Läckande oljeplugg, köpa ny?

Buffer

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88
Hej!
Har precis bytt olja + kollat över hojen :tummenupp
Tyvärr verkar det som att oljepluggen är skadad då den läcker lite olja:(

Jag har en Kawasaki GPZ 900 -1988

Innan vintern tänkte jag vara duktig och beställde en ny oljeplugg (misstänkte att den gamla var dålig) från gpzzone.co.uk (Servicing / Oil Filter & sundries / Bolt, Oil drain Plug) men den passade inte (för smal) :(

Frågan är nu vart jag hittar en ny? titta på den bifogade bilden (länk nedan) så ser ni vilken bult jag söker.

http://img41.imageshack.us/img41/724/gpzoljeplugg.jpg

Tack på förhand!
/Buffer

Nu kan jag inte den modellen, men oftast när det läcker är det inte oljepluggen som är trasig utan en metallbricka som sitter på den som ska bytas (ska egentligen bytas vid varje oljebyte). Pluggen byter man bara om gängorna är trasiga (och tyvärr är det ofta snarare oljetråget som behöver gängas om)

Kan tyvärr inte titta på bilderna då vi har fåniga spärrar på jobbet.

Det är bara att gå in hos närmsta skruvhandlare och handla en i korrekt dimension och komplettera med en kopparbricka...

För bytas det skall den, olja på bakdäcket är liter mer spänning i tillvaron än önskvärt även för oss adenralinjunkeys...

Du behöver inte en ny plugg, bara en nt kopparbricka för det är den som tätar. Kom ihåg att dra med rätt moment också.

Jag behöver ny plugg. Den gamla är nämligen aningen skadad på tätningssätet då jag var tvungen att vålda bort den gamla kopparbrickan. Genomförde samma procedur förra året utan lekage.

Så ni tror det är standard m-gänga?

JA det är en standard M gänga, i värsta fall är den fingängad men då det gissningsvis är en vanlig M8-10 så då finns fingäng även i vanliga skruvbutiker...

Nice, då slipper man vara orolig över det :D
Blir till att lossa den och köpa ny till sommaren då :D Hinner tyvärr inte nu, då jag ska tillbaka till plugget på söndag...

Ha en underbar helg!

Kollade på mitt extratråg och i microfischen, det ska vara M12x1,5.
Tråget du har i länken är från årsmodell 84-85, på -88 sitter det dubbla avtappningar.

Skickar med microfischen för -88:ans oljetråg.

Bifogat

• Sump%20(C7)[1].png
    Sump%20(C7)[1].png
    50.3 KB · Visningar: 171
Kollade på mitt extratråg och i microfischen, det ska vara M12x1,5.
Tråget du har i länken är från årsmodell 84-85, på -88 sitter det dubbla avtappningar.

Skickar med microfischen för -88:ans oljetråg.

Okej, tack!
Det verkar som om någon av de tidigare ägarna har lyckats vrida sönder gängorna till oljepluggen. Bulten som sitter är nämligen mycket grövre (än original) och har tum-gänga.
När jag var på jakt efter ny bult så fick jag tag på en försäljare som hade skruvat på många japanare och han påstod att bulten ej var original. Dessutom sa han att skadorna på tätningsytan inte skulle ge några läckor med rätt koppar/aluminiumbricka. Så jag har köpt ett gäng kopparbrickor och hojen har inte läckt något över natten :D

Jag hade liknande problem; tog ner tråget, satte i en helicoil, och sen dit med det igen!

Gängpaj är det suraste som finns!

Väcker liv i en gammal tråd men med till del nytt innehåll.

Har idag en aluminiumbricka till oljepluggen. Spelar det roll om man byter den till en kopparbricka (nu satte jag dit en aluminiumbricka, mest nyfiken)?
Pluggen skall dras åt med 25 Nm enligt boken och oljefiltret med 10 Nm. Det är inte mycket det... Bör man efterdra efter x mil?

Väcker liv i en gammal tråd men med till del nytt innehåll.

Har idag en aluminiumbricka till oljepluggen. Spelar det roll om man byter den till en kopparbricka (nu satte jag dit en aluminiumbricka, mest nyfiken)?
Pluggen skall dras åt med 25 Nm enligt boken och oljefiltret med 10 Nm. Det är inte mycket det... Bör man efterdra efter x mil?

Aluminium går ungefär lika bra som koppar. Efterdra inte.

Aluminium går ungefär lika bra som koppar. Efterdra inte.

Den enda skillnaden är att du kan återanvända kopparbrickan om du inte dragit för hårt. Värm den körsbärsröd så återfår den mjukheten och tätar igen.

Anledningen till aluminiumbricka är att om du kör på saltade vägar är inte kopparbrickan bra. Inget problem om du inte kör året om...:)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti