Läckande gaffeltätning då hojen stått

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute i garaget idag och såg då lite olja på framfälgen på höger sida på min Thruxton och konstaterade att att hojen läcker olja från höger gaffelben.

Hojen har stått sen slutet av maj ifjol utan att köras då jag kraschade med en av mina andra hojar, oljan som läckte ut är fräsch och fin då den kanske gått 50 mil då den byttes förra vintern. Är det vanligt att packboxarna börjar läcka då hojen står, den har bara rullats runt i garaget för att byta plats i garaget då jag hållit på med olika projekt.

Är det bara att ta tag och riva gaffelbenen och byta packboxarna då dom börjat läcka? Var väl inte överdrivet sugen på att riva gaffeln men det är väl lika bra att göra det nu då hojen ändå står.

Vad tror ni om detta?
 
Ja och ja. :)

Det är vanligt att de torkar när hojen inte används.

Det är bara att byta och så byter du oljan samtidigt. Mjukgörare i oljan åldras med tiden.


Buy quality, cry once
 
Det jag hade gjort är torkat av oljan och kört en sväng. Om det fortsatt läcker, läker är det väl där uppe, så hade jag kollat efter, och rensat, skräp i packboxen.

Men jag har haft fel förr! :hej
 
Är väl bara att beställa packboxar och skrapringar och ta tag i eländet, oljan är bytt i fjol under vårvintern och har som sagt kanske gått 50 mil, mer än så blev det inte denna säsong sen blev det kryckor resten av säsongen.

Att ge sig ut en sväng just nu är inte att rekommendera kom nyss hem efter att snöröjt flera timmar med traktorn och åka Thruxton på detta före är inget jag skulle ge mig på.
 
Var det USD gaffel på årsmod 13? Annars kan det vara skruven i botten på ytterbenet, om det har kommit olja på fälgen. Kopparbrickan ska bytas i samband med återmontage.
 
Var det USD gaffel på årsmod 13? Annars kan det vara skruven i botten på ytterbenet, om det har kommit olja på fälgen. Kopparbrickan ska bytas i samband med återmontage.

Men TS återanvänder den efter att ha värmt den körsbärsröd! :7peta
När något klantarsel dragit kopparpackningen för hårt blir det svårare att återanvända...
 
Det är vanlig gaffel på hojen som är en 2013, gaffeln har nog aldrig varit isär i alla fall med tanke på det miltal hojen har och de två tidigare ägarna, oljebytet av mig förra vintern är nog enda underhållet på gaffeln. Oljan kommer efter gaffelbenet så det är packboxen så det är inte kopparbrickan som läcker, har koll på att an kan glöda kopparn för att få den mjuk igen.

Är det original packboxar gäller till en Triumph Thruxton?
 
Prova först med knepet att stoppa ned ett tunt bladmått mellan ben och packing och drar runt ett par varv så att eventuellt skräp flyttar på sig. Mitt gamla härke till GPz1100b1 hade stått med vatten under "grovskyddet" så att det börjat rostat. Gnidden som man är - satte jag en 15 mm spacer under returfjädern (som gör gaffeln lite stiffare) så att rost-ringen inte längre nöter mot packningen per default. Gaffeln blev helt lagom jämfört originalets lite "slaskiga" attityd.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top