Läckande packbox på utgående xel?

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Läckande packbox på utgående axel?

Har en KTM 660 SMC -04 som jag precis har bytt oring samt tätning (packbox) på utgående axel eftersom den läckte olja på just det stället. Nu när skiten är bytt så läcker det fortfarande.

Först så ska ju oringen träs på axeln. Sedan ska metalldistansen med ett spår för oringen föras på axeln. Till sits så pressas ju packboxen in på sin plats runt distansen. Finns inte så mycket som kan gå fel tycker jag. Kollade även distansen och den ser fin ut, men man kanske skulle ha bytt den med?

Någon som upplevt samma problem?

Tack på förhand!

Last edited:
Förmodligen har du skadat den men annars kan axeln vara sliten just där tätningen ligger mot axeln, men en 04 ska ju inte vara så sliten å andra sidan.

Cykeln har rullat 800 mil. Axeln själv borde inte kunna vara skadad eftersom packboxen omsluter en "hylsa" som man trär över axeln. Packboxen är inte i kontakt med axeln utan med denna distans. Jag får väl göra om eller lämna in cykeln i värsta fall.

Att packboxen läckerolja det beroende på tre orsaker
1- skadad gaffeltub och åtgärdar man detta med ett byte av gaffel tub
2-skadad eller gammel packbox ett byte av packbox ska stoppa läckaget
3- skadad sätet för packboxen i.e. där packboxen sitter ( oftast folk drar den gamla tätningen med skruvmejseln och bryr sig inte om de lämnar märke ).
när man ser nått märke ska man ta ett sandpapper på dem märkena försiktigt tills de blir fina o gämna.

Att packboxen läckerolja det beroende på tre orsaker
1- skadad gaffeltub och åtgärdar man detta med ett byte av gaffel tub
2-skadad eller gammel packbox ett byte av packbox ska stoppa läckaget
3- skadad sätet för packboxen i.e. där packboxen sitter ( oftast folk drar den gamla tätningen med skruvmejseln och bryr sig inte om de lämnar märke ).
när man ser nått märke ska man ta ett sandpapper på dem märkena försiktigt tills de blir fina o gämna.

Tror jag hittade problemet i dag när jag plockade bort drevet igen. Tog bort "hylsan" runt axeln som också tätar mot packboxen samt håller oringen på plats. Oringen var hyffsat sliten trots att jag nyss hade bytt den. Kan hända att jag förväxlade åtdragningsmomentet mellan bakre hjulmuttern och drevmuttern (80Nm mot 60Nm) vilket gjorde att oringen klämdes för hårt.

Eftersom det är söndag så fick jag inte tag på någon ny oring, men jag vände på den och monterade ihop allt igen. Peppar, peppar.... Det verkar nu hålla tätt trots att jag bara vände på oringen. :-)

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard