Läcker vid luftningnippel på oken.

RyttY

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
-02 Yamaha R6
Hej

Jag hade tidigare råkat dragit luftningsnipplarna på min R6:a -02 alldeles för hårt varvid den ena gick av.
Har nu fått ut den nippeln utan att behöva borra i gängorna och passade på att byta packningar och damtätningar.
Nu när jag skall fylla på bromsvätska igen och lufta bromsarna så läcker det vid luftningsnipplarna, alltså kommer vätska vid gängorna och inte bara genom hålet.

Har jag öppnat dem för mycket? (tycker jag öppnat dem lika mycket som förut och då var det inga problem)
Kan jag ha fått fel nipplar?
Har jag dragit sönder gängorna i oken där nipplarna sitter?
Det läcker på samma sätt från båda sidor och inte bara den som jag hade dragit av.

Tacksam för hjälp!

Edit: det läcker alltså inte när nippeln är helt stängd utan när jag försöker lufta och lossar på skruven så tränger det ut via gängorna och via hålet där jag har satt ett rör med backventil.
Men om det kommer ut vid gängorna så lär det väll komma in luft där också?

Någon som har tips!

Jo funderar på det men tänkte ifall någon exakt vad som är fel men är säkert gängorna. Får nog prova gängtejp annars såg jag nyss på en sida där dem tipsade om en firma som sålde en sats just för det problemet.

Loctite har även flytande gängtätning. Gul är färgen om jag inte minns helt fel.

MVH Phille

det kommer alltså ut lite vätska mellan gängorna när du skall lufta systemet? hur mycket? jag tror inte att det påverkar luftningen alls.

Är du säker på att det inte läcker sen när du dragit åt nippeln och sedan använder bromsen?

Läcker det inte när den är åtdragen så hade jag inte brytt mig. Bara till att lägga en trasa där.

Tack för svaren jag körde på ett par varv gängtejp idag och det funkade bra så nu är det luftat och provkört och verkar hålla tätt och bromsen känns bra. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT