampat spår av människofötter - Jobbigt, svettigt och jobbigt; söligt gick det också.
Halvmeter djup snö - Smått kämpigt och långsamt men skönt att själv bestämma vart man ska åka.

Bifogat

• DSC00023s.JPG
    DSC00023s.JPG
    141.2 KB · Visningar: 77
  • DSC00026s.JPG
    DSC00026s.JPG
    136.6 KB · Visningar: 80
  • DSC00030s.JPG
    DSC00030s.JPG
    135.8 KB · Visningar: 91
Åsätras spår (7 km no Åkersberga, efter v 276) öppet lö 11-16.
'Lugnets crossbana' står det på skylten, väg in till vänster. På hö sida om 276 står det en mobilmast.
/u

Last edited:
Bodoe skrev:
Tack för att ni lurade ut mig i denna mycket fina men förädiska miljö runt Älta grusgrop. Slutade lyckligt men svettigt. Fanns en lite uppkörd "bana" som min första reaktion över var: "Vilka fan kör 3 hojar i bredd?". Sedan insåg jag att spåren ytters var för fötter som släpade i.

Tror Hagenblad på www.soe.se brukar åka där.....

Uffe, får nog kika på det där stället i sommar, kör nog is i Rimbo eller skogen i Arlanda igen nästa helg, sen är nog vintersäsongen över.

Fyra timmar körde vi i skogen på vägens södra sida, samma sida som parkeringsfickan är på. Är jättetrött och helt slut efter denna dunderhelg. Arlanda var roligare än Älta helt klart. Det var inte alls lika spårigt.

Korspostar till bilderna Mikke tog på oss som körde idag, Söndag.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112197

Japp på vintern är det skoj.
Såhär såg hjälmen ut efter 3 timmar i skogen , temperaturen ? -17 :tungan

Festligt på vintern då man kan köra i princip överallt utan att försöra lika mycket som på sommaren.

Bifogat

• Hjälmen.JPG
    Hjälmen.JPG
    98.2 KB · Visningar: 56
  • EnduroSH.JPG
    EnduroSH.JPG
    111.1 KB · Visningar: 60
Last edited:
Twosaint skrev:
Japp på vintern är det skoj.
Såhär såg hjälmen ut efter 3 timmar i skogen , temperaturen ? -17 :tungan

Festligt på vintern då man kan köra i princip överallt utan att försöra lika mycket som på sommaren.

Ni har ju mindre snö än här nere i värmland...strange.
Här går det inte åka fritt i skogen sådär.

rejser skrev:
När snön var så djup att den nådde upp till hjulaxlarna när man körde blev det klurigare att ta sig fram. Men genom att sitta på bakskärmen, eller luta sig bakåt, och sammtidigt inte gasa allt för mkt kom man iaf framåt. Även om snön är ca en halvmeter djup så sjunker inte motorcykeln ända ner till marken. På bilden är det uppskattningsvis fyra decimeter djupt på de mer öppna ytorna.

Hur djup är snön i Värmland? Har släktingar i Karlskoga som pratar om mycket snö, men har inte fått några uppskattningar på snödjupet.

Bifogat

• Bodoe_snö.jpg
    Bodoe_snö.jpg
    128.9 KB · Visningar: 43
Bodoe skrev:
Hur djup är snön i Värmland? Har släktingar i Karlskoga som pratar om mycket snö, men har inte fått några uppskattningar på snödjupet.

Är nog 40cm just här och vinden har blåst upp drivor på långt över halvmetern på många ställen. Problemet är snön underst som är mer packad än det fluffiga överst, det driver inget och är inte ett dugg kul att köra i.

rejser skrev:

Visade den bilden för en annan och han tyckte att det såg ut att vara lite snö men då han såg den här bilden ändrade han uppfattning.
Sen är det där ifrån 060114, nu har det snöat lite mera men som vädret varit dom senaste 5 dagarna så har det töat rätt hårt.

Kortet på polaren som pimplar tog jag samma dag som jag knäckte navet 060311 i lördags alltså. Kanonfint väder med strålande solsken och nu står hojen i garaget med en knasig fälg :huvet

Ädit: Och hjälmbilden är ca 2 veckor gammla då det var fan som betong i skoterspåren, höll en snittfart på 55km/h efter 6 mil skoterled :banana

Bifogat

• STRANGE.JPG
    STRANGE.JPG
    60.8 KB · Visningar: 47
  • pimplare.JPG
    pimplare.JPG
    52.4 KB · Visningar: 39
Last edited:
Twosaint skrev:
Ädit: Och hjälmbilden är ca 2 veckor gammla då det var fan som betong i skoterspåren, höll en snittfart på 55km/h efter 6 mil skoterled :banana

Skoterspår måste vara grymt kul när det är riktigt packat :)
Har bara åkt en gång, med skoter, och det var ju rena supercrosswhoops på vissa partier. Går nog ohälsosamt fort ibland kan jag gissa...hehe

rejser skrev:
Skoterspår måste vara grymt kul när det är riktigt packat :)
Har bara åkt en gång, med skoter, och det var ju rena supercrosswhoops på vissa partier. Går nog ohälsosamt fort ibland kan jag gissa...hehe

Oja och det är nu det roliga börjar på allvar, solsken på dagarna smälter snön lite och på natten då det är minusgrader fryser spåren till is.

Bara på med hjälmlyset och kasta sig ut i spåret, HELVETTE jag behöver ju en fälg NUUU !!!

Bifogat

• kallsnö.JPG
    kallsnö.JPG
    83.9 KB · Visningar: 43
Back