Läckande dämpare(?) + PC3 fråga

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
På servicen sa verkstaden att ena gaffelbenet läcker, att styrdämparen läcker samt att det var något med "gummit på bakbromsen" som gjorde att det behövde bytas..
Håller ni med? Jag kan förstå styrdämparen där det ansamlas lite oljigt skräp i ändarna (bild: http://postimg.org/image/sik2j1u7l/) men gaffeln ser mina amatörögon inget fel på, särskillt inte någon skillnad mellan hö/vä ben (Höger: http://postimg.org/image/cvst5ogfl/ Vänster: http://postimg.org/image/vqojw3ghd/). Bakbromsen kan jag inte se något fel på alls.
Jag förstår att skicket inte kommer bli bättre, men då hojen känns helt ok skulle det vara skönt att kunna köra säsongen ut och ta hand om detta i slutet. Eller riskerar jag att delarna kommer explodera oförberett i 200 knyck?
Frågan är också: vad säger t.ex. SMC på deras kurser om nuvarande skicket och vad säger besiktningen, som ska klaras av innan slutet av maj?

Fråga 2, har fått en PC3a på plats och inväntar filter från ebay. Har en mappning inbokad men funderar på att spara tusenlapparna till ev. reparationer och ladda in en färdig mapp från deras hemsida istället. Däremot finns "european model" enbart som slipon och inte helsystem. Vad är då bäst, att välja icke EU men för helsystem/rätt filter eller att välja EU-modellen för slipon? Jag misstänker att avgaskraven är olika mellan US/EU, men tar grejerna stryk av en icke-eu mapp?

hade jag varit du så hade jag rengjort stötdämparna ordentligt, kört en längre runda och sen tittat efter olja på dämparna. ser du oljerester på dämparna så är det bara att plocka av stötdämparna och lämna in för byte av packningar. det farliga är väl om oljan läcker ut och lägger sig på bromsskivorna.

styrdämparen ska du inte bry dig om såvida du inte känner att den är slut. om det är luft i den så känner man ett glapp i styrningen där det först går lätt och sedan tungt. orginal styrdämpare brukar inte vara så värst vassa på dessa hojar så är den kass så hade jag antagligen kollat efter en justerbar eftermarknads-dämpare istället. på bilden så ser den rätt okej ut, men svårt att känna om det är glapp i den på distans... orginal går nog inte att renovera. min gick inte att renovera enligt Suzuki iaf och den är bara några år äldre än din.

vad SMC säger vet jag inte, men det enda jag kan tänka mig att dom har att anmärka på är om dina stötdämpare läcker såpass mycket så att det syns.

angående PC3 så hade iaf jag lämnat in den på mappning. visst, dom färdiga mapparna kan vara okej i vissa fall men hojen lär ändå gå som bäst om du får den mappad.
det värsta som kan hända är ju att den går för snålt och därmed kan sakerna ta skada. om jag minns rätt så gör väl dom där färdiga mapparna att hojen går en aning för fett, men någon som har koll på det får gärna rätta mig på den punkten!

MVH Phille

Tack för svaret =) Ja, jag ser ju en viss oljefilm där man ser hur långt ner benet har rört sig, men att kalla det en läcka i detta skede känns lite överdrivet. Men ser potentialen att det kommer bli värre. Det konstiga var ju att dom sa att det bara var ena benet, och jag tycker dom ser rätt likvärdiga ut. Då ska jag se till att få det fixat!
styrdämparen tycker jag sköter sitt jobb utan problem än så länge, kanske blir något att uppdatera till jul eller ngt =)

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”