Läckande olja från framgaffel?

elazer

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Falun
Hoj
2006, Honda CRF 250
Min Honda CRF250 -06 droppar olja från framgaffeln när jag har den fastbunden på släpvagnen, framgaffeln trycks ju ned rätt rejält när jag spänner fast den, är det normalt att de läcker olja då? Är detta isf dåligt för framgaffeln eller är det ingen fara?

Den läcker inte när den står obunden i garaget.

Tacksam för svar.
 
Är det packboxarna som är slut alltså? Det läcker inget när jag kör eller när den står still i garaget, utan är bara när jag spänner fast hojjen på släpet så gaffeln sitter nedtryck under en tid.

Äre nått man fixar själv dedär då eller lär man vara skapligt mekkunnig?

Tack.
 
Har aldrig varit med om att det bara läcker när den står nerspänd. Tror du bara inte sett att det läcker när du kör också.

Ska du åka cross är det nog bara att du lär dig byta tätningarna för dom brukar börja läcka efter 20-25 timmar. Man kan nöja sig med oljebyte och rengöring av gaffel varannan gång om man vill snåla in lite. Dock kommer läckaget lite snabbare andra gången då.
 
Har aldrig varit med om att det bara läcker när den står nerspänd. Tror du bara inte sett att det läcker när du kör också.

Ska du åka cross är det nog bara att du lär dig byta tätningarna för dom brukar börja läcka efter 20-25 timmar. Man kan nöja sig med oljebyte och rengöring av gaffel varannan gång om man vill snåla in lite. Dock kommer läckaget lite snabbare andra gången då.

Kanske är så att jag inte noterat de bara.. Får prova byta packboxer o se om de blir någon förbättring :)

Tack för hjälpen!
 
Kanske är så att jag inte noterat de bara.. Får prova byta packboxer o se om de blir någon förbättring :)

Tack för hjälpen!


Läckage från framgaffeln är väll de mest vanliga inom cross.
tänk dig vad mycket grus/skit dam dom ska hålla bort.
detta är helt vanligt och bytet fixar du ganska lätt.
Se till att vara jävligt försiktig när du lossar låsring etc nära gaffel.
Repar du gaffen så kommer livslängden på packboxarna minskas avsevärt.
 
Tack för tipset henrik. Ska plocka isär gaffeln och byta packning så fort jag kommer hem från norge om 2 veckor. =) Gött att de inte var nått allvarligare än en trasig packbox iaf då ;)

Noterade nu när jag var ut och kikade att det bara var ena gaffeln som var "blöt" av olja nedtill, den andra var helt torr och fin.

Men det är väl likfan att byta båda packningarna medans man är i tagen. :)
 
Tack för tipset henrik. Ska plocka isär gaffeln och byta packning så fort jag kommer hem från norge om 2 veckor. =) Gött att de inte var nått allvarligare än en trasig packbox iaf då ;)

Noterade nu när jag var ut och kikade att det bara var ena gaffeln som var "blöt" av olja nedtill, den andra var helt torr och fin.

Men det är väl likfan att byta båda packningarna medans man är i tagen. :)

Man byter alltid båda samtidigt.

När du ändå rivit ner gaffeln kolla glappet på slitringarna.:tummenupp

Lättast att sätta upp gaffen i skruvstädet och med fullt utdragen gaffel att jucka up och ner för kolla gaffelglappen. En glapp gaffel gör packboxarna ovala och börjar läcka tidigare.:gnissla

Hoppas du förstod nu.:D

5W gaffel olja funkar fin fint
 
har inte honda gaffelben med dubbla kammare eller vad det kan tänkas heta.

är mycket krongligare att fixa änn vanliga usd gafflar vad jag har hört.
 
fick exakt samma problem med min crf 450 08 som gått 8 tim exakt samma sak när jag spände fast den på släpet man ska la inte behöva byta packboxar för det? det ska la hålla för att spänna fast och transportera skiten?
 
Är det packboxarna som är slut alltså? Det läcker inget när jag kör eller när den står still i garaget, utan är bara när jag spänner fast hojjen på släpet så gaffeln sitter nedtryck under en tid.

Äre nått man fixar själv dedär då eller lär man vara skapligt mekkunnig?

Tack.

Inte en enda person har gett dig tipset att INTE spänna ned den utan kloss mellan framhjul och styrhuvud. En framgaffel är ju inte gjord för att vara komprimerad under längre tider.

Kör med kloss när du spänner ned den och torka runt boxarna nästa gång du åker ut på banan. Har du inget läckage innan du åker hem lär du inte behöva byta boxar.
 

Bifogat

  • IMG_2571.jpg
    IMG_2571.jpg
    89 KB · Visningar: 744
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top