Läcker olja ur ena stötdämparen, farligt att köra vidare?

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Har en Daytona 675 -10 800mil.
Såg i dag när jag skulle åka hem från jobbet att det under dagen hunnit bildas en pöl stor som en 5-krona nedanför vänster stötdämpare +att bromsoket och det runt omkring dämparens nedre del var ganska oljigt.

Däpningen känns ok just nu, men är det farligt/dumt att köra vidare?
Bästa verkstadstiden jag fått är 11/6, men den är bokad för 1000-milaservice, inte för rep.

Är det dyrt och komplicerat att packa om stötdämparen? Gör man båda när man ändå håller på?

Någon i 08 som kan hjälpa mig med detta mot skälig ersättning?

Snyft, jag vill ju åka... nu vet jag inte om jag vågar..

Robert

UAT773.jpg
 
Om det kan komma olja på bromsklossarna så har du problem

jag hade ett läckage bak på en CB750 -78 och bakbromsen blev aldrig sig lik efter stötdämparoljan

Kanske att tömma det läckande benet på olja?
 
Om det läcker så mycket att skivan blir insmord med olja påverkar det ju bromsförmågan till det sämre. Hoppas du hittar någon vänlig själ som kan hjälpa till. Hade jag testat att byta packningar på gaffelbenen nån gång hade jag gärna hjälpt till, men nu skulle du bli testobjektet. :hihi Det slipper du nog helst. :crash
 
Om hojen är några år gammal och stått för förvaring är det inte helt ovanligt att packningarna torkat något och att det läcker lite olja. Om inte packningarna torkat för mycket kan det räcka med att komprimera framdämparna några gånger för att "smörja upp" igen. Nu lär detta inte vara fallet för dig.

På offroadhojar är det inte helt ovanligt att framgaffeln börjar småläcka pga att sand och annan skit tränger sig in. Läckages kan då avhjälpas med hjälp av ett bladmått som man för ner och sedan drar runt gaffelbenet, innanför packningen, ett par gånger.

Personligen skulle jag prova bladmåttet. Blir det bättre så kör vidare, men var försiktig, om inte få det åtgärdat snarast möjligt. Aldrig kul att upptäcka bromsen inte tar, det har hänt mig.
 
Tack för svar, hoppas någon dyker upp som kan hjälpa mig...
Hojen får väl stå tills det inträffar...
Vågar inte köra som den är nu..
 
Jag är mest rädd för olja på däcket. Din hoj har dubbla bromsskivor, så bromsförmågan blir enbart reducerad på framhjulet med olja på bromsskivan.
 
Vad händer om jag tömmer gaffeln på olja?
Kan jag göra det på något enkelt sätt?
Vad händer om gaffeln inte har olja, blir det inte lite konstigt då med dämpningen?
Vafan ska jag göra?
Får ju inte tag på någon meck innan sommarn är slut... :(
 
....någon som vet om det här är en dyr historia på verkstaden?
Måste det utföras av aukt. Triumphverkstad för att vara tillförlitligt eller handlar det bara om mekanik så att vilken duktig mc-mek som helst kan fixa?
Då ökar ju chanserna något att jag kan åka i sommar...
 
....någon som vet om det här är en dyr historia på verkstaden?
Måste det utföras av aukt. Triumphverkstad för att vara tillförlitligt eller handlar det bara om mekanik så att vilken duktig mc-mek som helst kan fixa?
Då ökar ju chanserna något att jag kan åka i sommar...

Har precis bytt på mitt gamla lik! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275720-Påbackad-gaffel
Ja, du ska byta båda när det ändå rivs.
Nej, du ska inte köra med läckande packning. Olja både på däck och bromsar. Inte bra.
Svårt att tänka mig att det är en smart lösning att tappa ur oljan för att slippa läckage.
Måste väl finnas någon som kan byta packboxarna innan 11/6??
 
Jag gissar på en höft en tvåtusing, det tar ju en stund. Men har verkstäderna tid? Gör det själv istället! Skaffa manual, skaffa packningarna, skaffa oljan, skaffa verktygen. Youtube brukar ha tonvis med instruktionsvideor på sånt här. Jag har svårt att se varför en aukt triumphverkstad skulle behövas, känns som typiskt standardjobb.
 
På riktigt, 75% chans att det blir tätt om man försiktigt sågar ett bladmått varvet runt! någon måste väl kunna åka och lägga den minuten på att hjälpa till?
 
Tack för svar.... ingen som vill tjäna lite extra slantar då?
Bra Chronic, kom och testa, jag har inget att förlora.. ;)
 
Bladmåttstricket röstar jag också för, vet inte hur det ser ut på din hoj men man kan ofta lossa skrapringen (dvs den som sitter längst ned på yttre gaffelbenet om man har USD-gaffel och är till för att skrapa bort grus och skit som hamnat på inre gaffelbenet) också, försiktigt med en skruvmejsel eller kanske hellre med något i plast/trä, och pilla ut skräp. Dra därefter ett tunt bladmått runt gaffelbenet och vinkla det så att du "skopar upp" skit som fastnat istället för att trycka det längre in i gaffelbenet.
 
Gjorde iordning min framgaffel härom veckan och satte i nya packningar, en baggis! Men fick ta lite hjälp av youtube imellanåt. :)
 
Ska testa bladmåttvarianten...
Sedan måste jag väl tömma oljan för att kunna få rätt mängd ny olja 492ml tror jag det ska vara.
Eller ska jag bara höfta i det jag tror har runnit ut?
Inget som ska luftas eller ställas in utöver rengöringen?

Tack för svar!
 
Up-side down gafflar är krångliga att serva eller byta olja på .
Man måste plocka bort benen och demontera dem. sedan skall man lufta och fylla på oljan till en viss nivå, mätt i mm.

Enklast är nog att plocka bort benen och lämna in dem till någon som kan serva dem, det bör kunna gå typ över dagen .

Vad är det för fabrikat på gaffeln ? ta någon som har reservdelar hemma ....
 
Testade du med bladmåttet? Jag har ett jävla oflyt med packboxar..... Men för orolig att testa med bladmåttet av rädsla att skada packningen...
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top