Läcker bensin efter vinterförvaringen

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Tog ut min CBR idag och startade upp den efter många långa månader i vinterförvaring.
Märkte efter ett tag att det droppade bensin underifrån.
Bensinen droppar enbart om motorn är igång. Jag kan alltså ha kranen på "on" utan att det händer något när motorn är avstängd.

Min första tanke var att det inte är några bensinslangar eftersom det bara läcker när motorn är igång.
Skit i någon av förgasarna? Flottörnål som har hängt sig?

Har haft hojen stående hela vintern i ett förråd med 3 graders värme. Aldrig mer aldrig mindre.

Om det bara droppar , då skulle jag ta en tur med hojen & förhoppningsvis så har det löst sig av sig själv .
Ganska ofta att hojen beter sig lite konstigt efter en vinterförvaring men som försvinner efter en ordentlig åktur .

Om det inte går över av sig själv så skulle jag tippa på bränsleslangen, dessa är en förbrukningsvara och ska bytas vart fjärde år (åtminstone var det så på min gamla kawa och min gamla gixxer).

Att det inte droppar när du inte kör är väl för att dels går inte bränslepumpen då, och speciellt är bränslekranen vakuumstyrd och är därför stängd när motorn ej är igång.

På din hoj går det två slangar från undersidan av tanken och ner under hojjen och vidare "rätt ut" (vet inte riktigt syftet med dom, kanske tryckutjämning?). Jag hade en CBR 600 -98'a tidigare och fick ett liknande problem, det visade sig att jag lyckats klämma en av dom här slangarna. Väldigt lättfixat iallafall, jag lyfte på tanken och såg till att slangarna låg rätt bara.

Jag vet inte om det är samma problem, på min hoj snarare forsade bensinen än droppade, men det kanske är värt att kolla iaf?

På min droppar det från ett av flottörhusen när motorn är igång, om hojen stått en längre tid. Rengjorde och bytte packningar i hopp om att få stopp på det men det gjorde ingen skillnad. Dock försvinner problemet efter en runda och håller tätt bara hojen används någon gång i veckan. Udda problem som jag inte gjort något mer åt eftersom det löste sig själv.

Min sv650 -03:a drällde också bensin när jag tog ut den. Räckte att varmköra så slutatde det. Bensinen kom från slanagarna som jag tror hade torkat en gnutta bara.

Som några skrivit så behövde jag bara köra nån bil på den så slutade bensinen läcka :tummenupp

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard