läckande olja

kraschpuck

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R6, KTM 450sxf
idag när jag var på resa mot linköping och stannade på en mack, så droppade det lite olja på marken o blev en liten pöl iaf, det var inte motorolja då jag kollade den... denna som läckt var grön o kom från skyddskåpan över främredrevet??.. kan de möjligt vart kylvatten? fast jag tyckte de var exakt som olja... men motoroljan jag har är ju brun just nu.. finns de ngn annan olja i motorn jag inte känner till?.. en annan anledning till att jag trodde att det kunde vart kylvatten är att den går varmt, ligger typ på 97-99 grader under högfarstkörning, så fort jag kom in till stan gick den upp till över 100, som topp låg den på 111, de har den aldrig gjort.. brukar ligga på ca 85. jag fylle på expasionstjälet till kylarn en gång, men nu är den tom igen.. ska man fylla den kanske? .. tack för er tid.. o jag är inget proffs direkt.. så kanske är dumma frågor.. man tack för svar! :fyllisar

kraschpuck skrev:
idag när jag var på resa mot linköping och stannade på en mack, så droppade det lite olja på marken o blev en liten pöl iaf, det var inte motorolja då jag kollade den... denna som läckt var grön o kom från skyddskåpan över främredrevet??.. kan de möjligt vart kylvatten? fast jag tyckte de var exakt som olja... men motoroljan jag har är ju brun just nu.. finns de ngn annan olja i motorn jag inte känner till?.. en annan anledning till att jag trodde att det kunde vart kylvatten är att den går varmt, ligger typ på 97-99 grader under högfarstkörning, så fort jag kom in till stan gick den upp till över 100, som topp låg den på 111, de har den aldrig gjort.. brukar ligga på ca 85. jag fylle på expasionstjälet till kylarn en gång, men nu är den tom igen.. ska man fylla den kanske? .. tack för er tid.. o jag är inget proffs direkt.. så kanske är dumma frågor.. man tack för svar! :fyllisar

Är heller ingen "riktig" meck, men hade isär min r1:a för en månad sen och bytte olje/vattenpump. Kolla först varifrån ditt läckage kommer, låter som glykol om du får fylla på kylarvätska. Bara hoppas så att den inte dra i sig kylarvattnet i cylindrarna och vitryker när du gasar, då har nån packning gett sig. Det kan också bara vara en slang/slangklämma som läcker.Kolla också på de ställen där slangarna från kylarvattnet går in i motorn till vatten/oljepump(sitter på samma axel), det finns även en avrinning av kylar-vatten mitt under motorkåpan om det har blivit nåt fel i vattenpumpen inne i motorn, så inte vattnet ska blanda sig med motoroljan. Men som sagt du ska inte köra med den innan du hittat felet och absolut inte om den nästan kokar och blir varm, DÅ kan det kosta mycket pengar. Kolla var det läcker och laga det!! Lycka till!!

Ps. vet inte om det är samma på r6:an som på r1:an, men de liknar nog varann.Ds

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...