Läcker olja (R1)

Mr_666

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Växjö
Hoj
R1
Hejsan nu är det så här att min hoj har börjat läcka olja, nere vid oljetråget nån stans. nån som vet vad det kan vara??
Om det brukar vara så på R1

Typiskt, få man skruva med den hela helgen säkert.
 
Hörde om man har hällt i för mycket olja så blir det för mycket tryck, då går packboxar mm.
Är detta sant, ni som kan!!!!!
 
Mr_666 skrev:
Hörde om man har hällt i för mycket olja så blir det för mycket tryck, då går packboxar mm.
Är detta sant, ni som kan!!!!!

Japp, för mycket olja är inte bra. Försök att lokalisera varifrån det läcker. Jag vet en som hade problem med oljefiltret till sin R1, det visade sig sen vara fel från fabriken...
 
Nej, det är inte ett vanligt fel, så ta bort magkåpan och inspektera, kanske har du ett defekt filter du med.
 
Poacher skrev:
Nej, det är inte ett vanligt fel, så ta bort magkåpan och inspektera, kanske har du ett defekt filter du med.

Är det svårt att ta bort magkåpan.
Hur ser man om det är filtret som är sönder eller om pckboxarna har gått åt helvete.

Är det svårt att byta själv??
Måste man plocka isär hela motorn??

Tack!!!
 
Mr_666 skrev:
Är det svårt att ta bort magkåpan.
Hur ser man om det är filtret som är sönder eller om pckboxarna har gått åt helvete.

Är det svårt att byta själv??
Måste man plocka isär hela motorn??

Tack!!!

Jag har aldrig tagit bort kåpan på en R1, men den sitter väl med ett gäng skruvar. Om du är osäker när du demonterar så ta bilder med digitalkamera/rita och skriv ner allt du gör, då blir det lättare att få tillbaka allt igen. :tummenupp

När kåpan är borta så kan du ju torka rent och se varifrån det läcker. Om det har varit för mycket olja i kanske den bara har tryckt ut oljan genom nån packning, å då är det inte säkert att det är nåt fel längre.

Om det bara är oljefilter eller om den bara har tryckt ut olja så är det bara att göra rent och hålla koll på eventuella läckor.

Om det sen verkar som att den inte läcker längre, så ta och kör en runda riktigt hårt så oljan blir varm och kontrollera att den håller helt tätt.
 
Mr_666 skrev:
Är det svårt att ta bort magkåpan.
Hur ser man om det är filtret som är sönder eller om pckboxarna har gått åt helvete.

Är det svårt att byta själv??
Måste man plocka isär hela motorn??

Tack!!!
ett tipps från mig till dig är att du bör nog låta någon annan titta på det där om du inte fixar att ta bort kåpan.
 
Mr_666 skrev:
Är det svårt att ta bort magkåpan.
Hur ser man om det är filtret som är sönder eller om pckboxarna har gått åt helvete.

Är det svårt att byta själv??
Måste man plocka isär hela motorn??

Tack!!!

När magkåpan är bortplockad, vilket i regel inte brukar vara så svårt (har själv aldrig skruvat på en R1:a men väl en R6:a, man börjar i regel med sidokåporna på båda sidorna eftersom de döljer fästskruvar för magkåpan - därefter skruvas magkåpan bort) så ser man relativt tydligt oljefiltret.

Torka rent - starta motorn (OBS med olja i) - håll visuell koll (ögonen) om du kan se någon droppe sippra fram någonstanns. Nyckeln till att finna oljeläckage är ren motor! Torka ordentligt rent annars ser man inte ett skvatt!

Mr_666 skrev:
Måste man plocka isär hela motorn??

STOP o belägg! Nej, det är sällan man måste riva hela motorn och du skall definitivt inte ge dig på det själv. Försök ta hjälp av en kunnig kompis som hjälper dig att lokalisera problemet. Rådgör sedan med en serviceverkstad om vad som måste göras och inte. Att riva motorn blir alltid dyrt även om man inte måste byta något.

Lycka till!
// Niklas
 
Mr_666 skrev:
Hejsan nu är det så här att min hoj har börjat läcka olja, nere vid oljetråget nån stans. nån som vet vad det kan vara??
Om det brukar vara så på R1

Typiskt, få man skruva med den hela helgen säkert.

Hur mycket läcker det, blir det en pöl under hojen eller kommer det nån droppe??
Har du fått service utförd under vintern? Det kan ju vara något så enkelt som att pluggen eller filtret inte är draget ordentligt.
Om packboxen för drevaxeln läcker borde du se det utan att ta av magkåpan.
Mitt under oljetråget finns det ett dräneringshål( iallafall på -02,-03), kommer det olja därifrån? Isåfall läcker tätningen till oljepumpen.
 
Mr_666 skrev:
Hörde om man har hällt i för mycket olja så blir det för mycket tryck, då går packboxar mm.
Är detta sant, ni som kan!!!!!

Det ska inte vara några större problem faktiskt. Enligt en säker källa.
 
Ska sruva bort kåporna till helgen och kolla vad det kommer ifrån.

Det var nog inte meningen att köra i helgen från han där uppe :tungan
 
*DanTheMan* skrev:
Kan vara från packboxen vid främre drevet som läcker.
min läckte vid främre drevet.om du har tur kan du ta ett bladmått och stoppa in i packboxen och vinkla det så skiten dras ut.dra runt ett varv å prova
kommer mycket grus å skit där.
mvh peter
 
Har hittat felet, 3 st skruvar va lösa där växelpinnen är. fan vad skönt att det inte va värre :fyllisar
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top