Läcker olja från oljepumpen

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hej!

Nu har jag fått problem med hojen, det är en Yamaha tzr125 89 och den har börjat läcka olja ur oljepumpen, det går in 2 st slangar in i oljepumpen ena är den som går ifrån oljetanken och den andra är den som går ut ifrån oljepumpen ''skvallerslang'' det är den som läcker olja, det droppar lite grann när man kör eller när den står still ett tag.

Sen har jag nyligen gjort rent förgasaren och servat hojen, föggen har många uttag till slangar tycker jag, typ 4,5 st? det låter mycket och jag har satt på vakuumslangar på alla, på vänster sida på föggen så sitter en slang ganska långt fram mot insuget, där läcker det också ut ytterst lite olja? :O

Det ska väl inte kunna komma in olja där om nu pumpen skickar in olja in i vevhuset, det ska ju bara komma bensin genom föggen?

Snälla hjälp mig, ska börja köra på körskolan snart med min hoj (dom har ingen)
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Här är några bilder.
Det är den långa slangen som jag håller i, där läcker det ur slangen.20120319449.jpg 20120331454.jpg20120331455.jpg
Här är bilder på förgasaren slangen och sånt, det är den svarta slangen brevid den blåa, och som ni ser så har det runnit lite längs motorkåpan.
20120331457.jpg20120331458.jpg20120331459.jpg
 
Last edited:

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Är någon haj på om den slangen som det läcker ut ur kanske ska kopplas till förgasaren på något sätt, det finns ett uttag typ plastnippel som den kanske ska in i? slangen har jag förlängt, därför kanske det ser lite konstigt ut? någon som kan gå ner till sin lilla tzr och kika på hur den ser ut, vore ju lättsamt,http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/nya/hail.gif behöverr ju bara kolla vart den slangen leder, det duger nog med nästan vilken årsmodell som helst :p
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Ta ett kort på höger sida av förgasaren.. sitter en mässings nippel där i framdelen längst fram mot gummit när den e monterad... som den slangen du har förlängt ska sitta på.. det är väl en tunnare slang? annars så skär skiten ihop.. den andra slangen ska sitta i pumpen från oljetanken..

Sitter Mikuni wm26ss på hojen som de gör på Rd350 fast den har 2..
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Föresten.. om jag inte e helt bakom flötet så får ju motorn ingen olja om inte slangen sitter där.. Det är väl ingen smörjning från pump in i vevhuset väl?

Laddade ner ett Haynes manual här
http://www.manualedereparatie.info/...ervice_Manual_www.manualedereparatie.info.zip

Sidan 84 i PDF filen som är sidan 83 i manualet och bild nr 4.3 så ser du vart slangen ska sitta och även bild nr 5.2a på sidan efter..

CIMG1316.jpg

En bild på vänster fuggen till en 350 mässings nippeln sitter slangen från oljepumpen...
 
Last edited:

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Tack! fan vill ju inte att den ska skära nu:( vad är det för fel på mig? :( jag och motorer verkar inte gå hand i hand nu... ska kolla det ska ta en bild på fuggen i morgon så kommer den upp.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top