Läckande ventilkåpa

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nu har jag ett nytillkommet problem med den gamla häcken (honda cbx 750)! Märkte idag när jag varit ute och kört (utan startmotor då den är kaputt) att det "bubblar" lite från ett område på höger sida mellan ventilkåpa och cylinderblock. Inte alls mycket, mindre än 1mm stora bubblor och oljan som läckt har bara fuktat blocket typ 2cm neråt, alltså knappt alls. Men jag vet inte hur länge det läckt heller.

Frågeställningen är helt enkelt om detta bör åtgärdas, och vad det kan få för konsekvenser annars? Hojen går skitbra i övrigt så det märks inte av under körningen. Helt krasst så är det en jävligt gammal hoj utan värde i princip, och jag pallar inte lägga ner så mycket pengar i den pga det. Kommer det troligtvis att gå att köra max så där 200mil till i detta tillstånd? Planerar ny hoj till maj/juni och då får hondan gå i graven hur som helst.

Det skulle iofs kunna vara lärorikt att ta av kåpan och dra dit lite packningsklet för att täta, och kanske samtidigt passa på att kolla ventilerna, vilket jag aldrig gjort innan men gärna lär mig.

Vad tycker ni?

Uppifrån sett så är det ju.....ventilkåpa, topp, cylinder.

Förmodar då att du menar läkage mellan ventilkåpa och topp. Konsekvensen är bara oljesöl.

Byt packning, din cykel har hydrauliska ventiltryckare, alltså behöver du inte kolla nåt ventilspel.
Att åka en hel sommar med läckande packning är bara jäkligt irriterande, fixa bums.

Om du ska begrava hojjen om 2 månader så har du goda marginaler. Ventilkåpspackningen brukar vara dyr men du behöver ju ingen så det är no worries. Inget kan hända.

Vill du vara snål kan du köpa ett ark packningsmaterial och klippa själv. Finns på Biltema.

Byt packning, din cykel har hydrauliska ventiltryckare, alltså behöver du inte kolla nåt ventilspel.
Att åka en hel sommar med läckande packning är bara jäkligt irriterande, fixa bums.

Vad innebär hydrauliska ventiltryckare? Vad medför de för motsvarande underhållsåtgärd om man inte behöver mäta ventilspel på vanligt vis?

Jag ska inte åka hela sommaren, bara nu på våren och försommaren - sen blir det en annan hoj. :) Men på er låter det som att inget kommer ta skada mer än att oljeläckaget är söligt? I så fall skiter jag i att åtgärda det och kör istället.

Vill du vara sorgligt bekväm av dig, Biltemas bromsrengöring vid och runt läckaget. Kleta på lite http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...entilation/Vattenpump/Packningssilikon-36193/ och fukta ett finger med vatten och jämna till ytan, låt det luftfukthärda i 24 timmar.

Har sådan hemma, ska prova! haha

- - - Updated - - -

Förresten, har JB weld kallsvets-klet. Kanske värt att kleta över lite sådant och sedan biltemapackningsklet över det?

Ingen fara att åka, sålänge du har olja i tråget åtminstone.
Däremot en skitsak att fixa. Packningsmaterial finns som sagt på lösvikt och kostar skit samma, även om jag har svårt att tro att en orginal kan vara speciellt dyr...
Men min åsikt är att du skall ge fan i att kleta på nått kemiskt utifrån, det är bara fitterier sen om du, eller någon annan skall göra något ordentligt vid senare tillfälle, lämna hellre om det är såpass lite.

Vad innebär hydrauliska ventiltryckare? Vad medför de för motsvarande underhållsåtgärd om man inte behöver mäta ventilspel på vanligt vis?.
Det innebär att de aldrig behöver justeras, det tar lyftarna hand om.
Angående packningen så är den av gummi och bör helt enkelt bytas.

Förresten, har JB weld kallsvets-klet. Kanske värt att kleta över lite sådant och sedan biltemapackningsklet över det?

Skippa JB-weld. Jag lagade min gamla SAAB's kamkedjetunnel (oljan rann ut genom ett 1x2 cm stort hål) utvändigt med packningssilikon för 12 år sedan (vattenpumpens lager skar och gnagde hål på motorblocket), det håller fortfarande.

Använd INTE JB Weld där, det blir stenhårt och är dels inte gjort för att användas som ett packningsmaterial, dels måste det slipas bort, dvs är risken stor att man måste plana hela toppen innan man är klar. Kör på silikon istället.

Eftersom du ska skrota skiten inom kort och inte vill lägga några pengar
på den så är det väl bara att köra?

Springstart och oljedräll är ju bara lite hardcore ratbike:yoparty
Brist på startmotor o lite oljdräll lär ju inte ta livet av hojen!

Jag hade bara gett fan i. Torka lite olja ibland och kolla nivån lite oftare bara.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...