Läcker olja från toppen ! please help!

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Läcker olja från toppen !

Halloj!

Ja har fått problem med hojen, de är nämligen så att av någon anledning så läcker de olja från topplockspackningen... De är en gemensam packning för cylindern och "kamkedjehuset" och de verkar vara som att oljan sipprar ut vid huset på framsidan av motorn. De är ju luftkylt så de är svårt att komma åt och se ordentligt...

Jag har rivit isär motorn 2 gånger och förskt täta, men inget har hjälpt... Första gången ja rev isär motorn så visade de sig att jag hade glömt att sätta i en liten styrning mellan cylindern och toppen som sitter runt en av bultarna... Runt denna bult flödar även olja upp från motorn och in i "kamkedjehuset"... Jah trodde problemet var löst när ja satt tillbaka styrningen och skruva ihop skiten men de läckte förstås fortfarande...

Så de var bara att riva isär igen och då tog ja ur motorn helt och lyfte av cylindern o kika... Visade sig att ja glömt en styrning nertill mellan cylindern och blocket så ja satte dit den också. Verkar inte ha läckt därifrån dock. Smällde dit ny topplockspackning den här gången och drog en sträng med flänstätning ( värmetålig osv ) på båda sidor vid de området där de verkar ha läckt, men de hjälpte inte heller...

Motorn ser ut så här :

KopiaavDSC00912.jpg

Samma som yamaha ttr 125, xt 125 och ch racing 125 osv...

Motorn har jag bytt ut ( köpt från en skrot ). Toppen har blivit portad av boost3 och de sitter 143 cc bbr cylinder på, ganska hög komp...

Cylindern har ja kört ca 300 mil på min originalmotor ( utan läckage, likadana packningar osv ). Sedan så lyfte jag över cylindern på nya motorn och har kört ca 30 inställningsmil sedan dess och upptäckte läckan nyligen...

Allting är korrekt gjort enligt manual, har dragit med rätt moment, dragit korsvis osv. Sitter dock två insexbultar i hörnen på "kankedjehuset" och dom har ja dragit efter de fyra huvudbultarna... ( kanske kan vara nåt? )

Så frågan är då, vad ska ja göra för att de ska sluta drälla? Framsidan av motorn blir skitig och ja kan inte påstå att tanken på motorras är spännande med tanke på att ja lagt ut många lappar på motorn, vill heller inte gå omkring och dutta i olja som man gör med gamla volvobilar..

Planfräsning eller slipning av toppen står på idélistan, nån mer idé eller ska ja köra på de?

Lessen de blev en lång text, men hellre för mycke info än för lite.......

Last edited:
Titta noga efter var oljan kommer. Tvätta motorn superren först.
Det är svårt att gissa sig fram vart det läcker ifrån. Var noga.

När du sedan skruvar itur igen, och monterar ihop, var väldigt noga med att allt kommer på rätt plats.
Är det det minsta skada någonstanns, skeva ytor, så ska du fixa det.

Ska troligtvis vara gummitätningar runt stålhylsorna. Som sagt, var noga. Det lönar sig.

Mats

ja jag skulle råda dig att plana så du vet att det är helt tätt där det görs ju med hundradelar vilket man inte ser alls med ögat

Ja ja har somsagt tagit isär motorn två gånger för att åtgärda problemet och andra gången ja skruva ihop så kan ja sätta pengar på att ja gjort rätt..

Jag har gjort rent så gott ja har kunnat också men somsagt de är ju luftkylt och svårt att komma åt. Men hela framsidan av cylindern blir täckt med olja och jag är 95% säker på att de kommer från framsidan av topplockspackningen :gnissla

Men har ingen nåt annat förslag så testar jag att planslipa toppen så den blir rak!

uppdate...

Har planat toppen, efter ett litet missöde ( felinställd fräs ) så blev de -27 hundradelar, men de blev rakt...

Men de läcker fortfarande, så jag antar att de bara är att le och plana cylindern en aning? Vet inte hur mycke ja kan ta innan kolven och ventilerna börjar smeka varandra men mycke är de inte iaf...

Ska införskaffa nya packningar också då alla är använda och återanvända.

Men är de nån som vet om de går att beställa specialtillverkade packningar från sverige? Behöver kanske lite grövre packning och så måste ja beställa packningar från usa annars...

uppdate...

Har planat toppen, efter ett litet missöde ( felinställd fräs ) så blev de -27 hundradelar, men de blev rakt...

Men de läcker fortfarande, så jag antar att de bara är att le och plana cylindern en aning? Vet inte hur mycke ja kan ta innan kolven och ventilerna börjar smeka varandra men mycke är de inte iaf...

Ska införskaffa nya packningar också då alla är använda och återanvända.

Men är de nån som vet om de går att beställa specialtillverkade packningar från sverige? Behöver kanske lite grövre packning och så måste ja beställa packningar från usa annars...

Oj då inte bra,,, synd jag inte såg denna tråd innan du planade. Brukar sällan/aldrig läka pga skevhet på en enstånka och sådan packning du har. För det var väl fiberpackning med pressad plåtkant runt cyllen? Är det därimot plåtpackning så kan det vara känsligare. Något du bör införskaffa är locktites packningsspray och spraya båda sidor av packningen ny som beg packning. Med denna spray kan man återanvända plåtpackningar minst 3gr. Mekonomen har hemma eller kan ta hem. ca 200 riksdaler men då räcker den i hela ditt liv.:tummenupp .
En billig bra packning är kopparplåt bara. Fixa en som är rätt tjocklek eller flera tunna till rätt mått. När du klippt ut den så kastar du packningen i en eld ett tag så den blir glödgad (vitaktig) Då tätar det smäggbra på enstånkor. Helst med packningsspray dåra...:yoparty

Därimot bör du kolla att styrningarna inte råkar vara för långa.....dvs ligger i tryck så packningen inte komprimeras!! Du kan endera mäta stennoga eller kapa av dom med dremmel 1mm extra. Kolla upp det innan du planar cylindern.....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti