Läckande topplockspackning...?

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har ett litet oljeläckage mellan toppen och cylindern. Förutom att den läcker olja, vad kan det mer ge för effekter? Hoj = GSXR 1100 1992

Det lär ju inte täta sig självt.....bara att bita i det sura äpplet och byta.
Kan tänka mig att den kan gå lite illa och vara lite svårstartad.

Du kan ju testa att efterdra topplocksbultarna. I en lycklig värld kanske det räcker.

Får ju sämre komp också om det läker mellan cylinder och topp.

Prova efterdra topplocksbultarna men det är i regel bara en quickfix som låter dig köra några mil extra. Jag skulle ha bytt.

Bakdäck. Sa du inte i förra tråden att ett stift var svartare än de övriga?
Kanske läcker in olja där? Läckan kan vara så liten att den inte
märks vid kompressionsprov.

Bakdäck. Sa du inte i förra tråden att ett stift var svartare än de övriga?
Kanske läcker in olja där? Läckan kan vara så liten att den inte
märks vid kompressionsprov.

Stiftet har nog inte varit oljigt, men det är ju möjligt. Men var skulle ojan komma från?

Om det ser ut som i en bil så finns det oljekanaler mellan blocket och
topplocket för att smörja kamaxeln.

Och på en Gixxer 1100 -92 som är olje och luftkyld så forsar det väl runt olja i toppen för att hjälpa till med kylningen?

Det KAN ju vara så enkelt som att det bara är ventilkåpans packning som läcker runt tändstiften - där det finns en dräneringskanal till framsidan under avgasportarna mellan topp och block.

Håller tummarna för enkla fel...:tummenupp
Tänka positivt hjälper - en stund.
Men med Murphy i åtanke brukar enkla fel blir komplicerade fel när man väl börjat riva.
"Riva" i början av säsongen känns kanske inte sådär jetemotiverat men...:mad:
Har inhandlat en Kawa 750 med "läckande topp". Förre ägaren har bytt topppackning tre ggr..:rolleyes: (á 700:-/st)
Gissar att uppmätning av och sannolikt en mycket lätt planing av topp och ev d:o av cylinder avhjälper problemet för rätt lång tid framåt..
(Nu är ju jag bara en gammal stöt som avskyr quick-fixes då jag lärt mig av erfarenheten...)

Tänka positivt hjälper - en stund.
Men med Murphy i åtanke brukar enkla fel blir komplicerade fel när man väl börjat riva.
"Riva" i början av säsongen känns kanske inte sådär jetemotiverat men...:mad:
Har inhandlat en Kawa 750 med "läckande topp". Förre ägaren har bytt topppackning tre ggr..:rolleyes: (á 700:-/st)
Gissar att uppmätning av och sannolikt en mycket lätt planing av topp och ev d:o av cylinder avhjälper problemet för rätt lång tid framåt..
(Nu är ju jag bara en gammal stöt som avskyr quick-fixes då jag lärt mig av erfarenheten...)

Det blir ingen quick fix, jag tror inte på det heller. Förresten så köpte jag en topplockspackning på http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/GSXR_1100_M_N_GV73B_Slingshot/91-92/ för 350 spänn, köpte lite annat samtidigt, total frakt 90 spänn.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard