bensinskalle
Fulltankad!
Läcker olja från toppen !
Halloj!
Ja har fått problem med hojen, de är nämligen så att av någon anledning så läcker de olja från topplockspackningen... De är en gemensam packning för cylindern och "kamkedjehuset" och de verkar vara som att oljan sipprar ut vid huset på framsidan av motorn. De är ju luftkylt så de är svårt att komma åt och se ordentligt...
Jag har rivit isär motorn 2 gånger och förskt täta, men inget har hjälpt... Första gången ja rev isär motorn så visade de sig att jag hade glömt att sätta i en liten styrning mellan cylindern och toppen som sitter runt en av bultarna... Runt denna bult flödar även olja upp från motorn och in i "kamkedjehuset"... Jah trodde problemet var löst när ja satt tillbaka styrningen och skruva ihop skiten men de läckte förstås fortfarande...
Så de var bara att riva isär igen och då tog ja ur motorn helt och lyfte av cylindern o kika... Visade sig att ja glömt en styrning nertill mellan cylindern och blocket så ja satte dit den också. Verkar inte ha läckt därifrån dock. Smällde dit ny topplockspackning den här gången och drog en sträng med flänstätning ( värmetålig osv ) på båda sidor vid de området där de verkar ha läckt, men de hjälpte inte heller...
Motorn ser ut så här :
Samma som yamaha ttr 125, xt 125 och ch racing 125 osv...
Motorn har jag bytt ut ( köpt från en skrot ). Toppen har blivit portad av boost3 och de sitter 143 cc bbr cylinder på, ganska hög komp...
Cylindern har ja kört ca 300 mil på min originalmotor ( utan läckage, likadana packningar osv ). Sedan så lyfte jag över cylindern på nya motorn och har kört ca 30 inställningsmil sedan dess och upptäckte läckan nyligen...
Allting är korrekt gjort enligt manual, har dragit med rätt moment, dragit korsvis osv. Sitter dock två insexbultar i hörnen på "kankedjehuset" och dom har ja dragit efter de fyra huvudbultarna... ( kanske kan vara nåt? )
Så frågan är då, vad ska ja göra för att de ska sluta drälla? Framsidan av motorn blir skitig och ja kan inte påstå att tanken på motorras är spännande med tanke på att ja lagt ut många lappar på motorn, vill heller inte gå omkring och dutta i olja som man gör med gamla volvobilar..
Planfräsning eller slipning av toppen står på idélistan, nån mer idé eller ska ja köra på de?
Lessen de blev en lång text, men hellre för mycke info än för lite.......
Halloj!
Ja har fått problem med hojen, de är nämligen så att av någon anledning så läcker de olja från topplockspackningen... De är en gemensam packning för cylindern och "kamkedjehuset" och de verkar vara som att oljan sipprar ut vid huset på framsidan av motorn. De är ju luftkylt så de är svårt att komma åt och se ordentligt...
Jag har rivit isär motorn 2 gånger och förskt täta, men inget har hjälpt... Första gången ja rev isär motorn så visade de sig att jag hade glömt att sätta i en liten styrning mellan cylindern och toppen som sitter runt en av bultarna... Runt denna bult flödar även olja upp från motorn och in i "kamkedjehuset"... Jah trodde problemet var löst när ja satt tillbaka styrningen och skruva ihop skiten men de läckte förstås fortfarande...
Så de var bara att riva isär igen och då tog ja ur motorn helt och lyfte av cylindern o kika... Visade sig att ja glömt en styrning nertill mellan cylindern och blocket så ja satte dit den också. Verkar inte ha läckt därifrån dock. Smällde dit ny topplockspackning den här gången och drog en sträng med flänstätning ( värmetålig osv ) på båda sidor vid de området där de verkar ha läckt, men de hjälpte inte heller...
Motorn ser ut så här :

Samma som yamaha ttr 125, xt 125 och ch racing 125 osv...
Motorn har jag bytt ut ( köpt från en skrot ). Toppen har blivit portad av boost3 och de sitter 143 cc bbr cylinder på, ganska hög komp...
Cylindern har ja kört ca 300 mil på min originalmotor ( utan läckage, likadana packningar osv ). Sedan så lyfte jag över cylindern på nya motorn och har kört ca 30 inställningsmil sedan dess och upptäckte läckan nyligen...
Allting är korrekt gjort enligt manual, har dragit med rätt moment, dragit korsvis osv. Sitter dock två insexbultar i hörnen på "kankedjehuset" och dom har ja dragit efter de fyra huvudbultarna... ( kanske kan vara nåt? )
Så frågan är då, vad ska ja göra för att de ska sluta drälla? Framsidan av motorn blir skitig och ja kan inte påstå att tanken på motorras är spännande med tanke på att ja lagt ut många lappar på motorn, vill heller inte gå omkring och dutta i olja som man gör med gamla volvobilar..
Planfräsning eller slipning av toppen står på idélistan, nån mer idé eller ska ja köra på de?
Lessen de blev en lång text, men hellre för mycke info än för lite.......
Last edited: