Läckande framgaffel GSX600 F -99

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
I vintras bytte jag packboxar och dammskydd på min framgaffel (och olja).

Efterssom det inte e en inverterad gaffel så visar sig ju inte läckage vid stillastående, men nu när jag har hojkort (jää baby) och börjat köra med hojjen så fuktar det ganska mycket på ena benet. Inte så att det rinner och skvätter men det framgår tydligt att det e olja där.

Teflondelarna inne i dämparna var slitna i kanterna men de såg ok ut på mitten. Jag är lite osäker på deras funktion.
Kan det vara så att om de är slitna det blir för högt oljetryck mot packboxarna? Eller har jag bara fått en dålig box eller smuts vid montering?

Någon som har nån aning?

Gjorde du som det står i haynesboken och smörjde in gaffelbenet innan du monterade dammskyddet? Dammskyddet tätar inte som en packbox runt gaffelbenet utan lite olja kan krypa fram om du fläskade på mycket olja mellan packbox och dammskydd. Testa torka av och kör. Förutsätter att du inte fyllt för mycket olja i gaffeln.

Kommer faktiskt inte ihåg men stod det att det skulle göras så gjordes det sannolikt.
Nä naturligtvis lagom med olja. Både volym och avstånd till kanten stämde väldigt bra.

Men det känns som att det är mer än vad som kan ha virit påsmort vid monteringen.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd