Lägenhet i sthlm att hyra ut????

RWD skrev:
Helt rätt att sätta dit ockrare.
Jag blev erbjuden en 1:a i Majorna på 17 kvm för 3500:- i månaden (inkl P-plats förvisso). Dessutom delvis i vidrigt skick.

Jag såg en annons på blocket nu när jag skulle hyra ut min lya.. 41kvm i hammarby(inte sjöstaden). 6500:- i månaden. Dessutom krävde han 3 hyror i förskott samt en hyra i depostition. Hosta fram 26.000:- på ett bräde är inte helt enkelt..

korvgubbe skrev:
Jag skulle säker känna mig lockad att dryga ut månadspengen en aning om jag hade en lägnehet att hyra ut men å andra sidan kunde jag inte låta bli att dra på smilbanden när jag hörde det meddelande mina polare fått på telefonsvararen från tjejen som hyrde ut lyan som blev återbetalningsskyldig..

"- faan.. dålig still asså.. häre jag schysst å hyr ut min lya va.. så fan bränner ni mig å anmäler mig vaffan... så jälva dålig stil asså... jag var ju schysst mot er å lät er bo i min lya va..!" :hihi

Man har ju lagen på sin sida, men det är fortfarande förkastligt. Jag har lagen på min sida om jag sitter och tittar på medans någon våldtar någon också.
Det enda den här lagstiftningen gör är att det blir än dyrare, då de som hyr ut i andra hand går till bostaddirekt t.ex. Marknadshyror - nu!

Markus skrev:
Man har ju lagen på sin sida, men det är fortfarande förkastligt. Jag har lagen på min sida om jag sitter och tittar på medans någon våldtar någon också.
Det enda den här lagstiftningen gör är att det blir än dyrare, då de som hyr ut i andra hand går till bostaddirekt t.ex. Marknadshyror - nu!

Jag tycker inte att det är så förkastligt att kräva pengarna tillbaka från någon som passar på sig att sko sig på någons desperation.

Har lite svårt att se någon likhet mellan att passivt titta på en våldtäkt och att kräva pengarna tillbaka av en ockrare som utnyttjat det faktum att man varit i desperat behov av lägenhet.

.....hur bostadspolitiken ska utformas är däremot en annan tråd. Där har även jag en hel del åsikter..

korvgubbe skrev:
Jag tycker inte att det är så förkastligt att kräva pengarna tillbaka från någon som passar på sig att sko sig på någons desperation.

Det är ju exakt samma sak som om du säljer bilen dyrt till någon som är i desperat behov av din bil, det är hans problem, din bil, och inte du som orsakat problemet. Enda (dock inte helt oväsentliga...) skillnaden är att lagen säger annorlunda. Därav min helt riktigt långsökta jämförelse. Jämförelsen var för att påpeka att bara för att lagen säger en sak gör det inte per automatik korrekt ur ett moraliskt perspektiv.

Lars Ohly hyrde ju en lägenhet centralt för "marknadsmässigt" pris. Sen när han hyrt klart så krävde han pengar tillbaka och hade hela tiden haft den intentionen. Jävla kräk enligt mig. Jag drar paralleller med att vissa har för sig att det är en rättighet att ha värstinghoj och betala jättelite i försäkring. Lika skruvat enligt mig.

Markus skrev:
Det är ju exakt samma sak som om du säljer bilen dyrt till någon som är i desperat behov av din bil....

Jag har faktiskt lite svårt att förstå den liknelsen...
Man måste bo någonstans. Så enkelt är det. Behöver man bil finns det så många alternativ. Hyra, låna, köpa ett billigt vrak.. Jag har än så länge aldrig hört talas om någon som varit i sådant desperat behov av en bil att de betalat en halv förmögenhet.. Begagnade bilar finns i överflöd.. Det gör inte lägenheter.

En person som är tokdesperat och måste frakta kartonger och då väljer att köpa en v70 till överpris, istället för att köpa en billig beganad 245, är dum i huvudet..

En person som väljer att hyra lägenhet till ockerpris istället för att sova i en trappuppgång hade inget egentligt val i mina ögon.

korvgubbe skrev:
Jag har faktiskt lite svårt att förstå den liknelsen...
Man måste bo någonstans. Så enkelt är det. Behöver man bil finns det så många alternativ. Hyra, låna, köpa ett billigt vrak.. Jag har än så länge aldrig hört talas om någon som varit i sådant desperat behov av en bil att de betalat en halv förmögenhet.. Begagnade bilar finns i överflöd.. Det gör inte lägenheter.

En person som är tokdesperat och måste frakta kartonger och då väljer att köpa en v70 till överpris, istället för att köpa en billig beganad 245, är dum i huvudet..

En person som väljer att hyra lägenhet till ockerpris istället för att sova i en trappuppgång hade inget egentligt val i mina ögon.

Begagnad 245=tvåa i Västerhaninge.
V70 till överpris=tvåa på Södermalm.

Visst kan man välja.

Nicke skrev:
Lars Ohly hyrde ju en lägenhet centralt för "marknadsmässigt" pris. Sen när han hyrt klart så krävde han pengar tillbaka och hade hela tiden haft den intentionen. Jävla kräk enligt mig. Jag drar paralleller med att vissa har för sig att det är en rättighet att ha värstinghoj och betala jättelite i försäkring. Lika skruvat enligt mig.

Han agerade väl helt enligt sina principer och satte dit utsugaren. Uthyraren får skylla sig själv när han hyr ut till en välkänd kommunist :hihi

Mattias skrev:

Visst kan man välja.

Jag håller själv på hyr ut den lägenhet där jag bott senaste tre åren.. Den ligger i Trångsund(förort).. och där är det MÅNGA som är helt desperata... De kräver knappast att bo i innerstan...

Förutom BB_linda som verkade tro att det var en mänsklig rättighet att bo innanför tullarna så har jag aldrig hört om folk som ställer de kraven.

Dessutom är det sällan innerstadslägenheterna som ockerpriserna säts på utan just de som ligger ute i förorterna... Och då snackar jag inte Årsta, Solna och andra närförorter..

Det är väl bara att be och få titta på hyresavin, svårare är det inte.
Då vet man ju vad man skall betala.
Samma sak där ha med en liten bandare. :)

Det bore ändras lite på lagen att man måste säga till när amn flyttar eller
hyr ut i andragand så att hyresvärden är med på det, då kan det inte bli några fel.
Samt att att det står skrivet i kontraktet när man hyr från värden
om du hur ut i andrahand eller byter utan vetskap för att tjäna pengar
så punga ut med 200.000:- i böter, inte så många
som hade tagit den risken.

korvgubbe skrev:
Man måste bo någonstans. Så enkelt är det.

Ja, så enkelt är det. Men man måste absolut inte bo någonstans där hyrorna är höga eftersom folk är beredda betala mycket. Den här diskussionen är lite knivig då man måste skilja mellan hyres- och bostadsrätt men om man trots det gör en jämförelse:
1-2 rok HR i attraktivt läge i Sthlm med "svarthyra": ca 6-7000skr
1-2rok i Högdalen, Skarpnäck, Kista, Tensta (allt är fortfarande Sthlm kommun) 1000-2000 i avgift, 4-600.000skr som man lånar till 5% (högt räknat) blir 20-30.000/år i ränta och säg 10.000 i amorteringar. Det blir en månadskostnad á 3500-5333 innan ränteavdrag och inkl 1000/månad i sparande. Alla med någorlunda ordnad ekonomi kan alltså skaffa sig ett EGET boende för samma pengar som normalhyran (inte svarthyra) på en innerstadslägenhet. Hur det ser ut med hyreslägenheter i ovan nämnda stadsdelar vet jag inte, men jag har svårt att tro att det skulle vara några större problem att få en.

