Läckande förgasare

davidb84

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Täby
Hoj
1980, Honda, cb650
Hej

Inget konstigt med en läckande förgasare i vanliga fall, men det här är inget vanligt fall.

Har en gammal cb 650 som jag bytt alla packningar o trottel nålar i förgasarna men ur förgasare nummer 3 så läcker det konstant. Provat o ställa ner flottörhuset och gjort så rent i sätet där trottelnålen går ner men inget har än så länge löst problemet.

Den går lite halv knackigt överhuvudtaget ska tilläggas för förgasarna är inte rätt bestyckade än så länge men tycker inte att det har med läckaget att göra.018 (kopia).jpg

här är en bild på dessa keihin förgasare om det skulle hjälpa någon.

Tack på förhand

David
 
Kollat så att inte flottören är otät och tar in soppa?
Annars känns det spontant som ett förestående nålventilbyte.

Välkommen förresten, du har sett att du registrerat dig som tjej va?
 
Du menar själva sätet dör flottörnålen sitter? har ju en sprillans flottörnål i, men läcker fortfarande.... tagit av o på dom där förgasarna nu säkert 50 ggr senaste året

Hahaha tack för den, andra gången jag registrerar mig på ett forum o gör det.
 
Du menar själva sätet dör flottörnålen sitter? har ju en sprillans flottörnål i, men läcker fortfarande.... tagit av o på dom där förgasarna nu säkert 50 ggr senaste året

Hahaha tack för den, andra gången jag registrerar mig på ett forum o gör det.
Japp, slitet säte kan det vara.
 
Vad gör man åt det? bara leta efter ny förgasare eller kan kan fila till den på nått smart sätt?
 
Nu är jag total novis på såna där förgasare men jag antar att grundkonstruktionen/principen i förgasare är tämligen universell...

Har du nån form av vakuumsug? Sätt i.s.f. den där bensinslangen går in i förgasarna och prova att pumpa upp vakuum. Om du inte får upp vakuum så är något fel på systemet och bensin kan läcka in i förgasaren varpå den så småningom flödar över.
Nålventilen är nog det första du bör kolla om vakuum ej kan uppnås. Sluter nålventilen tätt i sitt säte? Runt nålventilens säte sitter det dessutom ofta en oring. Om den inte tätar så passerar bensin in även den vägen varpå hela funktionen med en flottör som stänger vid en viss nivå inte fungerar. ---> förgasaren flödar.

Finns en uppsjö av filmer som beskriver detta på Youtube. Tipset hur man fixar ett nålventilsäte med tops, krompolish och borrmaskin gillar jag. :)

https://www.youtube.com/watch?v=zlez_hdoWYk
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top