Läckande förgasare och kran gammal GSXR750

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag skulle behöva hjälp med förslag på vad det är som läcker på ena av mina hojar då mina idéer över vad som är fel tagit slut.
Hojen är en Suzuki GSXR750 från 1993.
Allt börjar med att jag plockar av förgasarna och plockar av nedre delen av förgasarna (förgasarkopparna kanske det heter?), plockar loss munstycken, flottörer och hela köret och rengör, när jag plockade ihop dem och ska starta hojen börjar det läcka från tre av förgasarna. Jag misstänker att det är packningarna nere vid "förgasarkoppen" så beställer nya (dröjer säkert 3-4 månader innan jag får dessa), plockar av förgasarna igen, när jag lossar kopparna så ser jag att packningarna torkat/gått sönder, byter packningar, monterar förgasarna, till en början läcker det ingenting men sedan börjar det läcka från första och/eller andra förgasaren (vänstra sidan på motorcykel det vill säga). Beställer 2 nya packningar då jag får en idé om att de jag beställde kanske redan var dåliga/gamla (kanske dumt men jag har ändå gjort detta), monterar dessa och ser att det är rätt mycket smuts/avlagringar i spåren där packningarna sitter så gör rent, byter packningar, på med kopparna och denna gång använder jag inte motorcykelns egen tank och kran (vakuum) utan jag använder en flaska med bensin och en vanlig bensinkran som gör att förgasarna får bensin hela tiden. När motorcykeln är avstängd så läcker inte förgasarna men när jag sedan startar motorcykel börjar det läcka. Tomgången är helt normal och när man gasar så beter sig motorcykeln helt okej. Jag har försökt att kolla var det läcker men bensinen sprider sig runt förgasarna så det är väldigt svårt och trångt att se vart det läcker någonstans, hade en plan att plocka av förgasarna och hälla i bensin men problemet är att detta verkar nu bara uppkomma när hojen är igång.

Så har någon något förslag på vad det är jag skulle kunna titta på eller vad jag kan göra för att lokalisera läckaget eller något tips över vad det är som läcker?

Nästa bensinläckage från samma hoj.
Den läcker bensin från kranen, det började med att om man trycker lite på reglaget från kranen så kom det någon droppe bensin men nu när hojen bara stått under vintern och jag monterade av tanken så började det forsa bensin från kranen. Jag har gått in på sprängskisser över kranen och bytt den packning från kran till tanken som finns på sprängskissen men det verkar som att kranen läcker från reglaget. Jag har monterat av reglaget och funnit 2 O-ringar som båda ser helt okej ut och de känns bra men jag misstänker att det är dessa som släpper ifrån sig bensin. Har kollat runt men hittar ingen sida som verkar sälja dessa O-ringar.
Kranen är förövrigt en original vakuumkran.

Någon som vet om det går att finna dessa O-ringar någonstans eller kan det vara så att det är något annat som läcker?
 
Jag skulle behöva hjälp med förslag på vad det är som läcker på ena av mina hojar då mina idéer över vad som är fel tagit slut.
Hojen är en Suzuki GSXR750 från 1993.
Allt börjar med att jag plockar av förgasarna och plockar av nedre delen av förgasarna (förgasarkopparna kanske det heter?), plockar loss munstycken, flottörer och hela köret och rengör, när jag plockade ihop dem och ska starta hojen börjar det läcka från tre av förgasarna. Jag misstänker att det är packningarna nere vid "förgasarkoppen" så beställer nya (dröjer säkert 3-4 månader innan jag får dessa), plockar av förgasarna igen, när jag lossar kopparna så ser jag att packningarna torkat/gått sönder, byter packningar, monterar förgasarna, till en början läcker det ingenting men sedan börjar det läcka från första och/eller andra förgasaren (vänstra sidan på motorcykel det vill säga). Beställer 2 nya packningar då jag får en idé om att de jag beställde kanske redan var dåliga/gamla (kanske dumt men jag har ändå gjort detta), monterar dessa och ser att det är rätt mycket smuts/avlagringar i spåren där packningarna sitter så gör rent, byter packningar, på med kopparna och denna gång använder jag inte motorcykelns egen tank och kran (vakuum) utan jag använder en flaska med bensin och en vanlig bensinkran som gör att förgasarna får bensin hela tiden. När motorcykeln är avstängd så läcker inte förgasarna men när jag sedan startar motorcykel börjar det läcka. Tomgången är helt normal och när man gasar så beter sig motorcykeln helt okej. Jag har försökt att kolla var det läcker men bensinen sprider sig runt förgasarna så det är väldigt svårt och trångt att se vart det läcker någonstans, hade en plan att plocka av förgasarna och hälla i bensin men problemet är att detta verkar nu bara uppkomma när hojen är igång.

Så har någon något förslag på vad det är jag skulle kunna titta på eller vad jag kan göra för att lokalisera läckaget eller något tips över vad det är som läcker?

