läderställ för långa och smala?!?

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
Jag som är 195 lång och väger 82 kilo och letar efter ett ställ blev ganska besviken när jag prövade lite grejor på mchuset. Finns det något märke eller någon modell som är just lite längre, utan att bli mycket bredare? Visst, man stoppar ner brallorna i kängorna men de ska ju hälst inte bli för stort glapp till handskarna. någon som kan leda en lång och förvirrad som mig till lite klarhet i frågan? storlekar som ens är att överväga ar 54 och 56. men med risk att 56 blir duktigt för stort.

mvh Anton
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Välkommen i klubben! :( Om man är över medellängd antas man vara duktigt överviktig också :huvet
Jag köpte ett Dainese Defender på Lelles, det sitter bra i byxorna, men är lite pösigt runt armarna, men annars känns det helt ok, storlek 52. Jag är cyklist, så jag är smal med har väl tilltagna lår, så det gör det inte enklare att hitta kläder som passar... Pösigheten i ärmarna fixas med hjälp av div hantlar under vintern dock :D

Blev du nå klokare av det svaret? :va :)

Edit: Väger 84 kg ca.
 
Last edited:

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Jag är 197 men vägede kanske lite mer än dig när jag köpte mitt Dainese i strl 56. Det var det ända alternativet om man vill slippa ha knäskydden på låren. Det var lite fladdrigt runt armarna men som sagt, träning hjälper.
 

Höjsgaard

Dr. Höjsgaard
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Värnamo
Hoj
Numera hojlös, ny ska införskaffas
Jag själv är 192cm och 82 kg. Hade som du stora problem med att hitta rätt storlek. Dock fann jag ett Dainese 2-delat i strl 52. Kommer inte ihåg vad modellen kallas men den sitter som en smäck än så länge...
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Höjsgaard skrev:
Jag själv är 192cm och 82 kg. Hade som du stora problem med att hitta rätt storlek. Dock fann jag ett Dainese 2-delat i strl 52. Kommer inte ihåg vad modellen kallas men den sitter som en smäck än så länge...

Jag har i flera liknande tidigare trådar rekommenderat Dainese RR-27 (har jag för mig att det heter). Kan tro att det är ett sådant du har, för jag tycker det var stor skillnad mot många andra ställ.
 

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
R1-01 (såld...)
Köpte mitt (delade)ställ begagnat och det sitter väl hyffsat, dock är det ganska för stort över röven.. Ser lite konstigt ut när man reser sig upp.

Går det att lämna in till skomakare/skräddare för att fixa? Just med tanke på säkerheten. Tror det är resåret i ryggslutet som är lite trött.
 

KnutHerta

Medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda CB1000RA -09
anton ekman skrev:
Jag som är 195 lång och väger 82 kilo och letar efter ett ställ blev ganska besviken när jag prövade lite grejor på mchuset. Finns det något märke eller någon modell som är just lite längre, utan att bli mycket bredare? ......

mvh Anton

Ska köpa mitt första ställ snart, är 195 och 77 kilo, men det verkar tydligen vara svårt att hitta något som passar. Vilka ställ var det du provade? Hade tänkt åka ner till mchuset i Malmö men det verkar som om det inte är lönt, eller?

Om man köper delat ställ, kan man få olika storlekar i byxor och jacka?
(Är helt ny på sånt här..)
 

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
660 SMC
Tag ett ställ som sitter bra runt kroppen, skicka sedan iväg det till jofama så kan dom förlänga i både armar och ben. Det viktigaste är att skydden sitter på rätt plats först.

375kr +moms och frakt för förlängning av armar när jag frågade dem sist. :tummenupp
leveranstid c:a 2 veckor
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Du får väl äta upp dig. Jag tycker alla ställ är tighta som fan =)
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
tack alla ni

tackar så mycket för hjäpen som alla bidragit med. /anton
 

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha XT660X -11
Har ett skinnställ i stl 58 som är omsytt runt bröstet och har även förlängt armarna på det stället.
Är 1.97 lång och vägde 90Kg när jag sydde om det.
Men nu så hänger det i garderoben till ingen nytta.

Pm:a om det är intressant..
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
anton ekman skrev:
Jag som är 195 lång och väger 82 kilo och letar efter ett ställ blev ganska besviken när jag prövade lite grejor på mchuset. Finns det något märke eller någon modell som är just lite längre, utan att bli mycket bredare? Visst, man stoppar ner brallorna i kängorna men de ska ju hälst inte bli för stort glapp till handskarna. någon som kan leda en lång och förvirrad som mig till lite klarhet i frågan? storlekar som ens är att överväga ar 54 och 56. men med risk att 56 blir duktigt för stort.

mvh Anton

jag är 192 lång och väger ca 90 pannor, jag har strl. 50 i dainese, satt som ett korvskinn i början men nu är det perfekt, olav på mcvaruhuset tvingade på mig en 50 när jag själv stod och blegade på 54-56 ställen! våga prova lilla, längden i armar är inget problem för mig alls!!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
www.Psi-sweden.com
syr upp stället Grattis så det passar dej

själv ska jag nog köpa ett :)

nu kör jag runt i ett Alpinstar 52 och är 192 cm och väger ca 76 kg
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Faizty skrev:
jag är 192 lång och väger ca 90 pannor, jag har strl. 50 i dainese, satt som ett korvskinn i början men nu är det perfekt, olav på mcvaruhuset tvingade på mig en 50 när jag själv stod och blegade på 54-56 ställen! våga prova lilla, längden i armar är inget problem för mig alls!!

holy shit! Stl. 50 :va
Måste väldigt kort i armar och ben :va
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Berik LS1 3214. Är 193cm 85kg, provade 54 idag och kompisen fick hjälpa mig i det samt dra upp dragkedjan. Satt så man fick andnöd i början men man vande sig fort. Lite kort i armarna men inte särskilt. Knäskydden satt lite högt men hamna på rätt ställe när man satt sig på hojen.

Beställer ett idag :)
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Altså jag får inte in något ryggskydd i mitt Spidi strl 52ställ, det sitter så inihelvete. Då är det för litet va? Eller behöver man inte ryggskydd i ställen?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Argyle skrev:
Altså jag får inte in något ryggskydd i mitt Spidi strl 52ställ, det sitter så inihelvete. Då är det för litet va? Eller behöver man inte ryggskydd i ställen?


Självklar du ska ha ryggskydd även om du har helställ
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Själv hatr man problem åt andra hållet.Är 1,75 men kar korta ben + att man är lite bred över överkroppen o axlarna.Provade ett spyke rubicon stl 56 o jackan satt bra i armar o överkropp men byxorna var liiite långa.Sneglar lite på IXS istället nu som har ställ med byor som är kortare eller längre.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag är 183 och *host* 89kg vintervikt :rolleyes: har ett alpinestars stl 52 och med ryggplattan är det så det svartnar framför ögonen när jag böjjer mig :4skrika
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top