Läcker vatten, kan man köra?

Inferno

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
krockad
Det läcker ifrån kylaren , e det lugnt om man kör med för lite vatten? Jag tänkte att den e väl ba där för att kyla ner motorn va? Så om man kör fort så borde de väl inte va nåt problem? Eller e det nåt annat som vattnet gör än kyler motorn ? Tänkte bara köra den till verkstan o tillbaka . Ca 20 km

Ju fortare du kör, desto högre varv. Ju högre varv desto fler explosioner i motorn, vilket i sin tur ger mycket mer värme. Har du en kåpförsedd hoj, skulle jag undvika det, men om det är låg temperatur ute och fritt luftflöde runt motorn, kanske det funkar.

Ju fortare du kör, desto högre varv. Ju högre varv desto fler explosioner i motorn, vilket i sin tur ger mycket mer värme. Har du en kåpförsedd hoj, skulle jag undvika det, men om det är låg temperatur ute och fritt luftflöde runt motorn, kanske det funkar.

Stillastående på tomgång skulle jag hävda ger mest värme, trots minst explosioner..
Fartvind kyler oavsett kåpor.

Högst sannolikt går det om du bara kör direkt till verkstaden i lugnt tempo utan stopp.
Men jag hade varit mer orolig för att kylaren skall börja läcka mer och att du får kylvätska framför bakhjulet.
Finns få saker som är så halt som kylvätska.
Man kan plocka av kylaren och ta med bara den istället till verkstaden, vilket är vad jag hade gjort isf.

Beror väl på hur mycket den läcker, rör det sig om några droppar i minuten så skulle jag tömma den på kylarvätska, fylla med vatten, göra detta 2-3 gånger för att bli av med all glykol o sen köra raka vägen till verkstaden. Eller nä, jag hade bara köpt en ny och bytt själv...

Gällande värmen så är det nog lugnt. Har kört bil utan kylarvätska i och en hojmotor sitter ju betydligt öppnare.

Inga tokgasningar bara utan så hög växel som möjligt och vid varje stopp stänger du av motorn.

Men som sagts tidigare vill man helst inte att det rinner ut på däcken.

Beroende på mängden kylareläkage när motorn går så är det väl bara att fylla upp och ge sig iväg.Kan ju ta en litersflaska med dig om den inte orkar ända fram.Men om läkaget är så omfattande så den inte kan ta sig dessa två mil så hade jag satt den på en släpkärra istället för att värmeskada motorn.

Så länge som du har vatten i kylaren så är det inget problem om det läcker lite.
Om det blir tomt så har du problem.
En vattenkyld motor får inte tillräckligt med kylning om den går utan vatten utan då överhettar den och då kan den skära om det vill sig illa.
Mycket fartvind och kallt ute gör att det tar lite längre tid men det är bara en tidsfråga innan den packar ihop.

Så om du tror att du kan fylla på och hinna till verkstaden innan det är tomt så kör på.
Men var beredd på att om det läcker ut kylarvätska så att det kommer framför bakdäcket så blir det djävulskt halt och du kan köra omkull om du inte är väldigt försiktig.

Jag är tveksam till om jag skulle köra en hoj med läckande kylare. I så fall skulle jag tömma ur och köra med bara vatten i kylaren till verkstaden för att undvika halkig glykol.

Gällande värmen så är det nog lugnt. Har kört bil utan kylarvätska i och en hojmotor sitter ju betydligt öppnare.

Inga tokgasningar bara utan så hög växel som möjligt och vid varje stopp stänger du av motorn.

Men som sagts tidigare vill man helst inte att det rinner ut på däcken.

Och en vän hade kört ca 2mil från verkstan där bilen varit på reparation.
2 mil från verkstan där de glömt dra nått.
Så kylarvattnet läckte ut och ca 2 mil från verkstan skar motorn.
Nåja verkstan tog det på verkstans försäkring.

Häll i en flaska kylarcement:tummenupp

Häll i vatten först och åk till verkstan sen...så länge det inte öser ur så är fet nog lugnt!

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år