Lägenhetsrenovering Hyresrätt

Peaceinn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
suzuki
Jag jobbar på ett boende som byggdes för 17 år sedan och har inte renoverats något sedan dess så nu är det hål och sprickor överallt i tapeter och gipsplattor, taket och golvet är risigt i farbrödernas lägenheter.
Jag kan säga som så att en som kan prata för sig själv aldrig hade accepterat hur det ser ut och dom som bor här nu är så pass funktionshindrade att dom inte kan tala vilket har varit väldigt enkelt för våra hyresvärdar.
Vad har en hyresgäst för rättigheter?
Hyresvärden har sagt att vårat boende står på tur att renoveras men det har jag hört sedan jag började här för över 4 år sedan.

Tror det är svårt när man väl sitter i lägenheten, hur länge har de bott i den?
Problemet är ju om det är en längre period för då kan ju hyresvärden påvisa att skadorna är vållade av de boende.

Annars kan jag nog bara rekomendera att kontakta Hyresgästföreningen www.hyresgastforeningen.se där kan ni få hjälp i ärendet :) ja det är klart, är man inte medlem så kanske de inte är så pigga på att ställa upp men det är ju bara att gå med... man kan ju alltid gå ur när man fått den hjälp man vill ha.

Hyresvärdar är skyldiga att efterhålla en viss standard och även löpande underhåll. Visst, de boende kanske inte har förmågan att klaga men ni som jobbar där kan säkert föra deras talan.

Kan de inte föra sin egen talan har de väl troligtvis en god man eller förmyndare som ska se till deras intressen, prata med deras familjer om du inte vet hur det ligger till med det och få dem att hjälpa till. :tummenupp

För övrigt känns det sjukt bra att se att du bryr dig, alltför många med "såna jobb som ditt" bryr sig alldeles för lite :(

Godemännen på detta boende är mest ett skämt och eftersom "gubbarna" är i 60års åldern och varit på instution hela sitt liv så är inte familjerna nånting att vända sig till, föräldrar för gamla syskon som i stort sett aldrig träffat dom så dom är svår engagerade.
Dom flesta har bott här sedan det öppnade för 17 år sedan, 3 av 4, och inget har renoverats under denna tid.
Jo det är ju mycket eget slitage men mycket är ju personal som inte duger till att köra elektriskarullstolar men på 17 år så blir det ju något hål i väggen av hyllor som flyttas och sådant när det ska möbleras om.
Men även om det är mycket eget slitage så är det ju inte värre än om det inte renoverats hos dej eller mig på 17år alltså ganska risigt.

Godemännen på detta boende är mest ett skämt och efte.......

Vänd dig till hyresgästföreningen och fråga vad de säger. Förklara läget och säg att "gubbarna" inte är i stånd att gå med i föreningen, men att du vill veta hur du ska göra för att hjälpa dem. HGF brukar va hjälpsamma med att svara på frågor även om man inte är medlem, det är först när det måste göra nåt handgripligt man måste vara med.

Vem är hyresgäst för lokalerna? Kommunen? De kan ju i så fall kräva att nåt görs, ingen uppfräschning på 17 år är inte okej!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg