Läckande packbox i framgaffel, trots nya prylar... GSX750 -00

Men läckaget är fortfarande vid packboxarna och inte i bussningarna hur nu det skulle gått till.

Men va fan, bussningarna kan orsaka läckaget genom viss "snedställning" av innerbenen och ojämt slitage av radialtätningarna.
Summarum, glappa bussningar kan orsaka läckande tätningar, packboxar eller vad nu gemene man kallar dom.:7peta
 
Jomenvisst är så!! Att kasta hojen i sandfållan kan oxå orsaka läckage i packboxarna men fortfarande är det packboxen som inte håller tätt. Bytes packboxen så är det tätt igen trots glappande bussningar att man sedan sliter ut packboxen i förtid med glappande bussningar är jag helt införstådd med!!

But still det är packboxen som inte håller tätt och inte bussningen.:krama:D
 
,,,
But still det är packboxen som inte håller tätt och inte bussningen.:krama:D

Det är alltid packboxen, alltid alltid som läcker. Finns liksom inga fler ställen.. Om du inte har lyckats med bedriften att pajja nåt i locket (då lär ju ett läckage vara en tydlig ansiktsdusch). Det finns inget annat ställe det kan läcka på ett någorlunda modernt gaffelben.


Och potentiella orsaker till ett läckande gaffelben:

- Utmattade packningar/packboxar (dvs normal slitage)
- Utmattade bussningar (skapar ett snett (och glappande) förhållande mellan inner- och ytterben)
- Felaktigt montage av gaffelben (eller orsakat av vurpa) (orsakar ett snett gaffelben, sned belastning etc)
- Ojämnheter (alltså skador) i innerbenet (skadar packboxen, eller skapar en "lucka" för oljan att rinna förbi packboxen)
 
Last edited:
Vände du packboxen åt rätt håll? "fjädersidan" nedåt
 
Alltså. Nu förstår jag nog med vad sandfållan ( och nån mer ) menar... Min första kommentar, tagen ur sitt sammanhang kan ju uppfattas som att jag menar att bussningen läcker.. men så här tänker jag mig mina inlägg:

Kan ju såklart va bussningar med (som alltså är orsaken till läckaget) .Hur långt har aset gått?

och sen:

Nej du har inte rätt. Den (packboxen, som är huvudämnet) kan börja läcka pga att den (bussningen, som är subämne just här) glappar.





Långbänk?
 
Last edited:
Läs det jag citerade från dig, den vs det. Tog en stund innan jag kopplade.

Häpp jag var långsam
 
Last edited:
:fyllisar:fyllisar:fyllisar:fyllisarRätt mängd olja i båda benen??
Kan va att ditt renoverade ben får övertryck och kan även svikta i sin tur leder till att boxen läcker.
Lördag kväll vad fan vet ja.... :fyllisar
 
Vände du packboxen åt rätt håll? "fjädersidan" nedåt

Haha.. Ja jag tittade på packboxarna i typ 10 minuter och gnugga hårfästet (nacken)..
På dessa va det fjädersida åt bägge hållen av ngn anledning (luktar mygel) Men ena sidan var ytterkanten fasad så den biten fick bli den som gick ner i gaffelhuset som det var på dom gamla packboxarna.

Men det var första gången jag gjorde ingreppet och alla har påpekat hur lätt det skulle vara.
Dock såg jag att bussningarna var i sämsta laget så jag ska kolla upp vad en ny sats kostar i runda slängar.
Jag har tillgång till mycket fina verktyg i en hydralverkstad så en renovering av gaffelbenen skulle inte vara ngn omöjlighet. ska kolla lite med grabbarna på kolvrenoveringen och se vad dom säger.
kan vara värt några plattor mjöd. :)

Jag har inget som helst glapp i gaffelbenen för övrigt vad jag känt men får riva ner det igen och dubbelkolla bussningarna sen när jag ställt av maskinen för vintern.
Har ny sänglektyr i form av Haynes manual så det blir nog en komplett översyn då hojen faktiskt kommer få tjänstgöra som övningsobjekt till tjejen.:tuttar
Dyker nog upp fler frågor senare.
Gött att tråden fyller en funktion för övrigt.
 
:fyllisar:fyllisar:fyllisar:fyllisarRätt mängd olja i båda benen??
Kan va att ditt renoverade ben får övertryck och kan även svikta i sin tur leder till att boxen läcker.
Lördag kväll vad fan vet ja.... :fyllisar

Japp, allt enligt beskrivningen i manualen.
gaffelbenet komprimerat utan fjäder,distans och fjädersäte. 9,5cm från oljan till kanten på gaffeln.
Men med din teori så bör det isof sluta läcka ngn gång inom snar framtid då jag kör varje dag.:tummenupp

Lördagkväll är det :banana :fyllisar
 
Jag hade problemet med att höger gaffelben alltid jävlades med läckage, efter att ha bytt packbox 4 gånger länade jag iväg innerbenet på polering då det fanns några små repor, men det hjälpte inte, det börja läcka igen efter ca 50mil. Jag bytte då innerbent till en bättre beg utan repor och tänkte att nu borde saken va biff, men det börja läcka igen efter ca 50mil. Jag upptäckte då att den nedre bussningen inte helt ok, det fanns ett litet glapp, jag bytte den och nu är gaffeln tät och nu efter 100mil helt torr trots bakhjulsåka samt många stoppies :)
Testa byta bussningar, dom är inte dyra..tror jag gav ca 250:- för båda orginal.
 
ibland kan en lite "tjockare" olja vara det som behövs på en äldre hoj för att slipa läckage
 
Jag hade problemet med att höger gaffelben alltid jävlades med läckage, efter att ha bytt packbox 4 gånger länade jag iväg innerbenet på polering då det fanns några små repor, men det hjälpte inte, det börja läcka igen efter ca 50mil. Jag bytte då innerbent till en bättre beg utan repor och tänkte att nu borde saken va biff, men det börja läcka igen efter ca 50mil. Jag upptäckte då att den nedre bussningen inte helt ok, det fanns ett litet glapp, jag bytte den och nu är gaffeln tät och nu efter 100mil helt torr trots bakhjulsåka samt många stoppies :)
Testa byta bussningar, dom är inte dyra..tror jag gav ca 250:- för båda orginal.

Boom. Där kom det svaret man suttit o saknat =)
Ngn som upplevt samma problem och har en trolig lösning. :Bugar

Jo jag har faktiskt tänkt kolla vad en helronovering kan kosta i delar.
Där är lite andra saker att gå över ändå i motorn så jag kan nog hålla mig sysselsatt hela vintern utan problem =)

Tack för ditt svar. :tummenupp
Givetvis tack till alla andra oxå, förhoppningsvis kan tråden hjälpa ngn i framtiden.
 
inuti p-boxen finns det en liten fjäder som är till för o trycka ihop p-boxen , denna kan kan du korta ca 5 mm
lite jävligare o få ihop men det blir tätt , förutsatt att reporna är åtgärdade
 
Jag snackade med killen som reparerar kolvar och han sa att det inte va några problem alls, dom polerar upp dom och lägger i ny krom där det behövs.
sålänge reporna inte är där packboxarna går så ska det inte läcka om kolvstången är rak.
Vilket tar oss in på tipset om bussningarna.
Så jag har beställt nya delar så gör vi om det ordentligt:tummenupp

Man lär sig inget om man inte misslyckas några gånger.:huvet
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top