Läckande pop-up tanklock

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har svurit över mitt förbannade pop-up tanklock som jag monterade i tanken för ett par år sedan.
Skar bort originalet och svetsade dit insatsen, så det är inte direkt reversibelt.

Åkte till Roffes för ett par veckor sedan för att undersöka om gängorna måhända var HD-original, men sådan tur hade jag inte. Diametern på tanklocket är betydligt mkt mindre än många andra jag har kikat på.

Problemet är att luftningen för locket sker genom "kolven" som löper jag igenom tanklocket. Luften/soppan passerar in genom klackarna och upp under tanklocket. Tanklocket sitter monterat lite snett på sidan på tanken. Under tanklocket samlas således soppa varenda jävla gång jag har tankat och gör att lacken förstörs upp ovanför tanken+att soppa rinner överallt om jag tankar över 2/3 full tank. Resultatet har blivit att jag alltid får tanka halv tank, men även då kan skiten börja flöda över.

Vore YTTERST tacksam för tips om någon har en smart lösning på problemet.
Bifogar lite bilder som beskriver lite bättre.

Bifogat

• IMAG0447.jpg
    IMAG0447.jpg
    92.5 KB · Visningar: 250
  • IMAG0449.jpg
    IMAG0449.jpg
    97 KB · Visningar: 176
  • IMAG0451.jpg
    IMAG0451.jpg
    64.6 KB · Visningar: 143
  • IMAG0452.jpg
    IMAG0452.jpg
    63.5 KB · Visningar: 162
Ingen med några slaskiga idéer?

Svetsa in ett avluftningsrör från undersidan på tanken och från det så drar du upp en slang som slutar ovanför tanken. Plugga sen avluftningen i tanklocket.
Tanklocket är nog tänkt att sitta rakt uppepå en tank och inte sidmonterat som du har det.

Tack för tipset ;)

Om jag har fattat det rätt så något dylikt?

Bifogat

• Tanklösning.jpg
    Tanklösning.jpg
    27.9 KB · Visningar: 137

Prova om originaltanklocket från din Hinckley-trajja passar i gängan, isf är det HD-gänga. Du kan då använda HD-lock, eller trajja-lock, om kanten på genomföringen sitter tillräckligt högt i din tank.

De moderna trajja-locken passar på HD-tankar, om man sätter dit en ngt tjockare tätring, annars hamna locken på gränsen till för lågt på HD. Ja du fattar.

Beskrivningen av luftledningen du fick ovan är fel.
Det ska vara ett rör som svetsas/hårdlöds in i botten av tanken, men som mynnar inuti tanken på högsta punkten, vanligtvis uppe i fyllnadsröret. Sedan ansluts en slang på nippeln under tanken, slangen dras nedåt och får inte stiga ngnstans.

Sådana ledningar brukar dock inte ersätta ventilen i tanklocket.
Det normala (På HD och din trajja mfl) är en backventil i tanklocket, sedan en fjäderbelastad övertrycksventil på slangen från luftledningen jag beskrev. Så att luften kommer in i tanken via tanklocket, medan övertryck (om tex hojen ställs nytankad i solen) pinkar ut genom luftledningen. Du kan se denna luftledning mynna i tanken om du lättar på locket på din trajja.
Med detta arrangemang förhindras att det läcker bensin från hojen, tom om den hamnar uppochned i diket.

Bild från nätet:
Fuel+tank+interior.jpg

Last edited:
Sorry för sent svar Jörgen.
Kikade och mitt pop up var betydligt mkt mindre än trajans :mad:
Funderade vidare lite idag och tror att jag har kommit på en lösning.
Om jag får någon (?) att svarva ett nytt tanklock med samma gängdiameter och stigning som mitt pop up, drar ett rör rakt igenom som hårdlöds på ovansidan och lockas. Därefter borras små hål i sidoväggarna för luftning. Vad tror du, kan det funka?

Bifogat

• pop up 2.JPG
    pop up 2.JPG
    20.6 KB · Visningar: 95
  • IMAG0733.jpg
    IMAG0733.jpg
    251.9 KB · Visningar: 95
  • IMAG0734.jpg
    IMAG0734.jpg
    251.5 KB · Visningar: 78
Last edited:
Motsvarande lösning som denna.

Bifogat

• 82-346_m.jpg
    82-346_m.jpg
    11.9 KB · Visningar: 93
Fylla tanken med tankfoam? Borde få bort det mesta av skvimpningarna iaf...

En annan lösning borde ju kunna vara att du pluggar alla luftmöjligheter på tanklocket du nu har och försöker få till någon liknande lösning du skissar på? Borde ju gå att borra ett genomgående hål rakt genom centrumpinnen på tanklocket. Gänga i en bit gängstång som du borrat ett genomgående hål i och få dit någon ventilationsliknande sak på ovansidan.

Tank för tipsen :)
Tankfoam vette tusan, jag är skeptisk som fan till att fylla ngt i tanken alls efter alla problem jag har haft med sealers etc. Din idé att modda bef. tanklock har slagit mig med. Kruxet är att centrumpinnen är av så jävla klen dimension. Vill minnas att den är typ 8mm i diameter. Sen vette tusan om jag grejar ens med pelarborr att borra rakt? :rodnar

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back