Lägenhetsfråga??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Om jag flyttar ihop med en tjej som har en hyresrätt. Sen bor vi ihop i x antal månader och sedan gör hon slut. Om hon då vill flytta, och säger att du kan få behålla lägenheten, vad händer då? Får jag ta lägenheten då eller vad är det som gäller???!!! Kommer bostadsbolaget säga upp avtalet då?

Om jag hyr i andra hand i säg, 8 månader och den som äger lägenheten egentligen inte vill ha kvar kontraktet, kan jag få ta över det då?

Vore kul att veta vad som gäller i bostadsdjungeln...

juha01 skrev:
Om jag flyttar ihop med en tjej som har en hyresrätt. Sen bor vi ihop i x antal månader och sedan gör hon slut. Om hon då vill flytta, och säger att du kan få behålla lägenheten, vad händer då? Får jag ta lägenheten då eller vad är det som gäller???!!! Kommer bostadsbolaget säga upp avtalet då?

Om jag hyr i andra hand i säg, 8 månader och den som äger lägenheten egentligen inte vill ha kvar kontraktet, kan jag få ta över det då?

Vore kul att veta vad som gäller i bostadsdjungeln...

Kolla www.hyresgastforeningen.se, du kanske hittar svar på dina frågor där.

Förstahandskontrakt;

Vid bodelning mellan sambor går hyresrätten till den som behöver den bäst om hyresrätten skaffats för gemensamt bruk. Annars går den till den som står på kontraktet. Att hon kan "ge" dig kontraktet är i ditt fall upp till värden gissar jag. Jag gissar vidare att så inte kommer att bli fallet, då de flesta värdar har köer att ta hänsyn till.

Andrahandskontrakt;

Nej, andrahandshyresgäst kan aldrig ta över ett förstahandskontrakt.

t-rex skrev:
Förstahandskontrakt;

Vid bodelning mellan sambor går hyresrätten till den som behöver den bäst om hyresrätten skaffats för gemensamt bruk. Annars går den till den som står på kontraktet. Att hon kan "ge" dig kontraktet är i ditt fall upp till värden gissar jag. Jag gissar vidare att så inte kommer att bli fallet, då de flesta värdar har köer att ta hänsyn till.

Andrahandskontrakt;

Tackar! Känns som att lägenhetsbristen kryper närmare och närmare... :(

t-rex skrev:
Andrahandskontrakt;

Har funkat en gång för mig men då hade jag varit skriven på addressen i drygt ett år, En kompis tjej som hyrde ut sin lägenhet till mig och efter ca: ett år så skrev vi över den på mig.

Och det är inga problem om sambon lämnar över lägenheten även om kontraktet har stått på henne om man har varit med som "medsökande"

Laphroaig skrev:
Har funkat en gång för mig men då hade jag varit skriven på addressen i drygt ett år, En kompis tjej som hyrde ut sin lägenhet till mig och efter ca: ett år så skrev vi över den på mig.

Och det är inga problem om sambon lämnar över lägenheten även om kontraktet har stått på henne om man har varit med som "medsökande"

Men om man inte stått med som medsökande??

Ang. andra hand, så tror jag att det finns en magisk gräns på ett år när man har en större rätt att bo kvar.

juha01 skrev:
Men om man inte stått med som medsökande??

Ang. andra hand, så tror jag att det finns en magisk gräns på ett år när man har en större rätt att bo kvar.

Ja då vet jag inte :va
Men det borde gå att överlåta kontraktet till sin fd. sambo men det beror nog lite på vad det är för hyresvärd också.
För deras skull borde det inte spela någon roll eftersom de inte behöver anstränga sig med att hyra ut lyan till någon annan :va
Hur länge har du bott där?

Andrahand kan aldrig ta över ett förstahandskontrakt, dvs inte kräva att få göra det. Det finns inga tidsgränser.

Däremot kan man naturligtvis komma överrens med fastighetsägaren att överlåta ett kontrakt. Den möjligheten finns alltid.

Den magiska gräns som finns är 2 år vid andrahandsuthyrning, då man får sk besittningsskydd. Märk termen skydd, och inte rätt.

Man kan då motsätta sig en uppsägning av sitt andrahandskontrakt, men i de flesta fall skjuter man bara upp avflyttningen. Besittningsskydd har ett påtagligt större användningsområde vid förstahandskontrakt.

Tackar för svaren! Grejen är den att jag hyr i andra hand, men tjejen som jag hyr av funderar på att säga upp sin lgh så då har jag ingenstans att bo...

Ta med tjejen du hyr av o gå till snubben som har hand om uthyrningen o fråga om dom inte kan skriva över den till dej, hon bör ju lägga ett gott ord för dej samtidigt, måste ju bli enklast både för honom o för dej (beror ju lite på hur attraktiv den är)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back