Läckande framgaffel ZX9R -98

ZtreetFajter

Vem Faan är Peter? ;)
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
SUKKA GSX-R 1000
Kompis har en Läckande framgaffel på en Kawasaki ZX9R -98

Byte av packbox o "dammtätning" är det ngt man gör själv?

Hur går man tillväga isof?

Mvh / J

ZtreetFajter skrev:
2295967 Kompis har en Läckande framgaffel på en Kawasaki ZX9R -98

Mvh / J

jag hade en jobbarpolare som hjälpte mig med mitt byte av packboxar och det blev suveränt! en haynes mekbok, någon form av lyftanornding i kronan och en massa tålamod så ska det nog gå bra. ett tips e att använda den gamla packboxen att använda för att trycka ner den nya med. bara att slipa lite på den gamla så den glider lätt och sen knacka på den för att få ner den gamla på plats.

ZtreetFajter skrev:
2295967 Kompis har en Läckande framgaffel på en Kawasaki ZX9R -98

Mvh / J

Gjorde det på grannens hoj i våras. INte så svårt....

Bort med gaffelbenen , Ta en muttermaskin o lossa insexbulten i botten , skruva loss den stora muttern i toppen , plocka ur fjäder o kolvstång , bort med dammtätningen , ta bort låsclipset vid packboxen , RYCK isär gaffelbenen. Polera gaffelbenen vid behov , kom ihåg hur den gamla tätningen satt , byt tätning , använde den gamla tätningen för att få den på plats eller svarva en ring som jag gjorde....
Sätt tillbaka allt i omvänd ordning , lossa på den övre muttern igen o plocka ut fjädern , komprimera ihop gaffeln max , i med olja o mät rätt avstånd uppifrån kanten. I med fjäder o dit med den övre bulten... KLART !

Folkezx9r skrev:
2296036 Gjorde det på grannens hoj i våras. INte så svårt....

Bort med gaffelbenen , Ta en muttermaskin o lossa insexbulten i botten , skruva loss den stora muttern i toppen , plocka ur fjäder o kolvstång , bort med dammtätningen , ta bort låsclipset vid packboxen , RYCK isär gaffelbenen. Polera gaffelbenen vid behov , kom ihåg hur den gamla tätningen satt , byt tätning , använde den gamla tätningen för att få den på plats eller svarva en ring som jag gjorde....
Sätt tillbaka allt i omvänd ordning , lossa på den övre muttern igen o plocka ut fjädern , komprimera ihop gaffeln max , i med olja o mät rätt avstånd uppifrån kanten. I med fjäder o dit med den övre bulten... KLART !

Ngn som har en sprängskiss...bara ifall att?...samt hur mkt olja vi ska slå i..

ZtreetFajter skrev:
2296044 Ngn som har en sprängskiss...bara ifall att?...samt hur mkt olja vi ska slå i..

oljemängd ska nog stå i manualen om jag inte minns fel. gör iaf det på min. men ett bra riktmärke e ca 100 mm ihoptryckt. minns inte om det var med eller utan fjädern i dock. i min var det iaf 116 mm luftspalt upp till övre kanten.

Perkidde skrev:
2296049 oljemängd ska nog stå i manualen om jag inte minns fel. gör iaf det på min. men ett bra riktmärke e ca 100 mm ihoptryckt. minns inte om det var med eller utan fjädern i dock. i min var det iaf 116 mm luftspalt upp till övre kanten.

Ok ok..manual har vi..får öppna den o bläddra lite då ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg