Läckande framgaffel YZF 426a trots totalrenovering

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Mitt vänstra gaffelben på crossen började bli lite inkontinent efter förra veckans isåka.
I godan ro beställde jag nya packboxar/bussningar och alles för att göra en total översyn.
Allt plockades isär och delarna monterades. Såg kalasfint ut utan läckage när jag pumpade på gaffeln innan den monterades i hojen.

Slängde ihop allt och lämnade garaget.
Ikväll efter hojmässan skulle jag gå och preppa det sista inför morgondagens körning när jag såg att det rann satan från samma gaffelben igen..

Rev isär allt igen och kollade om ngt satt snett eller felaktigt, allt såg bra ut. Monterade ändock en ny packbox och testade att pumpa på gaffeln, snortät.
Monterade på allt på hojen igen och tro fan inte att den börjar palta igen..

Inga synliga skador eller repor på benet, allt se rakt och fint ut. Frågan är nu vad fan kan det vara? Så jävla less på yammas läckande gaffelben.. Allt är bytt, men skiten läcker ändå. Vad fan kan det vara?
 
Packboxen (radialtätningen) som du tog bort, kollade du hur den lilla inre fjädern låg?
Det händer att man lyckas pilla ur den ur sitt läge när man monterar.

Osannolikt att man gör det två ggr, men men.

Har du fått rätt tätning?
 
Hade du bytt alla glidbussningar? Hade en ktm adventure där bussningarna var sopslut på. Läckte ordentligt. Testa rucka benet i sidled.
 
Allt såg bra ut på båda packboxarna, även den som läckte först. Båda glidbussningarna är helt nya.
Enligt förpackningen skall de passa till min hoj. Det märkliga är att gaffeln är helt tät när den inte är monterad på hojen. Så fort den monteras i kronorna börjar den palta..
 
Läckte som en brunstig 14is på steroider idag på iskörningen. En trasa fick provisoriskt lösa blödandet.
Blir väl till att försöka jaga rätt på ett nytt gaffelben om ingen har tips på vad fasen som kan vara fel.
 
Allt såg bra ut på båda packboxarna, även den som läckte först. Båda glidbussningarna är helt nya.
Enligt förpackningen skall de passa till min hoj. Det märkliga är att gaffeln är helt tät när den inte är monterad på hojen. Så fort den monteras i kronorna börjar den palta..
Hur hårt drar du gaffeln? Klämmer man åt för hårt så kan ytterbenen tappa formen och det börjar läcka och gå tungt.
 
Hmm, tänker högt..
När hjulet är monterat. Ta och mät c-c vid axeln, och sedan vid undre krona. Kan det vara så att när hjulet monteras så drar/trycker det benen ur dess "arbetsriktning"?
 
Har dragit dem enligt angivet moment i manualen. Minns inte i skallen vad det var nu. Runt 25Nm.
Misstänkte att det hade att göra med att jag hade monterat ett WR400 hjul fram för isåka, dvs att distanserna inte stämde. Mätte med ett skjutmått, men avståndet inuti var exakt detsamma. Bytte ändock distanser inför dagens körning, men läckaget fortsatte. @Micke, inte omöjligt, men jag tycket det ser bra ut. Skall ut och mäta igen för säkerhetsskull. Märkligt att benet är tätt innan det monteras. :huvet
 
Jajemen! Postar ett par bilder strax, men allt såg bra ut på plats (avseende cc-mått)
 
Körde på eltejp, fett och gafflelolja. Inga skador på den förra eller denna packbox. Plockade av hjulet ikväll för att lägga om däcket till ett annat finndubbdäck. När jag pumpade gaffelbenet upp och ned utan hjul på så är den heltät. Så jävla märkligt
 
Någon som råkar veta om gaffelbenen från en YZF 250 från 03 passar till min 426a?
Fått ett bra pris på ett par.
 
Någon som råkar veta om gaffelbenen från en YZF 250 från 03 passar till min 426a?
Fått ett bra pris på ett par.

Det kan ju vara en fördel om du anger årsmodell på din egen hoj.

Jag tror gaffelbenen är ganska lika mellan 96 och 2005 om jag minns rätt. Och det är väl i princip bara fjädern som skiljer mellan 125 och 450 från samma årsmodell. (Och kanske lite schimsning också.)

Eventuellt har dom nog bytt bromsok vid någon årsmodell också så det kan ju ställa till problem med fästet för oket.
 
Last edited:
Jag hade liknande problem på en gammal husqvarna, Det ver ett pyttelitet stenskott som knappt syntes på inre bent som rev sönder tätningen flera ggr på rad.
Leta noggrannt efter små märken i innerbenet och putsa bort skadan föriktigt med ett knivbryne eller fin smärgelduk. En liten grop vid skadan gör inte så mycket men grader i kanten av skadan river sönder tätningen fort.
Flera yamaha 250/125/450 har samma gaffel men det kan skilja i diameter och eventuellt något i längd mellan olika modeller. Jag skulle dock försökt putsa innerbenet först.
 

Det kan skilja detaljer invändigt som inte hindrar att yttre måtten är detsamma. Exempelvis så har 2007 och 2008 olika längd på cartridge-stången samt olika bromsok. Infästningen i gaffeln samt hjulinfästningen är dock densamma.

Nu har jag precis ägt både en 07a och en 08 samtidigt därför vet jag det. De äldre maskinerna kan jag inte lika detaljerat.
 
En 00a jag har. Vill minnas att jag inte har en Showagaffel, skall kolla ikväll. Kollade benet efter grader när jag rev isär.för andra gången. Inga skador, men polerade ändock med 1200 och 2500 papper. Gaffeln är ju tät i sig själv innan hjulet monteras. Skall testa med.min andra framfälg ikväll om det blir ngn skillnad, svårt att tro det dock.
 
Du får ta loss benen och rulla dem på några stadiga stållinjaler och kolla om de är krokiga :gnissla
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top