Problemet är att alla vill bo i innerstan, men få är beredda att betala vad det kostar. Precis samma sak är det med studentlägenheter som står tomma eftersom det är så långt in till city (18min med t-bana...)

korvgubbe skrev:

Här är jag beredd att ge herr korvgubbe helt rätt... :hihi

korvgubbe skrev:

Nej, helt rätt - om det nu står mellan de valen. Om det däremot står emellan att bo i en förort i en lägenhet som man har råd med eller att bo i en lägenhet i city som man inte har råd med så blir läget annorlunda. Jag tror det är få som står mellan total utblottning och hemlöshet alternativt hyra en trea i innerstan för 9.000...

http://www.bostadsguiden.com/ kan man beställa en bok med råd och tips om hur man går till väga för att få en bostad i Stockholmsregionen. Den innehåller en förteckning över 95% av alla fastighetsägare. Den boken och ett välskrivet brev kan generera ett förstahandskontrakt.

Jag skrev bara ett brev och drog en vinstlott DIREKCT! Try it, you might like it.

Mattias skrev:

Visst kan man välja.

Tycker det är fel att jämföra bilar och lägenheter. I det ena fallet får man bilen, i det andra fallet betalar man till någon som inte gör någonting utan bara gör vinst baserad på ägande.

Dennis75 skrev:
Det bore ändras lite på lagen att man måste säga till när amn flyttar eller
hyr ut i andragand så att hyresvärden är med på det, då kan det inte bli några fel.

Normalt står det så i kontraktet som den ordinarie gästen har. han måste gå via värden för att få hyra ut. Och i.o.m det så får även andrahandshyrestagaren veta vad hyran är och vad som gäller.

De som för tillfället är aktuellast att ta över min lägenhet hade varit på tre visningar. Hos alla hade de ställt frågan om det var ok för hyresvärden och av alla tre hade de fått svande svar som innebar att hyresvärden inte var inblandad och aldrig var avsedd att få reda på något..

Mattias skrev:
http://www.bostadsguiden.com/ kan man beställa en bok med råd och tips om hur man går till väga för att få en bostad i Stockholmsregionen. Den innehåller en förteckning över 95% av alla fastighetsägare. Den boken och ett välskrivet brev kan generera ett förstahandskontrakt.

Jag skrev bara ett brev och drog en vinstlott DIREKCT! Try it, you might like it.

Jag har köpt radhus så jag har inga sådana problem. Däremot har jag sett desperationen hos de som ringer på min lägenhet.

Vad kul att min tråd blivit så poppis...

Men lite tips åt mig skulle ju inte sitta helt fel heller??? :rolleyes:

Det här med vad som är rätt lr fel, det är inte vad jag tänkt ta reda på, jag vill ha nånstans å bo, så himla kallt å tälta på vintern! :hihi

maccan#22 skrev:

Det här med vad som är rätt lr fel, det är inte vad jag tänkt ta reda på, jag vill ha nånstans å bo, så himla kallt å tälta på vintern! :hihi

ja och faktan har visst spridit sig till andra forum...
gud va internet är litet. :rolleyes:

har inte smm någon typ av bostadsförmedlings grej??
Ska du spela om qb eller rb?

maccan#22 skrev:

mitt förslag: skippa andrahandsträsket och köp en billig bostadsrätt i någon av förorterna.

spoon skrev:
ja och faktan har visst spridit sig till andra forum...
gud va internet är litet. :rolleyes:

har inte smm någon typ av bostadsförmedlings grej??
Ska du spela om qb eller rb?

haha, skojjar ru om det är litet... hehehe, ja som RB är det tänkt... men fan ja vill ha en lägenhet nu, jobb är på G...

jag åker upp på onsdag å ska kolla runt lite, lägenheter å så....

så får hoppas det blir bra, har du bestämmt dig vart du ska spela sen då??

är det du som varit inne å skrivit om mig sen stavat som en kråka? :rofl

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...