Läckande koppling KTM LC4!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tjena efter dagens tur upptäckte jag att det läckte olja ur huvudcylindern på min magura koppling, när jag öppnade oljelocket till huvudcylindern så var det totalt överfullt med olja (smaka hydralolja), (hojen är en 07 625SXC som gått 300mil)

Vad tror ni har hänt???

Det ska dock tilläggas att koplingen fungerar klockrent nu, och under dagenskörning på 26mil.

KTM standard att läcka överallt. Min 640 svettades också där och min 950 har gjort det också.

Ok, men det läckte mer än att bara svettas...

kan den varit överfull från fabriken? det vart en satans massa växlande idag så jag tänker på värmen, om det kan ha gjort att oljan expanderade mer än vanligt.

Last edited:
Så länge kopplingen fungerar utmärkt som nu, så åker jag vidare så får vi se hur det går!

Men kom med fler ideér om felet eller vad det nu är!!!

Tjena igen!
Kopplingen har fortsatt att läcka mer eller mindre, men nu senast läckte den mer än vanligt så jag tog isär huvudcylindern för en inspektion, och fann att ytbehandlingen (likt nicasil) hade släppt i loppet på huvudcylindern och skurit sönder tätningarna:mad:

(Ytbehandlingen sitter alldeles löst i loppet)

Är det någon mer som råkat ut för detta???

Tjena igen!
Kopplingen har fortsatt att läcka mer eller mindre, men nu senast läckte den mer än vanligt så jag tog isär huvudcylindern för en inspektion, och fann att ytbehandlingen (likt nicasil) hade släppt i loppet på huvudcylindern och skurit sönder tätningarna:mad:

(Ytbehandlingen sitter alldeles löst i loppet)

Är det någon mer som råkat ut för detta???

Det är väl samma kopplingscylinder till de flesta av KTMs hojar? Inte hört nåt om det, problemen brukar gälla luft. Snacka med Ragnar, han kan vara riktigt schysst gällande goodwill.

Det är väl samma kopplingscylinder till de flesta av KTMs hojar? Inte hört nåt om det, problemen brukar gälla luft. Snacka med Ragnar, han kan vara riktigt schysst gällande goodwill.

Vad jag förstått så finns det olika storlekar på pumparna. Ja har pratat med Ragnar idag och det skulle lösa sig smidigt, så vi för lá se vad posten kommer med:rolleyes:

Vad jag förstått så finns det olika storlekar på pumparna. Ja har pratat med Ragnar idag och det skulle lösa sig smidigt, så vi för lá se vad posten kommer med:rolleyes:
Ja att kolla vad som finns i paketet kan vara spännande om det kommer från Lelles...

Hej igen!, idag kom paketet från Lelles!
I paketet fanns en sprillans ny komplett kopplingshuvudcylinder med reglage och allt! (Goodwill utbyte):tummenupp

Stort tack till Ragnar på lelles för god service!!!

//Johan

Blir ju ingen mer vinter i år ändå, du kan ju ställa av ktm:en, och börja varma upp drz:an, min 660 är snart laddad med rallykam och förare på 10 kilo mindre än förra säsongen, pass på!! :)

Blir ju ingen mer vinter i år ändå, du kan ju ställa av ktm:en, och börja varma upp drz:an, min 660 är snart laddad med rallykam och förare på 10 kilo mindre än förra säsongen, pass på!! :)

Haha, så det tror du ... det är ju nu det börjar, issäsong fina frusna stigar med mera!:tummenupp
Ja hoppas slasket är ett minne blott nu för ett tag!
Så du menar att du var tvungen att banta 10kg & trimma för att hänga på min Z:a:rolleyes:

Last edited:
Hej igen!, idag kom paketet från Lelles!
I paketet fanns en sprillans ny komplett kopplingshuvudcylinder med reglage och allt! (Goodwill utbyte):tummenupp

Stort tack till Ragnar på lelles för god service!!!

//Johan

Nog första bra jag hört om lelles. Kan ju bara hoppas att de börjar greppa att det kanske inte är så bra långsiktigt att göra kunder besvikna på löpande band. (Det har nog nämnts positiva saker om Ragnar när jag tänker efter, men Lelles är det ont om bra omdömmen).

Är så förbannad att jag håller på att spricka. ALLA KTM's återförsäljare borde ju veta att detta är ett problem, trots allt fel på många Magura's kopplingcylindrar tydligen...annars skulle det väl inte tas upp i ett forum på nätet.

Kontaktade återförsäljaren som skulle kolla med nån "som hade hand om reklamationer på annan ort". Den personen hade nekat att detta skulle lösas genom någon typ av good will. Hur!?
Skiter fullständigt i om garanti finns kvar eller inte...om det är ett uppenbart fabrikationsfel (vilket det är) skulle det vara självklart att lösa detta trots att garantin gått ut. Bör kanske tillägga att hojen jag kör är av årsmodell -06 och väldigt snart till salu. Inte för att jag på något sätt är missnöjd med hojen utan snarare KTM sverige centralt och deras attityder till kunder...verkar inte vilja ha några.

Fortfarande förbannad......

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...