Nästa bensinläckage från samma hoj.
Den läcker bensin från kranen, det började med att om man trycker lite på reglaget från kranen så kom det någon droppe bensin men nu när hojen bara stått under vintern och jag monterade av tanken så började det forsa bensin från kranen. Jag har gått in på sprängskisser över kranen och bytt den packning från kran till tanken som finns på sprängskissen men det verkar som att kranen läcker från reglaget. Jag har monterat av reglaget och funnit 2 O-ringar som båda ser helt okej ut och de känns bra men jag misstänker att det är dessa som släpper ifrån sig bensin. Har kollat runt men hittar ingen sida som verkar sälja dessa O-ringar.
Kranen är förövrigt en original vakuumkran.

Någon som vet om det går att finna dessa O-ringar någonstans eller kan det vara så att det är något annat som läcker?
Det låter osannolikt att flera förgasare skulle börja läcka samtidigt, om du inte gjort tokfel vid renoveringen/rengöringen. Jag skulle satsa på att renovera eller byta bensinkranen istället. Testa först att ha de i läge reserv eller pri om detta finns.
 
Förgasarläckaget beror troligen på läckage i nålsätet, alltså mellan flottörnål och säte. Om det inte tätar där så överfylls förgasarna och rinner ut ut förgasaren. Att köpa ett förgasarrenoveringskit är en ofta bra idé på gammal hoj. Man kan tydligen få till det tätt med borr mm men jag har aldrig lyckats.

Bry dig inte om Tammers svammel, förgasare läcker inte på grund av dålig kran. Den dåliga kranen kan däremot säkert förses med en renoveringssats, googla.

@Tammer, håll dig borta ifrån mek forumet har vi ju sagt:ajjabajja
 
Har du kollat med www.braigasen.se om de har delar hemma?
Nålventilerna är en slitvara men det sitter också en O-ring där som "torkar" isär pga den nya bensinen med alkohol i sig, 95 oktan är värst tyvärr. O-ringsatser från Biltema har dimensioner som passar. Se sprängskisser www.cmsnl.com .
Testa att byta O-ringar först, gör rent filtret som sitter ovanpå, håll ihop nålventil och säte, byt på en fugge itaget.
I övrigt så bör du byta bensinslangar mellan fuggar och tank samt den tunnare vacuumslangen.
Jag fick hela benet dränkt i bensin när bensinslangen sprack upp lite vid kranen, naturligtvis så syntes det ju inget när jag stängde av motorn och vacuumet försvann.......
 
Last edited:
Förgasarläckaget beror troligen på läckage i nålsätet, alltså mellan flottörnål och säte. Om det inte tätar där så överfylls förgasarna och rinner ut ut förgasaren. Att köpa ett förgasarrenoveringskit är en ofta bra idé på gammal hoj. Man kan tydligen få till det tätt med borr mm men jag har aldrig lyckats.

Bry dig inte om Tammers svammel, förgasare läcker inte på grund av dålig kran. Den dåliga kranen kan däremot säkert förses med en renoveringssats, googla.

@Tammer, håll dig borta ifrån mek forumet har vi ju sagt:ajjabajja
Äh vaddå, det visar sig allt som oftast att jag har rätt och alla andra har fel. Men håll med om att det är osannolikt att flera förgasare får samma fel samtidigt? Visst kan det vara fuggarna, men nu har ju Ts redan hållt på med dem att tag. Dags att testa något annat.
 
Har du kollat med www.braigasen.se om de har delar hemma?
Nålventilerna är en slitvara men det sitter också en O-ring där som "torkar" isär pga den nya bensinen med alkohol i sig, 95 oktan är värst tyvärr. O-ringsatser från Biltema har dimensioner som passar. Se sprängskisser www.cmsnl.com .
Testa att byta O-ringar först, gör rent filtret som sitter ovanpå, håll ihop nålventil och säte, byt på en fugge itaget.
I övrigt så bör du byta bensinslangar mellan fuggar och tank samt den tunnare vacuumslangen.
Jag fick hela benet dränkt i bensin när bensinslangen sprack upp lite vid kranen, naturligtvis så syntes det ju inget när jag stängde av motorn och vacuumet försvann.......
Ja o-ringarna är ju en bra start, de brukar vara rätt krispiga och förkrympta efter 30 år
 
Kullagret.se har bra sortiment och har dessutom instruktion till vilket material som skall väljas till/är beständigt mot specifika vätskor/oljor
 
mc-shopen.se i Karlstad har renoveringssats till bensinkranen, likaså brukar Lelles i Uppsala ha. Membranet i kranen ska bytas också.
 
Delar till Suzuki köper man av Mc Shopen i Karlstad.
Torbjörn ger dig även tips på hur du löser problemen.
 
Ett tips är ju att ha förgasarbryggan lös och koppla på bränsle för att kolla efter läckage, är ju enklare än att mixtra på med bryggan monterad i hojen för det är ju ett smärre helvete att lossa och få tillbaka bryggan.

Jag gjorde så då jag kollade upp förgasarna på min GSX som läckte och även på KLR:en. Tänk på att ha bränslenivån som matar de lösa förgasarna minst lika högt upp som tanken på hojen så du inte får högre tryck på nålventilerna med förgasarna monterade i hojen. Tror inte detta är så kritiskt men med otur kanske man kan få nåt fenomen där förgasarna flödar över i hojen mot att ha dom lösa.

Då det gäller kranen så läckte också kranen på GSX:en jag köpte en repsats av MC-Shopen i Karlstad. Som det sagts tidigare det är där man köper Suzuki delar.

KLR:ens kran läcktre också vid köpet på reserven, detta fixade sig självt innan repsatsen kommit, troligtvis svällde packningen i kranen så den ännu orenoverad men kan fukta lite på reserven om man inte vrider om den på ett halvår, men blir tät igen över en natt.
 
Det låter osannolikt att flera förgasare skulle börja läcka samtidigt, om du inte gjort tokfel vid renoveringen/rengöringen. Jag skulle satsa på att renovera eller byta bensinkranen istället. Testa först att ha de i läge reserv eller pri om detta finns.
Du menar så att det kranen är permanent öppen så att ALL soppa kan rinna ut?

@Probotector, gör INTE det!
 
Du menar så att det kranen är permanent öppen så att ALL soppa kan rinna ut?

@Probotector, gör INTE det!
Han skriver att tre förgasare läcker, och bara när motorn är igång. Lite osannolikt att flottören hänger sig på tre förgasare samtidigt. Utan att veta hur bränsletillförseln funkar på just den här hojen lutar det åt att det är nån gemensam komponent som felar.
 
Han skriver att tre förgasare läcker, och bara när motorn är igång. Lite osannolikt att flottören hänger sig på tre förgasare samtidigt. Utan att veta hur bränsletillförseln funkar på just den här hojen lutar det åt att det är nån gemensam komponent som felar.
Ja, men att då ställa kranen i PRI, så att det alltid är öppet, gör ju saken bara ännu värre.
 
78795d450e67b959bf71a67a03d4e8e8.jpg


23 är en o-ring. Byt dom.
20 är flottörnålen och sätet är i mässing. Gör rent sätet med en tops. Kolla om nålventilen ser bra ut. Annars byt. Dessa säljs ihop så ingen mening att göra rent sätet om du ska byta.

Montera på bänk och testa utan flottörhusen om du kan fästa flottörerna så att de stänger lätt. Rigga något som trycker upp flottör och flottörnål. Försiktigt.
Du kan annars vända upp och ner på förgasarna och blåsa i soppaslangen för att höra om det läcker. Då återstår att höra vilken/vilka som läcker.
Att testa med bensin är tydligare men slabbigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Köp ett kit till soppakranen när du ändå håller på.


The parts canon… If it aint broken dont fix it…
Alternativt förebyggande underhåll.

Jag har renoverat läckande vacuumkranar långt innan E5 och E10 kom på tal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Han skriver att tre förgasare läcker, och bara när motorn är igång. Lite osannolikt att flottören hänger sig på tre förgasare samtidigt. Utan att veta hur bränsletillförseln funkar på just den här hojen lutar det åt att det är nån gemensam komponent som felar.
Eftersom problem uppstod i samband av att förgasarna monterats isär och ihop så kanske det är den gemensamma nämnaren.

Bensinkranen är i alla fall inte orsaken till det här problemet.
 
Om flotörnålen/sätret läcker så illa att rengöring inte duger så brukar jag borra större hål i nålsätet. Ex om de är 1,5mm så borra 1,7mm dvs 2 tiondelar större för då tätar de djupar in på nålen där den är osliten. Större hål ger ingen skilnad i hur motorn bränslemässigt för enda anl till att man kör så litet hål som möjligt är att nålen har har större chans att täta. Allt under 2mm hål tätar bra så de är ingen fara att borra. Obs kolla flotörhöjden efter borrning !
 
Om flotörnålen/sätret läcker så illa att rengöring inte duger så brukar jag borra större hål i nålsätet. Ex om de är 1,5mm så borra 1,7mm dvs 2 tiondelar större för då tätar de djupar in på nålen där den är osliten. Större hål ger ingen skilnad i hur motorn bränslemässigt för enda anl till att man kör så litet hål som möjligt är att nålen har har större chans att täta. Allt under 2mm hål tätar bra så de är ingen fara att borra. Obs kolla flotörhöjden efter borrning !
Jag har en läckande flottörnål/säte i Mariefred, jag ska dit snart och fanimej ska jag prova att borra (TM) innan jag beställer en ny vergazer från kina
 
Tusen tack allihopa för alla svar, mycket nytt som jag lärt mig. Ska ta detta till mig och får återkomma med om jag får ordning på förgasarna eller om jag inte alls får det att fungera.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top