Läge att lägga ner pensionssparandet?

Sen får vi inte glömma att det varit nyhetstorka.

Nu kom iofs jordbävningarna som ett upplyft för lösnummerförsäljningen.

sandstream skrev:
Från Expressen:
"Vid ett nedslag på jorden skulle effekten bli värre än vid det berömda kometnedslaget i Sibirien 1908. Då knäcktes samtliga träd inom ett område på hundratals kvadratkilometer. Kraften motsvarade 600 Hiroshimabomber."

I Aftonbladet (pappersversionen) säger en expert från Uppsala att den aktuella himlakroppen skulle motsvara ungefär 180 000 (!) Hiroshimabomber.

Det borde nog räcka för att släcka ut det mesta livet på jorden :3freak

De tror iofs att den ska passera jorden på dubbla månavståndet och de brukar ju ha rätt.

Visst, 180 000 Hiroshimabomber låter säkert imponerande för den genomsnittlige kvällstidningskonsumenten, men det räcker definitivt inte för att utplåna allt liv på jorden. Inte ens nästan.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Visst, 180 000 Hiroshimabomber låter säkert imponerande för den genomsnittlige kvällstidningskonsumenten, men det räcker definitivt inte för att utplåna allt liv på jorden. Inte ens nästan.

180 000 Hiroshimabomber som smäller på samma ställe utplånar inte allt liv på jorden. Dock blir den en annan bulle ifall man spred ut dom. :rolleyes:

Chris Ash skrev:
Det stod det mesta i inlägget men den genomsnittlige mopperäjsaren tolkar det självklart som allt. :näsblod

sandstream skrev:
Det stod det mesta i inlägget men den genomsnittlige mopperäjsaren tolkar det självklart som allt. :näsblod

Vad babblar du om egentligen? Är du domedagsprofet? Varken "allt" eller "det mesta" ligger i närheten av sanningen.

Börjar vi snacka diametrar på flera kilometer så är det betydligt allvarligare(den som träffade Yucatanhalvön för 65 miljoner år sen var tex på 12 km), men mindre rymdstenar som denna med några hundra meters diameter träffar jorden lite då och då utan att den går under. Runt 500 f kr träffades Ösel av en meteor av den storleken för att nämna ett exempel.

Äsh, det är bara o hoppa så högt man kan preciiiis innan den träffar jorden, så bör det vara lungt. :gnissla

Chris Ash skrev:
Vad babblar du om egentligen? Är du domedagsprofet? Varken "allt" eller "det mesta" ligger i närheten av sanningen.
Tyckte du fick det att låta som att en liten 400 m sten som enligt experter skulle ha samma verkan som 180.000 Hiroshimabomber inte är så mycket att oroa sig för. Kan blir en liten notis i Ystad Allehanda eller så :rolleyes:

Är övertygad om att den aktuella himlakroppen inte kommer att vara i närheten av jorden men ska den ändå hit vill jag vara så långt ifrån den som möjligt.

sandstream skrev:
Tyckte du fick det att låta som att en liten 400 m sten som enligt experter skulle ha samma verkan som 180.000 Hiroshimabomber inte är så mycket att oroa sig för. Kan blir en liten notis i Ystad Allehanda eller så :rolleyes:

Haha..exakt hur fick du:

"Visst, 180 000 Hiroshimabomber låter säkert imponerande för den genomsnittlige kvällstidningskonsumenten, men det räcker definitivt inte för att utplåna allt liv på jorden. Inte ens nästan."

Till: "180.000 Hiroshimabomber inte är så mycket att oroa sig för. Kan blir en liten notis i Ystad Allehanda eller så"

sandstream skrev:

Är övertygad om att den aktuella himlakroppen inte kommer att vara i närheten av jorden men ska den ändå hit vill jag vara så långt ifrån den som möjligt.

Annars har de ju en bra lösning på det hela...Armageddon!
Tack Hollywood!

Bara att copy -> paste... hihihi

Chris Ash skrev:
Vilken funktion fyllde då ditt inlägg om du bara skulle hålla med mig?

Samma funktion som att i ett inlägg fråga varför någon håller med en.

Är du månne grälsjuk idag? :tungan

SSB skrev:
Samma funktion som att i ett inlägg fråga varför någon håller med en.

Är du månne grälsjuk idag? :tungan

Det är uppenbart att varken du eller sandstream förstår vad jag skriver eftersom ni tror att jag menar samma sak som sandstream, vilket innebär att jag måste förtydliga mig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti