Läckra basejumps!! (Filmer)

Grannt! Klipp ur filmen Second Base är det, iaf första filmen.

Last edited:
Sista låten är Nothing Else Mathers med Apocalyptica vad de andra är vet jag faktiskt inte intresserad av att veta dock =)

Fan va gött det ser ut :yoparty Nån som vet hur många vanliga hopp man borde gjort innan man börjar med basejump? :D

Perra skrev:
2203168 Fan va gött det ser ut :yoparty Nån som vet hur många vanliga hopp man borde gjort innan man börjar med basejump? :D
Du kan väl hoppa base nu, bara att klättra upp på något lämpligt?
Kanske du skulle ta o testa på att hoppa vanligt först och se om inte det räcker?
Du bör göra så många hopp att du är van i luften, minst 200 iaf men helst många många fler...

Emmi skrev:
2203329 Du kan väl hoppa base nu, bara att klättra upp på något lämpligt?
Kanske du skulle ta o testa på att hoppa vanligt först och se om inte det räcker?
Du bör göra så många hopp att du är van i luften, minst 200 iaf men helst många många fler...
Vad kostar det ungefär att hoppa om man måste hyra allt? Är inte svin mycket? Så 200 måste ju va typ 3 årslöner..

Klart balla filmer i alla fall!

prulle skrev:
2203368 Vad kostar det ungefär att hoppa om man måste hyra allt? Är inte svin mycket? Så 200 måste ju va typ 3 årslöner..

Klart balla filmer i alla fall!

Kan bara svara för vanlig fallskärmshoppning. Du kan eventuellt hyra utrustning varje gång du hoppar (om det finns lediga utrustningar och du är i din hemmaklubb som hyr ut), men det vill du inte för det är inte skoj.

Min utrustning (fallskärmar osv) kostar 24000 kr + 2-3000 kr för begagnade overaller, höjdmätare, hjälmar osv...Utrustningen är från 1998.

Ett certifikat kostar runt 6000 kr i engångsavgift + 2500 kr om året. Sen måste utrustningen besiktas en gång om året och reservskärmen packas om två gånger om året, ca 1500kr sammanlagt per år.

Varje hopp kostar ca 140 kr och om du är aktiv gör du 5-10 hopp per helg.

Så det är inte gratis...men jävligt skoj!

Last edited:
Emmi skrev:
2203329Du bör göra så många hopp att du är van i luften, minst 200 iaf men helst många många fler...

Skulle säga uppåt en 2000, snarare än 200.

Det som fick hoppningen att skita sig för mig var att klubben flyttade 15 mil längre bort och då blev det ju bra mycket mer omständigt att komma iväg.

Kan inte annat än instämma med Emmi. Det ÄR jävligt skoj. :tummenupp

Plåtniklas skrev:
2203427 Skulle säga uppåt en 2000, snarare än 200.

Det som fick hoppningen att skita sig för mig var att klubben flyttade 15 mil längre bort och då blev det ju bra mycket mer omständigt att komma iväg.

Kan inte annat än instämma med Emmi. Det ÄR jävligt skoj. :tummenupp

Jo, jag håller med du helt klart. Jag läste mig till lite rekommendationer på internet nu och de skrev minst 200 så det var därför jag tog den siffran. När man har gjort 200 fallskärmshopp har man förhoppningsvis insikten att se att det är för lite.

Ähh, jag har 12 mil till mitt hoppfält, åka på fredagar och komma hem på söndagar... :)

Emmi skrev:
2203450 Jo, jag håller med du helt klart. Jag läste mig till lite rekommendationer på internet nu och de skrev minst 200 så det var därför jag tog den siffran. När man har gjort 200 fallskärmshopp har man förhoppningsvis insikten att se att det är för lite.

Ähh, jag har 12 mil till mitt hoppfält, åka på fredagar och komma hem på söndagar... :)

Sluuuta. Jag har inte råd längre. :mad:

Blir ju satans dyrt om man inte har egen rigg tyvärr. :(

Plåtniklas skrev:
2203468 Sluuuta. Jag har inte råd längre. :mad:

Blir ju satans dyrt om man inte har egen rigg tyvärr. :(

Jo, det blir det. Bara att skaffa egen rigg! :D
Hoppning fredag kväll till tisdag kväll i VFK :7peta:banana

Emmi skrev:
2203577 Jo, det blir det. Bara att skaffa egen rigg! :D
Hoppning fredag kväll till tisdag kväll i VFK :7peta:banana

Äsch då.. ;)

Problemet är att jag inte hoppat på snart tre år och måste således ta om hela certet från början. :mad:

Hade du A-cert innan eller? Du kan väl ta en något förkortad AFF om du har haft certet innan?

Emmi skrev:
2203656 Hade du A-cert innan eller? Du kan väl ta en något förkortad AFF om du har haft certet innan?

A-cert, ja.

Angående nån förkortat kurs så vet jag faktiskt inte hur det funkar utan har bara läst i handboken och där stod det att ny utbildning krävs. Ska fan ta och kolla upp det där lite bättre. :tummenupp

Plåtniklas skrev:
2203690 A-cert, ja.

Angående nån förkortat kurs så vet jag faktiskt inte hur det funkar utan har bara läst i handboken och där stod det att ny utbildning krävs. Ska fan ta och kolla upp det där lite bättre. :tummenupp

Jag vet inte heller, men de va nån elev som hade haft cert tidigare och gjorde en förkortad AFFutbildning när jag va och hoppade i VFK förra helgen. Har du msn?

Emmi skrev:
2203707 Jag vet inte heller, men de va nån elev som hade haft cert tidigare och gjorde en förkortad AFFutbildning när jag va och hoppade i VFK förra helgen. Har du msn?

Ta gärna och kolla upp det. :)

Emmi skrev:
2203329 Du kan väl hoppa base nu, bara att klättra upp på något lämpligt?

Hehe får ut och leta upp nåt lämpligt då :D Nej men det räcker säkert med att hoppa vanligt ett bra tag..får ta tag i det och testa nu i sommar för det verkar grymt kul.

Jag bor ca 1 mil från flygfältet i Gryttjom vilket utnyttjas väldigt mycket och som jag förstått det ganska populärt.

Någon som vill ta på mig ?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...